Pellegnillot71
Hej!
Jag skulle behöva råd i en fråga avseende övervakningskameror. Vår granne har nyligen installerat två panoramakameror på sitt hus. Jag förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort. När jag har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50 meter i mörker, i dagsljus borde det vara mer då. 4 x zoom i full HD (har inte en aning om hur bra bild det kan bli).

Den ena sitter utanför ingången/ytterdörr som ligger 6,5 meter från gatan, vilket innebär att man borde kunna följa alla som går förbi på gatan och se oss när vi vattnar utanför vår tomt.

Den andra sitter på baksidan av huset med totalt fri sikt över vår pool (eftersom den sitter så högt), som är som längst 18 meter ifrån kameran. Jag finner det ytterst obehagligt att våra grannar ska kunna sitta och titta i kameran på oss när vi badar, och även spela in oss.

Jag har försökt att läsa vad lagen säger, men blir inte klok på om det bara är kränkande när man spelar in men om den bara står och "går" så är det ok?

Vi har en extremt infekterad relation, där allt hela tiden tolkas ur deras synvinkel så om vi skulle säga till att vi tycker att det är obehagligt, så skulle de definitivt anse att vi gör det för att bråka med dem.

Men jag vill få bort kameran, och vill veta om det här är något som Datainspektionen kommer att ge mig rätt i.

Tacksam för synpunkter!
 
  • Gilla
largab och 5 till
  • Laddar…
Man får inte filma på annans fastighet eller allmän plats med fast monterad kamera, som i detta fall. Men, tillsynen av detta är ju rätt blygsam så i ditt fall verkar det mycket rimligare att ni smäller upp ett plank för att slippa bry er.

Bara för att kameran sitter högt betyder det ju inte att man ser något. Tvärt om är det rätt svårt att se detaljer på avstånd om man inte har mekanisk zoom-möjlighet. Typiskt har dessa kameror fasta objektiv.

Ex har man en fast kamera med brännvidd på 2,8mm (ser då ganska "brett") som är riktad för att se området närmast huset, så ser man rätt dåligt 18m bort.
 
  • Gilla
Einmal och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Donn och 25 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
MathiasS MathiasS skrev:
Man får inte filma på annans fastighet eller allmän plats med fast monterad kamera, som i detta fall. Men, tillsynen av detta är ju rätt blygsam så i ditt fall verkar det mycket rimligare att ni smäller upp ett plank för att slippa bry er.
Vi har en häck och klätterväxter men i och med att de satt den i sitt tak så kan vi inte skydda oss överallt. Och ett plank får inte vara högre än 1,10 m.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har du pratat med honom
Jag har också övervaknings kameror och dom sitter så att dom ska filma när någon kommer in på vår tomt
De är inställda så att inspelning startar när någon kommer in på vår tomt och bara då
Detta görs med att definiera zoner i inställningarna
Då tar den även vägen utanför vår tomtgräns
Och det är helt ok
Så prata med grannen så får du veta hur hans är inställda
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
U Uffe A skrev:
Har du pratat med honom
Jag har också övervaknings kameror och dom sitter så att dom ska filma när någon kommer in på vår tomt
De är inställda så att inspelning startar när någon kommer in på vår tomt och bara då
Detta görs med att definiera zoner i inställningarna
Då tar den även vägen utanför vår tomtgräns
Och det är helt ok
Så prata med grannen så får du veta hur hans är inställda
Jag är tveksam till att jag kommer att få svar på frågan. Däremot är jag nyfiken över varför du har behov av att filma varje gång någon kommer in på din tomt? Påskkärringar, halloween, hund som drar i koppel för långt in? Varför vill du filma allt detta? Och var har du läst att det är helt ok att filma vägen utanför er tomtgräns? Jag tycker det är kränkande att min granne ska filma när man går förbi på gatan utanför deras tomt.
 
  • Gilla
kisumisu och 7 till
  • Laddar…
nåja att råka spela in en bit av gatan utanför är väl inte hela världen kansek. Men att inte få kunna bada i sin pool i sin egen trädgård är ju värre, om ni nu har barn så kan det ju kanske vara en ide att skriva ett litet anonymt utskick och lägga i alla brevlådor på gatan med en varning att en granne på gatan spelar in film på barn som badar utan att nämna några namn och sen vänta en stund och se om kameran försvinner eller inte
 
  • Gilla
Lasse61 och 8 till
  • Laddar…
Du får inte filma med fast monterad kamera UTANFÖR din tomt.
Nu finns det på de flesta kameror möjlighet att "maskera" det som är utanför lovligt område.
658450737_590x332.jpg
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
@Uffe A, nej det är inte ok att du filmar vägen utanför din tomtgräns.

