De hela bör inte vara något problem för huset så länge lastbilarna passerar i lämplig hastighet. (skulle säga 30-40km/max på en skaplig grusväg).

Var de blir lite knepigt är på vägslitagte. Även om 5 bilar per dag i teorin inte är så våldsamt mycket, sliter lastbilar markant mycket mer på djupet än vad personbilar gör. Så man kan tänka att detta innebär att underhåll på vägen behöver ökas något. Detta är ju något kanske granne 3 skulle vara intresserad av att kanske driva om kostnaderna ökar märkbart så får han ju ta majoriteten av smällen av det.

Jag kan inte se att de är något jätte problem för ditt hus så länge de inte blir super tvättbräda på vägen och lastbilarna dundrar på i full fart.

Det är ju om något går sönder så de blir vatten stående som man kan få lite större problem.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det står att det är KM-massor. Det innebär jordmassor som har föroreningshalter som är under gränsvärdena för Känslig Markanvändning. KM är t ex där det ska byggas en lekplats eller förskola. Det är alltså jordmassor med väldigt, väldigt låga halter av föroreningar.
Vad gäller parkslide är det inte TS' problem. Parkslide kan enbart sprida sig vegetativt, och fröar inte av sig bort till TS' tomt.
Jag vet att parkslide inte fröar i Sverige, men de sprider sig rejält med rötter, och är det många små bitar av rötter så lär de snabbt ta över och därmed minska chansen för grannarna att i framtiden sälja med någon som helst vinst
 
  • Haha
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Hej TS,
Tror inte du behöver tänka särskilt mycket på vibrationer och huset. Men för att vara på den säkra sidan kan du alltid dokumentera huset nu för att sedan ha något att visa på när transporterna är klara eller när skada sker.

Jag hade mer varit bekymrad över boendemiljön. T.ex. står det i genomsnitt 5 bilar per dag, på det är semesterperiod och man har säkert kryddat perioden ansökan är giltig för att vara säker på att hinna med. Likaväl kan de välja att köra 20 bilar en dag osv. Ja, det kommer damma något ofantligt på sommarhalvåret och på vår/höst och även vinter i södra delen av landet så kommer vägen vara gyttja. Du kommer få tvätta din egna bil mycket mer än normalt och ni kommer i princip inte kunna ha något ute.

Chaffisar är morgonpigga typer, förvänta dig första bilarna kommer börja rulla vid 5-6 på morgonen. De sparar gärna ett lass från dagen innan för att kunna starta med att lossa på sådana här öppna platser innan krossen etc. öppnar där man är tidsberoende.

Finns det lämpliga platser att möta bilarna? Du kommer annars svära varje dag du ser en lastbil när du tvingas backa eller stanna så fort du skall ut och får möte.

Prata ihop dig med de andra grannarna och lämna in ett gemensamt yttrande kring boendemiljön. Det är bästa chansen att påverka.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Jo är väl inte mycket du kan erinra om det här.

Däremot så kanske du vänskapligt ska prata ihop dig med grannen om eventuella maskintjänster du själv behöver när grannen håller på?
Det som kan vara intressant är ju klassningen på vägen, är det BK1, BK2, BK3? BK4 lär det inte vara.
Följer de vikterna för klassningen kan det vara svårt i efterhand, men kör de överlass blir det ju kanske skador.
Vad är BK-klassen på vägen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C Cecilia Möller skrev:
Jag vet att parkslide inte fröar i Sverige, men de sprider sig rejält med rötter, och är det många små bitar av rötter så lär de snabbt ta över och därmed minska chansen för grannarna att i framtiden sälja med någon som helst vinst
Men de ska tippa och planera ut jordmassorna på en industrifastighet som delar servitutsväg med TS. Om det finns parksliderötter i jorden är det inte säkert att de uppskattar den bryska maskinella hanteringen. Och om parksliden trots allt överlever är det rejält pessimistiskt att tro att "parkslide i närheten" sänker värdet på TS fastighet.

