Sven skrev:
.. Vill man rubba någons anläggning på sin egen tomt så är den rätta vägen att gå att begära handräckning hos kronofogden. Bestrider han kronofogdens föreläggande hamnar Ni i tingsrätten, som får avgöra vem som har rätten på sin sida. Bestrider han inte ser krofogden till att anläggningen tas bort på grannens bekostnad..
Jag har frågat flera jurister om just den här saken och ingen har kunnat svara, men jag är övertygad om att ditt svar är helt korrekt.

Mycket bra! d^_^b
 
Sven skrev:
Sannolikt pga att mäklare generellt sett inte är särskilt duktiga på fastighetsrätt.
Vad grundar du det lilla påståendet på?
 
KattisN skrev:
Vad grundar du det lilla påståendet på?
Jag skulle nog kunna skriva under det där uttalandet. Ska absolut inte påstå att jag har vetenskapliga belägg för detta men har haft otaliga diskussioner med mäklare både i egenskap som fastighetsjurist och nuvarande bransch och de juridiska kunskaperna har inte varit alltför imponerande tyvärr.

Sen kan jag personligen ha åsikter om det svenska systemet med objektiva mäklare kontra subjektiva representanter vid fastighetsaffär vilket också kan påverka...
 
  • Gilla
Ants
  • Laddar…
Akta dig i Sverige har rättvisan försvunnit och förlikningens vansinne uppstått.
Juristerna får betalt och ingen part får rättvisa.
Fastighetsrätt är en fars där den kärande får 50% av vad den har rätt till samtidigt som den får betala för nöjet att bli bestulenpå sin rätt.

Skriv ett brev till grannen där ni meddelar bygget av poolen.
Be om grannens åsikter i frågan med osa vändande post och om ej svar så bygger ni det datum ni angett.
Ni gräver sedan det ni behöver och fixar ett dike med dränering för avloppet
Anmäl till kommunen att grannen skickar ut orenat avlopp i diket.

Det blir då grannen som tvingas svara varför han lagt avloppet på er tomt i stället för att ni ska bevisa att avloppet ligger på er tomt.

Passa på och sätt upp ett tydligt staket 1000mm högt för så illa är det stämt med svensk rättvisa att det inte går att lösa tvister i domstol
 
Som någon sa. Ge han 1 vecka på att lösa sitt avlopp. När tiden gått ut ringer ni kronofogden. Alternativt börjar ni gräva, pluggar igen avloppet strax innanför er tomt och låtsas sedan som att det regnar om grannen hävdar att ni sabbat hans anläggning. Ni har ju bara grävt på er tomt och några servitut på avlopp på er tomt finns ju inte. Hur skulle ni kunna veta.. Sätt upp ett staket i tomtgräns när ni ändå håller på.
Jag förstår att ni inte vill sabba grannsämjan men det tycker jag mig höra att grannen redan gjort som inte gjort allt för att lösa sitt problem i samma stund som ni påpekade det hela.
 
harry73
Grannen påpekade direkt när ni började gräva att hans avlopp fanns där ni ville gräva. Eftersom han har bra koll på var hans avlopp ligger, misstänker jag att den grävdes där medan han bodde i huset.
Man kan inte gräva ett avlopp i någon annans trädgård utan att den märker det, så jag misstänker att han hade tillstånd av dåvarande ägare, eller även en skriftlig överenskommelse.

Problemet är väl att avtalet aldrig registrerades hos lantmäteriet och att förra ägaren av ert hus aldrig berättade om avloppet vid försäljning. Ni skulle kunna kontrollera om förra ägaren är skadestånds skuldig eftersom han inte berättade om avloppet.

Sen finns det säkert en anledning varför avloppet ligger där den ligger. Har ni redat ut varför grannens avlopp ligger i er trädgård? Har han en lämplig möjlighet att ansluta till kommunens rör över sin egen tomt?

Det är mycket möjligt att grannen får servitut över er tomt om han begär förrättelse hos lantmäteriet.
 
O
KattisN skrev:
Vad grundar du det lilla påståendet på?
Som en del jurister säger angående mäklare, det är inget yrke, det är en pågående rättsprocess
 
  • Gilla
trabyggare
  • Laddar…
Försök komma överens. Grannar stannar kvar och det är i allas intressa att komma överens.
Jag hade:
1. Hur löser vi den uppkomna situationen
2. Kan ni få ut något av detta. Muntligt / skriftligt ok på stor tillbyggnad, whatever. Du kanske kan använda detta i förhandling (fult kanske men ok för mig)

Strular han/hon efter det skulle jag bråka.
 
harry73 skrev:
Sen finns det säkert en anledning varför avloppet ligger där den ligger. Har ni redat ut varför grannens avlopp ligger i er trädgård? Har han en lämplig möjlighet att ansluta till kommunens rör över sin egen tomt?
Det är mycket möjligt att grannen får servitut över er tomt om han begär förrättelse hos lantmäteriet.
Jag tycker att det är det viktigaste och första frågan man ska få svar på innan man gör något dumt mot grannen.
 
Om ni befinner er på er tomt så är det bara att gräva och det blir grannens sak att leda i bevis att han har tillstånd att ha sitt avlopp på er fastighet!

Om grannen inte förstår det olämpliga att han har anlagt avlopp på er fastighet som ni nu behöver för er pool så är det hans problem.

Kanske kan Aschbergs program grannfejden lösa era problem?
 
Jag undrar om grannen verkligen KAN stoppa grävandet? Nu slutade ju TS med grävningen för att de var snälla, men vad hade hänt om de bara fortsatt?

Jag tänker på min förre granne, som försökte stoppa oss när vi grävde på vår tomt, med motiveringen att hans väg skulle snöa igen.
 
andersmc skrev:
Jag undrar om grannen verkligen KAN stoppa grävandet? Nu slutade ju TS med grävningen för att de var snälla, men vad hade hänt om de bara fortsatt?

Jag tänker på min förre granne, som försökte stoppa oss när vi grävde på vår tomt, med motiveringen att hans väg skulle snöa igen.

Snöa igen? Nu blev jag nyfiken.
 
Hockhult skrev:
Snöa igen? Nu blev jag nyfiken.
Tyvärr finns det inget att utveckla. Det var alltså ett helt befängt påstående.
 
Hur gick det?
 
Vad hände?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.