Men ja, jag gör samma sak själv. Förra året var det tre kriminella som fastnade på bild, ett bilinbrott hos grannen, en stöld av pantburkar (!) hos andra grannen och sedan en gubbe som blottade sig vid ett dagis i närheten. Polisen tog tacksamt emot materialet.
 
  • Gilla
Tokslut och 26 till
  • Laddar…
F
I ikeo skrev:
nåja att råka spela in en bit av gatan utanför är väl inte hela världen kansek. Men att inte få kunna bada i sin pool i sin egen trädgård är ju värre, om ni nu har barn så kan det ju kanske vara en ide att skriva ett litet anonymt utskick och lägga i alla brevlådor på gatan med en varning att en granne på gatan spelar in film på barn som badar utan att nämna några namn och sen vänta en stund och se om kameran försvinner eller inte
Det lät ju smart med tanke på att relationen redan är ansträngd. För grannen kan ju knappast lista ut vem som författat och delat ut dom. Ynkligt med ett sånt förslag innan man ens pratat med grannen.

Lagen är llar men det kommer att vara svårt att få nåt gehör för en anmälan. Skriv istället ut lagen, lägg den framför grannen och tala om att han skall visa att den inte filmar TS fastighet och gör den det så skall den riktas om eller plockas ner annars blir det anmälan.
 
  • Gilla
Gert57 och 7 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
@Uffe A, nej det är inte ok att du filmar vägen utanför din tomtgräns.

Men ja, jag gör samma sak själv. Förra året var det tre kriminella som fastnade på bild, ett bilinbrott hos grannen, en stöld av pantburkar (!) hos andra grannen och sedan en gubbe som blottade sig vid ett dagis i närheten. Polisen tog tacksamt emot materialet.
Det är en bra grej i Sverige, även olagligt inhämtade bevis har ett fullt bevisvärde.
 
  • Gilla
virtq och 12 till
  • Laddar…
F
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag är tveksam till att jag kommer att få svar på frågan. Däremot är jag nyfiken över varför du har behov av att filma varje gång någon kommer in på din tomt? Påskkärringar, halloween, hund som drar i koppel för långt in? Varför vill du filma allt detta? Och var har du läst att det är helt ok att filma vägen utanför er tomtgräns? Jag tycker det är kränkande att min granne ska filma när man går förbi på gatan utanför deras tomt.
Det kan väl ändå inte behövas direkt mycket fantasi för att förstå varför man vill filma sin fastighet? Vad jag vill förstå är varför ni vattnar utanför er tomt?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
F fsn skrev:
Det kan väl ändå inte behövas direkt mycket fantasi för att förstå varför man vill filma sin fastighet? Vad jag vill förstå är varför ni vattnar utanför er tomt?
Det är inte för vattningens skull de filmar vill jag bara säga....
Vi har förgårdsmark utanför oss. Jag har precis sått nytt gräs där. Jag föredrar det framför ogräs blandat med hundbajs och skräp som folk slänger. Är det konstigt?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag är tveksam till att jag kommer att få svar på frågan. Däremot är jag nyfiken över varför du har behov av att filma varje gång någon kommer in på din tomt? Påskkärringar, halloween, hund som drar i koppel för långt in? Varför vill du filma allt detta? Och var har du läst att det är helt ok att filma vägen utanför er tomtgräns? Jag tycker det är kränkande att min granne ska filma när man går förbi på gatan utanför deras tomt.
Jag vill filma de som tar sig in på min tomt för att stjäla eller skada min egendom
Fikmerna lagras på en NVR så att jag kan kolla på dom ifall något inträffat
De spelas över automatiskt av nya inspelningar
Lagringsutrymmet räcker ca tre veckor
Inspelningen startar inte förrän rörelsa upptäcks ca tre meter från huset
Om någon går så nära mitt hus så ser dom skylten att kameror finns uppsatta
De har dessutom inte där inne att göra om jag inte bjudit in dom
Har haft nytta av dom en gång då jag fick utemöbler stulna
Bilen som de kom i syntes och jag kunde hämta tillbaka det stulna
 
  • Gilla
karlmb och 23 till
  • Laddar…
F
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är inte för vattningens skull de filmar vill jag bara säga....
Vi har förgårdsmark utanför oss. Jag har precis sått nytt gräs där. Jag föredrar det framför ogräs blandat med hundbajs och skräp som folk slänger. Är det konstigt?
Nej, det är inte konstigt men ”när vi vattnar utanför vår tomt” kräver en förklaring.

Vad är det som är konstigt med att nån vill ha kameraövervakning av sin fastighet eller för all del, allmänna områden i anslutning till sin fastighet?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.