9 OBWN94 skrev:
Precis min tanke. Man vill ju inte upplevas som en allmän gnällspik.

Oavsett varför det skaver så var jag tillslut tvungen att erkänna att det skaver. Har försökt se åt andra hållet ett bra tag.

Flera gäster (föräldrar och svärföräldrar) och min sambo har reagerat, så det verkar inte vara i mitt huvud problemet är.

Ja, jag ville göra det direkt när jag kom hem. Men jag kunde inte riktigt avgöra ifall han var förlägen.

Vissa kanske ser det som en prestigeförlust att flytta bilen, så jag tänker att jag låter det gå en dag i alla fall.

Vill verkligen ha god grannsämja. En present av något slag kanske vore ok? En flaska vin eller någon öl.
Nog för att man ska uppmuntra bra beteende men det ska du ju inte behöva betala för. =) Ett ärligt tack bör nog räcka.
 
  • Gilla
pappaM och 15 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nog för att man ska uppmuntra bra beteende men det ska du ju inte behöva betala för. =) Ett ärligt tack bör nog räcka.
Min sambo håller med :)

Men ja, jag ska försöka förmedla att det var bra löst på något vis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Menar du att han parkerade bilen framför en annans utfart? Så gör ju inte normala människor. Däremot om det parkeras nära är väl en annan sak, men om det bara finns plats så man blockerar utfarten får man väl göra som vanligt folk gör, dvs köra omkring tills man hittar ett ställe där man kan parkera utan att blockera någon. Tycker man att det är för obekvämt så får man ju ordna fler parkeringar på sin egen tomt.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Finns enkla skyltar parkering förbjuden att köpa på Jula. Kan man inte själv köra ut eller in till sin garageuppfart på ett normalt sätt så har kommunen inget emot det. Självklart skall man kunna enkelt förklara varför man satt upp skylten.
Själv är min garageinfart betydligt lägre än gatan så man ser inte tex barn som cyklar när man backar ut Om bilar står precis intill.
 
9 OBWN94 skrev:
Tack för tipset! Vi får bredda uppfarten som absolut sista utväg :)

Även om de bryter mot en regel, hur vidtar man en rimlig åtgärd? Är det inte väl drastiskt att gå till domstol?

Lär ju inte vara det bästa för grannsämjan heller
Hur är det med framkomligheten för blåljusfordon? Brandbilar och ambulanser ska såklart ha fri framkomlighet.
 
9 OBWN94 skrev:
Det börjar bli trångt på gatan. Min granne har fyllt sin uppfart med diverse fordon och parkerar sin jobbskåpbil framför min uppfart. Vi har två bilar som används dagligen.

Vi kommer in, men det är trångt. Jag bad nyss min granne hitta en bättre lösning.

Är det ok enligt er? Jag vill ha en god relation till mina grannar och inte vara en gnällkärring. Samtidigt vill jag inte behöva bita ihop och knyta näven i byxfickan varje gång jag kommer hem och höra sambon klaga på att det är trångt.

Hur hade ni tänkt om ni blev ombedda att parkera bättre, av en granne?

Och hur hade ni tänkt ifall ni plötsligt fick svårt att komma ut från er egen tomt?

Mvh

Edit: Jag misstänker att det är en juridisk gråzon eftersom vi kommer förbi hans bil. Och jag hade ändå inte velat dra det rättsligt.
Hej,
Du har fått många tips och råd, de flesta vettiga men många som säger att du ska "betala med samma mynt" vilket jag tycker är tråkigt. Förutom att du ska kunna komma in/ut från din tomt så ska även utryckningsfordon komma in på din tomt om det skulle behövas (hoppas dock att det aldrig nånsin bebhövs) men det måste man ha i åtanke. berätta denna säkerhet/riskaspekten för grannen så hoppas jag att han/hon också inser det och parkerar sina fordon på rimligt avstånd från din uppfart. trevlig kväll🙂
 
Nja, det är ju en sanning med modifikation. Det finns väldigt många tomter där räddningstjänst/polis/ambulans inte kan köra in, och det är helt okej för de kan komma tillräckligt nära. Blåljusfordon har ju inga problem med att parkera mitt på gatan om det är så.
Du behöver sannolikt inte titta speciellt lång för att hitta tomter i din omgivning där utryckningsfordon inte får plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har samma problem med en trång infart som är svår att bredda då det är en nedfard med gjutna sidor.
Grannar har lärt sig men ibland får de besök som inte tänker sig för eller folk som parkerar där för att det är städdag där de normalt parkerar.
En gång hade en större skåpbil ställt sig så jag inte kom ut på morgonen. Jag börjjade med att ta reda på ägaren och ringa. Han visste inte om att den stod där då det va en förtagsbil. Efter 3 timmar utan att den va flyttad och han slutade svara på telefon ringde jag komunen som skulle sända ut någon artt sätta böter. Nu smet det ju in någon ljusskygg person och flyttade den innan den fick böter men det hade ju inte blivit lättare för mig att få ut min bil om det satt en böteslapp på bilen som stod ivägen.
 