(Det finns parkslide på minst en tomt här i byn, vad tycker du jag ska göra? Flytta? Det finns för övrigt på mitt jobb också. Bör jag säga upp mig?)
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Hej, har läst längre ner i tråden och såg att det är ett återvinningsföretag som ska etablera sig. Det hade jag varit mer orolig för än 5 lastbilstransporter per dag. Finns en risk om det är en oseriös verksamhetsutövare att det blir allt annat än massor för KM. Håll koll på vad som dumpas och anmäl direkt så det inte blir en soptipp med miljöfarligt avfall.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Hej, har läst längre ner i tråden och såg att det är ett återvinningsföretag som ska etablera sig. Det hade jag varit mer orolig för än 5 lastbilstransporter per dag. Finns en risk om det är en oseriös verksamhetsutövare att det blir allt annat än massor för KM. Håll koll på vad som dumpas och anmäl direkt så det inte blir en soptipp med miljöfarligt avfall.
Det står i brevet från kommunen att fastighetsägaren söker tillstånd för att återvinna jordmassor för anläggningsändamål. Det betyder ungefär "fylla upp och jämna till marken där fiskodlingen varit". Vad jag kan se står det inget i brevet om vad det ska bli för slags verksamhet på fastigheten när projektet är klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Till vår vägförening fick vi ett brev av Vägverket för ett par år sedan som i korta ordalag innebär att vägen är till för dem som bor längs vägen, så att vi kan ta oss till jobb, skola, affär osv med våra personbilar. För detta får vi bidrag av staten och av kommunen. Vår väg har 10-talen andelsägare, varav 3 bostadsfastigheter, övriga delägare har skogsmark i anslutning till vägen.

Vidare beskrivs i brevet att om några tunga transporter äger rum så ligger det utanför det normala bruk som det utges bidrag för. Då äger vägföreningen rätt att debitera den fastighetsägare som låter utföra transporten enligt tonkilometermetoden. Det betyder alltså att om någon ska köra ut skog så får de betala till vägföreningen för slitaget. Vi har styrt alla tunga transporter till den torra tiden av året för att minska slitage och kostnader för berörda, och det har funkat ganska bra.

Det här är i sig lite intressant, för när vägen byggdes på 60-talet så fick man bidrag att anlägga / förbättra vägen för att det fanns jordbruksfastigheter i området. Man ville alltså modernisera jordbruket. Om någon kunde använda vägen för "privat bruk" så mötte det väl inga hinder men det var primärt för jordbruksnäringen man utgav bidrag. Det var på den tiden man satsade på bönderna, men det var ett bra tag sedan!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det står i brevet från kommunen att fastighetsägaren söker tillstånd för att återvinna jordmassor för anläggningsändamål. Det betyder ungefär "fylla upp och jämna till marken där fiskodlingen varit". Vad jag kan se står det inget i brevet om vad det ska bli för slags verksamhet på fastigheten när projektet är klart.
Nej och det har ju inte med det här ärendet att göra. Om frågan skulle ställas så kan han bara svara att det vet han inte, "det får framtiden utvisa", sen blir det ju ett nytt tillståndsärende om fastighetsägaren vill skapa en ny verksamhet eller byggnader på tomten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lennart Å skrev:
Till vår vägförening fick vi ett brev av Vägverket för ett par år sedan som i korta ordalag innebär att vägen är till för dem som bor längs vägen, så att vi kan ta oss till jobb, skola, affär osv med våra personbilar. För detta får vi bidrag av staten och av kommunen. Vår väg har 10-talen andelsägare, varav 3 bostadsfastigheter, övriga delägare har skogsmark i anslutning till vägen.

Vidare beskrivs i brevet att om några tunga transporter äger rum så ligger det utanför det normala bruk som det utges bidrag för. Då äger vägföreningen rätt att debitera den fastighetsägare som låter utföra transporten enligt tonkilometermetoden. Det betyder alltså att om någon ska köra ut skog så får de betala till vägföreningen för slitaget. Vi har styrt alla tunga transporter till den torra tiden av året för att minska slitage och kostnader för berörda, och det har funkat ganska bra.

Det här är i sig lite intressant, för när vägen byggdes på 60-talet så fick man bidrag att anlägga / förbättra vägen för att det fanns jordbruksfastigheter i området. Man ville alltså modernisera jordbruket. Om någon kunde använda vägen för "privat bruk" så mötte det väl inga hinder men det var primärt för jordbruksnäringen man utgav bidrag. Det var på den tiden man satsade på bönderna, men det var ett bra tag sedan!
Nja. Vid en samfälld väg så gäller 48 a § anläggningslagen och den gör fastighetens ägare skyldig att till samfälligheten utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av den ändrad användning som är väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna.

