harry73
C Carina Widlund skrev:
Visst har du rätt! Dock om jag inte är helt felinformerad krävs ett bygg- eller marklov för p-plats på tomt i stadsplanelagt område vilket kostar en del! Sen kan det trassla till sig med Byggnadsnämnder som säger nej pga utfartsrisker!!!! Och jag tror att i alla fall vissa kommuner har begränsning på endast 1 plats!
Galenskap i sig men allt för att kväsa bilismen!
Idag behöver ju många fler än 1 bil för att få livspusslet att gå ihop!
Tur man bor på landet numera och där jag kan parkera var jag vill på min fastighet!😃

Parkeringsplats till en- och tvåbostadshus​

På en fastighet som det endast finns ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus krävs det inte bygglov för en parkeringsplats om parkeringsplatsen uteslutande är avsedd för fastighetens behov.
plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
bekin bekin skrev:
Trettio meter stämmer inte, det är 10 meter som gäller enligt lagen.
Jag har citerat trafikförordningen, dvs lagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D daniel1973 skrev:
Skilj på plankorsning och korsning.

Det där är korrekt citat från lagtexten.
Har varit intressant med en liten undersökning om hur många som vet skillnaden på dessa två korsningar.
 
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Ett fordon får inte parkeras

  1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
  2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
  3. på en huvudled,
  4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
  5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).
Denna ska läggas till (från samma förordning):
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A andersda skrev:
Jag tycker du ska tacka grannen nu. Dvs uppmuntra det korrekta beteendet.
Ja lite list brukar funka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har citerat trafikförordningen, dvs lagen.
Jag funderade också över avståndet. Kan det vara så att 30 m gäller landsvägar och 10 m stadsgator?
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Nej, det gjorde du inte. Men du kanske önskar att du gjort det.
Sant. Jag var tvungen att åka till jobbet så jag kunde bara hålla ut en kvart.
 
harry73 harry73 skrev:
Denna ska läggas till (från samma förordning):
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Jag klippte in den del som var relevant för frågeställningen.
 
F FGLIN skrev:
Jag funderade också över avståndet. Kan det vara så att 30 m gäller landsvägar och 10 m stadsgator?
Nej det handlar om att vi inte förstår skillnaden på en plankorsning och en vägkorsning. Lagstiftaren gör skillnad på det.

En vägkorsning är det vi tror det är och en plankorsning är tex en korsning mellan väg och järnväg i samma plan/nivå. I det senare fallet gäller 30m.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Grannen hade en gäng hantverkare en dag varav en ställt sin skåpvagn så halva vår utfart var spärrad. Jag gick direkt och frågade vem i sällskapet som fått sitt körkort i flingpaketet och en plåtslagare fick röd om öronen gå och flytta bilen...
 
  • Haha
  • Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Jag klippte in den del som var relevant för frågeställningen.
Visst är varken 30 m från plankorsning eller 10 m från vägkorsning relevant för TS fråga, men nu var det just regeln om 30 m från plankorsning som skapade förvirring och då tyckte jag att det blev tydligare parkeringsförbud vid vägkorsning också fanns med, för om du bara hade klistrat in det som var relevant för TS, hade du inte tagit med plankorsning heller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Jag funderade också över avståndet. Kan det vara så att 30 m gäller landsvägar och 10 m stadsgator?
Nej. 30 meter gäller plankorsningar, dvs korsningar med järnväg. I vanliga korsningar gäller 10 meter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Visst är varken 30 m från plankorsning eller 10 m från vägkorsning relevant för TS fråga, men nu var det just regeln om 30 m från plankorsning som skapade förvirring och då tyckte jag att det blev tydligare parkeringsförbud vid vägkorsning också fanns med, för om du bara hade klistrat in det som var relevant för TS, hade du inte tagit med plankorsning heller.
Jag klippte in den paragraf som var relevant för frågeställningen, och jag klippte in den i sin helhet för att inte förvanska någon information. Eftersom det bara är ett stycke där som var relevant för just denna frågeställning behövde inte det något ytterligare förtydligande.

Varför det tjafsas om parkering vid korsningar förstår jag inte, det är off topic här.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Jag klippte in den paragraf som var relevant för frågeställningen, och jag klippte in den i sin helhet för att inte förvanska någon information. Eftersom det bara är ett stycke där som var relevant för just denna frågeställning behövde inte det något ytterligare förtydligande.

Varför det tjafsas om parkering vid korsningar förstår jag inte, det är off topic här.
Vad är det för webbsida du länkar till? Hos mig fungerar den i alla fall inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Blåljusfordon har ju inga problem med att parkera mitt på gatan om det är så.
Du behöver sannolikt inte titta speciellt lång för att hitta tomter i din omgivning där utryckningsfordon inte får plats.
En kväll när jag kom hem stod en mörklagd ambulans mitt framför min infart så jag inte kom in. Jag väntade i 10 minuter innan jag parkerade på gatan en bit bort (markerat med texten "parkerade").
Tyvärr var det för nära till korsningen så när jag efter en halvtimme när ambulansen lämnat hämtar bilen har jag fått 600 kronor i böter.
Det fanns inga som helst förmildrande omständigheter, bara att slanta upp.
Normalt finns här ingen bevakning, det är 7 dagars parkering i området så jag hade maximal otur.
I bilden syns också samma problem som tråden handlar om, en vit bil bredvid texten "ambulans" som gör in/utfart med släp extremt besvärlig. Kommuns lösning: "du får väl ta bort en bit av häcken och bredda utfarten".
Satellitvy över parkerade bilar, byggnader, träd och en ambulans på en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.