Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svagt case ja, ersättning: kanske! Vad är skadan och beloppet?
Du gillar att uttrycka dig kort ser jag. Det är ju inget fel med det, men det kan ärligt talat vara lite svårt att veta hur du resonerar när du mest bara konstaterar. Jag skulle nog behöva någon ytterligare vägledning för att riktigt begripa vad det är som gör caset svagt. Beloppet kan jag ju inte alls sia om. Jag har ingen aning om vad TS har spenderat på de nyplanterade växter som blivit förstörda. Men där har du ju en del av själva skadan i alla fall. Sen kan man ju bara spekulera i vad skadan blir om vattenkvaliteten i TS brunn skulle påverkas, det är ju helt och hållet hypotetiskt än så länge och förhoppningsvis för all framtid.
 
Då det inte framkommit så mycket info i tråden är det svårt att analysera saken mer grundligt än att en ekonomisk skada måste uppgå till ett visst belopp för att det ska vara aktuellt att ta upp saken i rätten. Den enda vinnare blir då....gissa vem?
 
ElFredde ElFredde skrev:
Är DU säker på att du inte är en sån som vill använda andra som skurtrasor men kanske är lite för skraj av dig, så du sitter och försöker mobba folk på nätforum i stället?
Menar du mig som nätmobbare? Tror du att jag är skraj av mig?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det absurda i situationen är att på de flesta åkrar där det odlas mat till människor, gör man precis detta, man sprider avloppsslam och/eller avföring som gödning.
Det är sant men det är stor skillnad på avloppsvatten som rinner in i din brunn och förorenar vattnet du ska använda för att dricka, laga mat o.s.v. och å andra sidan leda avloppet till en åker där det växker växter som bara tar åt sig de näringsämnen som finns i bajset. Växter har under några årmiljoner lärt sig att klara av "filtrering" av det vatten de använder för att växa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Det är sant men det är stor skillnad på avloppsvatten som rinner in i din brunn och förorenar vattnet du ska använda för att dricka, laga mat o.s.v. och å andra sidan leda avloppet till en åker där det växker växter som bara tar åt sig de näringsämnen som finns i bajset. Växter har under några årmiljoner lärt sig att klara av "filtrering" av det vatten de använder för att växa.
Fast nu för tiden innehåller avloppsvattnet så mycket mer än bara bajs, det är t.ex. kryddat med medicinrester, som påverkar djur och växter.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast nu för tiden innehåller avloppsvattnet så mycket mer än bara bajs, det är t.ex. kryddat med medicinrester, som påverkar djur och växter.
Det är sant. Så om några miljoner år så har de växter och djur som överlevt vår (människornas) misshushållning av planeten eller utvecklats efter människans uttåg ur evolutionen lärt sig att filtrera bort skadliga medicinrester. Vi, å andra sidan, är borta sedan länge och kanske har en klokare art tagit över som dominant art på planeten.

Vet bara att bönderna lät rabarber växa i ren skit, det mådde de bra av och goda rabarber blev det. När utedassen försvann började man med gris-, ko- och hästbajs. Fina rabarber blev det.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
P
Men du tycker ändå att vi ska fortsätta att sprida avloppsslam med medicinrester, för om nån miljon år har naturen anpassat sig ??
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Egentligen spelar det ingen roll alls vad det innehåller. Det har dumpats på TS mark, utan TS medgivande. Svårare än så är inte frågan. Det spelar ingen roll om det orsakat skada eller inte, TS vill inte ha det där, och då är det grannens ansvar att forsla bort det och återställa marken.

Man kan inte bara dumpa saker på andras mark, oavsett om man tycker det är harmlöst eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Egentligen spelar det ingen roll alls vad det innehåller. Det har dumpats på TS mark, utan TS medgivande. Svårare än så är inte frågan. Det spelar ingen roll om det orsakat skada eller inte, TS vill inte ha det där, och då är det grannens ansvar att forsla bort det och återställa marken.