I just fallet skogsfastigheter som avverkas så brukar denna reglering inte kicka in eftersom skogsfastigheten har getts andelstal utifrån just att de avverkas om än väldigt sällan. De sliter inte alls på vägen under många, många år men betalar trots detta för vägens drift.

Om vägen skadas av användningen så finns utöver detta ofta en skadeståndsskyldighet, det kan lösas med att vägen lagas igen. Typ att trummor körs sönder eller hela vägbankar mosas vid timmerlastningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Komger vägen köras sönder? Ja, antagligen. Påverkas huset? Kanske. Grannen bör ta fram en riskanalys för vibrationsalstrande arbeten. Det är inte alls säkert att ditt hus tål vibrationerna som uppstår när tunga bilar kör förbi. Det beror på hur markförhållanden kring huset ser ut och vad huset har för grundläggning. En omgivningspåverkanskonsult kan berätta om vilket vibrationsvärde huset ska tåla och sedan mäts detta under perioden med ett kontrollprogram. Om vibrationerna kommer upp i 75% av det angivna maxvärdet ska transporterna avbrytas och en syn ska göras av väg , mark och hus. Om inga skador skett kan transporterna återupptas igen enligt samma kontrollprogram. Jag skulle gissa på att du kommer känna i huset när en fullastad lastbil åker förbi. Känner du vibrationerna så är dom för höga. Någonstans vid 10 mm/sekund går gränsen för vad vi människor uppfattar.
 
  • Gilla
J.n.s
  • Laddar…
Kan det inte vara så att grannen ansökt om marklov? Det står ju att hen vill höja marknivån med 5m.

Vad kommer det göra med din tomt?
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
Ooh, ett ämne jag är guru på! Jag har byggt system för beläggningsplanering och trafikmätning.

Här är argumentet du bör använda mot grannen: En enda lastbil sliter ungefär lika mycket på vägen som 1000 - 10 000 (beroende på vilken forskning, hur tung lastbil och hur bra underbyggnaden i vägen är) gånger så mycket på vägen som en personbil. Eftersom det här är tunga lastbilar på grusväg, så skulle jag gissa att det är närmare den övre gränsen. Det innebär att hans 1000 lastbilar motsvarar ungefär 10 miljoner personbilar.

Jag skulle nog sagt: Visst, kör dina lastbilar där, men när du är klar, så står du för att fixa upp vägen till en bra standard, för den kommer att vara lervälling då. Inte bara lägga på grus, utan se till att bärigheten är bra också. Även vägtrummor och diken kan behöva fixas. Feck, det kanske till och med ligger i hans intresse att asfaltera, om han ska ha verksamhet där.

Men, ska han köra 1000 lastbilar där och redan har markentreprenör på plats, well, då är det en mindre kostnad för honom.

Huset skulle jag inte oroa mig för. Titta hur många villor som ligger närma betydligt större vägar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Okej, många svar nu. :) Vägen är jag inte jätteorolig för då den största ägaren till vägen nog kommer ha koll på att den återställs och är farbar. De använder den till jordbruk dagligen och har bra resurser för underhåll samt eventuell återställning.

Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.

Angående vad vi ska yttra oss om är det väl att det generellt skickas ut grannhöran när det ska arbeten som kan påverka ens fastighet? Jag har dålig koll som sagt men vi är ju inte ute efter att stoppa bygget men vill ju såklart kunna kräva kompensation om det leder till stora skador på huset.
Kräv vibrationsmätning på fastigheten. skall bekostas av byggherren. genomför förbesiktning av fastigheten innan så det finns ett upprättat protokoll att jämföra med tills efter att byggverksamheten är avslutad.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S
J J.n.s skrev:
Kräv vibrationsmätning på fastigheten. skall bekostas av byggherren. genomför förbesiktning av fastigheten innan så det finns ett upprättat protokoll att jämföra med tills efter att byggverksamheten är avslutad.
Bra! Även en inmätning av läge på vägen och/eller hus om man vill vara kinkig. Om det är lera som är mäktig som Väg underbyggnad ligger på så kan det ju röra på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.