Vi planerar en gränsjustering med kommunen där vi köper ytterligare mark av praktiska skäl. Vi betalar taxeringsvärdet per kvm, i vårt fall ca 850 kr per kvm, plus lantmäteriets förrättningskostnad. Lantmäteriets kostnad uppskattas till ca 30 000 kr. Om du söker på trådar om Fastighetsreglering finns det fler exempel skrivna av andra.
 
Jag håller nog med om att försäljning av marken troligen vore ett sämre alternativ för TS. Alla de farhågor om vad grannen kan får för sig att göra på sin ev. servituttsrätt (bygga lamptorn osv.) kan ju grannen göra i ännu högre grad om han äger marken. Och om han äger marken som tydligen ligger utom synhåll för grannen, så finns det ju risk att den används för allt grannen vill ha utom synhåll för sig själv, som inte har med avloppsanläggningen att göra.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Svårt när man inte varit på platsen, men jag lutar mer åt Nisses lösning. Ni har inte delad infart med grannen?
Grannen som har LPS-anläggningen på vår tomt, ligger som beskrivet i skissen ovan, på ett berg några meter över vårt tomt, med brant sluttning ner på sin baksida ner mot oss. De har sin framsida och infart på andra sidan huset. Infarten är således bara vår och det är inte ens samma gata vårt och grannens hus ligger på.
 
Intrångsersättningen vid bildandet av servitut är alltid en engångsersättning.

Ett avtalsservitut mellan dig(er) och grannen kan ni själva upprätta utan inblandning av lantmätare. Efter att avtalet är under tecknat skall det skrivas in i fastighetsregistert. Kostnad för detta är 375 kr. Känner ni inte er säkra på formuleringar m.m. i avtalstexten har ni kanske någon kunnig i bekantskapskretsen(jurist, mäklare osv). Det är inte helt ovanligt att fastighetsägare själva upprättar servitut för olika ändamål.
 
50talshuset skrev:
Intrångsersättningen vid bildandet av servitut är alltid en engångsersättning.

Ett avtalsservitut mellan dig(er) och grannen kan ni själva upprätta utan inblandning av lantmätare. Efter att avtalet är under tecknat skall det skrivas in i fastighetsregistert. Kostnad för detta är 375 kr. Känner ni inte er säkra på formuleringar m.m. i avtalstexten har ni kanske någon kunnig i bekantskapskretsen(jurist, mäklare osv). Det är inte helt ovanligt att fastighetsägare själva upprättar servitut för olika ändamål.
Precis så fick jag det förklarat för mig av lanmätare också, det lutar åt det. Ska bara komma överens med den inträngande grannen om nivån på ersättningen ;)
 
mycke_nu skrev:
Däremot så tillhör anläggningen grannen. Man kan inte enbart gräva upp den utan att riskera polisanmälan för egenmäktigt förfarande. Har det gått ett år efter att avtalet löpt ut kan man antagligen med stöd av servitutsreglerna i Jordabalken betrakta anläggningen som övergiven och riva ut den.
Stämmer detta? Är ett muntligt/skriftligt avtal mellan tidigare grannar värdelöst efter 1 år om inga papper skickats in till Lantmäteriverket/domstol?
 
Angående servitut så detta året så kommer massor av servitut att löpa ut och bli ogiltiga om de inte skrivs om och registreras på nytt.
 
M maxmsm skrev:
Angående servitut så detta året så kommer massor av servitut att löpa ut och bli ogiltiga om de inte skrivs om och registreras på nytt.
Helt fel. De kommer vara lika giltiga som innan, däremot kommer vissa gamla servitut att rensas från lantmäteriets register.
 
harry73
Hur var det igen med registrerade servitut?
Jag tror att en ny ägare till en fastighet inte är bunden vid dessa servitut om han inte visste eller kunde veta om dess existens vid köpetillfället
 
M -MH- skrev:
Helt fel. De kommer vara lika giltiga som innan, däremot kommer vissa gamla servitut att rensas från lantmäteriets register.
Konstigt att du säger så, det var inte den info min förra granne fick när de ringde och kollade angående deras servitut för en avloppsledning på min tomt.
 
De som rensas bort är lika giltiga som innan. Men de kommer att vara svårare att hitta. De hamnar i arkivet.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur var det igen med registrerade servitut?
Jag tror att en ny ägare till en fastighet inte är bunden vid dessa servitut om han inte visste eller kunde veta om dess existens vid köpetillfället
Jo om servitutet är registrerat så gäller det. Oavsett om köparen har blivit informerad om det.

Däremot så kan man ha oregistrerade avtalsservitut, ett sådant gäller också i all framtid, men bara om det informeras om det vid köp av fastigheten. Om säljaren av en tjänande fastighet inte informerar köparen om att det finns ett oregistrerat servitut, så blir köparen inte bunden av det.

MEN servitutet är ett avtal, och det är ett avtalsbrott om säljaren på det viset låter det bli ogiltigt. Ägaren till den härskande fastigheten kan då kräva skadestånd av den säljare som hävt avtalet genom att inte informera en köpare om det.

Dett gäller alltså då bara servitut som inte har registrerats.
 
harry73
Ser nu att jag skrev registrerat istället oregistrerat. Och försvinner ett avtalsservitut ur registret, kommer den att förlora sitt värde efter nästa ägarbyte.
 
Nej, det förlorar inte sitt värde. Men det förlorar sin automatiska bevakning vid ägarbyte mm.

Det är upp till den eller de som har nytta av servitutet att bevaka det, så att nye ägaren får kännedom innan köpet. Det lättaste sättet är att registrera det (igen).
 
Kontakta en fastighetsjurist för genomgång ett par timmar.
Se upp med hävd... jag har problem med grann-grannar som har div rör på min mark sedan långt tillbaka. Inga servitut, dokument el liknande.
Egenmäktigt förfarande från min sida har varit nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.