Man kan inte bara dumpa saker på andras mark, oavsett om man tycker det är harmlöst eller inte.
Det är vatten så det rinner bort och avdunstar. Kvar att träta om blir då skadan och TS eventuella skadeståndsanspråk på grannen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vatten så det rinner bort och avdunstar. Kvar att träta om blir då skadan och TS eventuella skadeståndsanspråk på grannen.

Så om jag tar en spann avloppsvatten från min trekammarbrunn och häller på dina utemöbler så gör det inget. Det är bara vatten, det kunde lika gärna varit regn.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Men du tycker ändå att vi ska fortsätta att sprida avloppsslam med medicinrester, för om nån miljon år har naturen anpassat sig ??
Jag har inte sagt något om vad vi ska eller inte ska, bara att planeten och dess varelser och växter troligen kommer överleva den (ur ett kosmiskt perspektiv) ganska korta parentesen människan. Självklart ska vi ta hand om vår planet på bästa sätt. Det har vi hittills inte gjort.
En knepig grej i samband med just medicinrester är att det apotek, där jag brukar lämna in medicinrester för destruering, vägrar ta emot förpackningarna med motivet att företagen som tar hand om medicinresterna inte vill ta hand om förpackningarna trots att de naturligvis innehåller medicinrester de också. När jag insisterade suckade mannen i kassan och började, ytterst långsamt och demonstrativt, öppna alla förpackningar och hälla ut medicinerna tillbaka i påsen och sedan slänga alla förpackningar i papperskorgen.
 
TRJBerg
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Jag har inte sagt något om vad vi ska eller inte ska, bara att planeten och dess varelser och växter troligen kommer överleva den (ur ett kosmiskt perspektiv) ganska korta parentesen människan. Självklart ska vi ta hand om vår planet på bästa sätt. Det har vi hittills inte gjort.
En knepig grej i samband med just medicinrester är att det apotek, där jag brukar lämna in medicinrester för destruering, vägrar ta emot förpackningarna med motivet att företagen som tar hand om medicinresterna inte vill ta hand om förpackningarna trots att de naturligvis innehåller medicinrester de också. När jag insisterade suckade mannen i kassan och började, ytterst långsamt och demonstrativt, öppna alla förpackningar och hälla ut medicinerna tillbaka i påsen och sedan slänga alla förpackningar i papperskorgen.
Jag antar att du själv tar hand om all din urin och avföring också? För de innehåller också medicinrester. Hur tar du hand om det, för det vore allmänt intressant?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Så om jag tar en spann avloppsvatten från min trekammarbrunn och häller på dina utemöbler så gör det inget. Det är bara vatten, det kunde lika gärna varit regn.
Det jag har att ta ställning till är vilken skada du kan behöva ersätta. T ex kostnader för att tvätta utemöblerna.

Sen kan ju finnas straffrättsligt ansvar för dig också. Men det är ju främst mellan staten och dig. Jag kan bidra med en polisanmälan.
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det jag har att ta ställning till är vilken skada du kan behöva ersätta. T ex kostnader för att tvätta utemöblerna.

Sen kan ju finnas straffrättsligt ansvar för dig också. Men det är ju främst mellan staten och dig. Jag kan bidra med en polisanmälan.
Tja, skadan är att något har dumpats på TS mark som han inte vill ha där. Rimligt är då att den som dumpat det svarar för att avlägsna det. Man behöver inte motivera varför man vill ha sin fastighet på ett visst sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Tja, skadan är att något har dumpats på TS mark som han inte vill ha där. Rimligt är då att den som dumpat det svarar för att avlägsna det. Man behöver inte motivera varför man vill ha sin fastighet på ett visst sätt.
Visst om det finns något att avlägsna. Häller jag olovligen ut en flaska vatten på din asfaltsuppfart och sol och vind torkar upp vattenpölen under eftermiddagen så finns ju s a s inget av avlägsna när du veckor senare börjar fundera på hur det olovliga vattnet ska bort och vad jag ska betala för det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.