S Stubai skrev:
Jag har råkat ut för flera grannar som har parkerat olämpligt. Ibland extremt nära min infart och ibland en bit in på min infart.
En tillsägelse har de fått, sen parkerar jag in dem.
I ett fall parkerade jag med bil och släp bredvid den felparkerade bilen. Jag blockerade således hela gatan under en natt.
Morgonen efter undrade grannen om jag kunde flytta min bil. Då upplyste jag henne om att jag skulle göra det om 8 timmar, vilket var så länge hon blockerat min infart.
Nej, det gjorde du inte. Men du kanske önskar att du gjort det.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Prata med grannen och måla två markeringar som visar utrymmet du behöver. Prata vänligt med grannen och var resonlig.
 
P
Tyvärr så i många fall med felparkerade fordon så är ju ofta enda lösningen som folk fattar böter.. att det svider i plånboken verkar vara det enda som hjälper alternativt parkera lika illa så dom inte kommer därifrån.. efter p böter eller sen ankomst till jobet några dagar i rad så brukar det trilla ner nån polett hos dom flesta..
Tråkigt men dom flesta tillsägelser leder bara till motangrepp och dåliga förklaringar..

Så hjälper inte komunikation så är det nog bara att gå på pböter och går inte det så får man sänka sig till inparkering helst med några fordon som inte kan kopplas till en utan att flera andras slarviga parkeringar tyvärr parkerat in dom..😀
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den parkeringsregel som gäller i detta fall gäller överallt:

[länk] Denna borde peka till något som säger:

Ett fordon får inte parkeras

  1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
  2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
  3. på en huvudled,
  4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
  5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Lawline delar min uppfattning i frågan här: [länk]

Jag har liknande problem. Även när bilar står på motstående sida av gatan är det svårt att komma in och ut och ska jag in och ut med stor släpvagn så går det helt enkelt inte. Jag har ingen direkt konflikt i frågan men närmar mig ett läge där jag behöver styra upp detta. En enkel lösning skulle vara att ha 2h parkering på alla villagator här i krokarna, då tvingas folk bereda plats för sina bilar på sin fastighet istället, vilket är rätt naturligt.
Jag har jobbat dom parkeringsvakt.

”Vesäntligen försvåras” ska utläsas som näst intill omöjligt.

Kan man ta sig in och ut även om det är besvärligt så faller den regeln.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den parkeringsregel som gäller i detta fall gäller överallt:

[länk] Denna borde peka till något som säger:

Ett fordon får inte parkeras

  1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
  2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
  3. på en huvudled,
  4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
  5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Lawline delar min uppfattning i frågan här: [länk]

Jag har liknande problem. Även när bilar står på motstående sida av gatan är det svårt att komma in och ut och ska jag in och ut med stor släpvagn så går det helt enkelt inte. Jag har ingen direkt konflikt i frågan men närmar mig ett läge där jag behöver styra upp detta. En enkel lösning skulle vara att ha 2h parkering på alla villagator här i krokarna, då tvingas folk bereda plats för sina bilar på sin fastighet istället, vilket är rätt naturligt.
Visst har du rätt! Dock om jag inte är helt felinformerad krävs ett bygg- eller marklov för p-plats på tomt i stadsplanelagt område vilket kostar en del! Sen kan det trassla till sig med Byggnadsnämnder som säger nej pga utfartsrisker!!!! Och jag tror att i alla fall vissa kommuner har begränsning på endast 1 plats!
Galenskap i sig men allt för att kväsa bilismen!
Idag behöver ju många fler än 1 bil för att få livspusslet att gå ihop!
Tur man bor på landet numera och där jag kan parkera var jag vill på min fastighet!😃
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den parkeringsregel som gäller i detta fall gäller överallt:

[länk] Denna borde peka till något som säger:

Ett fordon får inte parkeras

  1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
  2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
  3. på en huvudled,
  4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
  5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Lawline delar min uppfattning i frågan här: [länk]

Jag har liknande problem. Även när bilar står på motstående sida av gatan är det svårt att komma in och ut och ska jag in och ut med stor släpvagn så går det helt enkelt inte. Jag har ingen direkt konflikt i frågan men närmar mig ett läge där jag behöver styra upp detta. En enkel lösning skulle vara att ha 2h parkering på alla villagator här i krokarna, då tvingas folk bereda plats för sina bilar på sin fastighet istället, vilket är rätt naturligt.
Trettio meter stämmer inte, det är 10 meter som gäller enligt lagen.
 
bekin bekin skrev:
Trettio meter stämmer inte, det är 10 meter som gäller enligt lagen.
Skilj på plankorsning och korsning.

Det där är korrekt citat från lagtexten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.