Det börjar bli trångt på gatan. Min granne har fyllt sin uppfart med diverse fordon och parkerar sin jobbskåpbil framför min uppfart. Vi har två bilar som används dagligen.

Vi kommer in, men det är trångt. Jag bad nyss min granne hitta en bättre lösning.

Är det ok enligt er? Jag vill ha en god relation till mina grannar och inte vara en gnällkärring. Samtidigt vill jag inte behöva bita ihop och knyta näven i byxfickan varje gång jag kommer hem och höra sambon klaga på att det är trångt.

Hur hade ni tänkt om ni blev ombedda att parkera bättre, av en granne?

Och hur hade ni tänkt ifall ni plötsligt fick svårt att komma ut från er egen tomt?

Mvh

Edit: Jag misstänker att det är en juridisk gråzon eftersom vi kommer förbi hans bil. Och jag hade ändå inte velat dra det rättsligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för parkeringsregler?dygn,vecko,mm kolla kommunens hemsida..
Själv har jag norra Europas bredaste grindhål pga smal gata och stor husvagn...
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den parkeringsregel som gäller i detta fall gäller överallt:

https://lagen.nu/1998:1276#K3P55S1 Denna borde peka till något som säger:

Ett fordon får inte parkeras

  1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
  2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
  3. på en huvudled,
  4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
  5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Lawline delar min uppfattning i frågan här: https://lawline.se/answers/far-min-...-darmed-forsvara-atkomsten-till-min-fastighet

Jag har liknande problem. Även när bilar står på motstående sida av gatan är det svårt att komma in och ut och ska jag in och ut med stor släpvagn så går det helt enkelt inte. Jag har ingen direkt konflikt i frågan men närmar mig ett läge där jag behöver styra upp detta. En enkel lösning skulle vara att ha 2h parkering på alla villagator här i krokarna, då tvingas folk bereda plats för sina bilar på sin fastighet istället, vilket är rätt naturligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för parkeringsregler?dygn,vecko,mm kolla kommunens hemsida..
Själv har jag norra Europas bredaste grindhål pga smal gata och stor husvagn...
Tack för tipset! Vi får bredda uppfarten som absolut sista utväg :)

Även om de bryter mot en regel, hur vidtar man en rimlig åtgärd? Är det inte väl drastiskt att gå till domstol?

Lär ju inte vara det bästa för grannsämjan heller
 
Redigerat:
Jag har råkat ut för flera grannar som har parkerat olämpligt. Ibland extremt nära min infart och ibland en bit in på min infart.
En tillsägelse har de fått, sen parkerar jag in dem.
I ett fall parkerade jag med bil och släp bredvid den felparkerade bilen. Jag blockerade således hela gatan under en natt.
Morgonen efter undrade grannen om jag kunde flytta min bil. Då upplyste jag henne om att jag skulle göra det om 8 timmar, vilket var så länge hon blockerat min infart.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Kustvägen och 51 till
  • Laddar…
O OBWN94 skrev:
Tack!

Kommunen verkar inte ha några särskilda regler här. Kollade deras hemsida nu. Det är ett vanligt villakvarter. Inga skyltar eller någonting heller.

Vid en googling så står det att man inte får "väsentligen försvåra" för trafik till/från andra fastigheter. En generell regel, verkar det som. Det blir ju en gråzon här. Jag och min tjej tycker det är väsentligt försvårande i alla fall :)

Tack för tipset. Vi får bredda uppfarten som sista utväg om de inte flyttar på sig.


Edit: Även om de bryter mot en regel, hur vidtar man en rimlig åtgärd? Är det inte väl drastiskt att gå till domstol direkt?

Jag pratade med grannen idag, men han verkade inte se några lösningar. Trots att han har uppfarten full med diverse fordon och bråte han kan rensa upp eller ha i trädgården istället.

Nåja, jag ville inte lägga mig i vad som är hans utan sade bara att det är ett problem för oss. Hoppas han inte tycker vi är för djävliga grannar för det, utan löser det bra.

Jag tänker att jag får utvärdera situationen efter semestern. Så har de haft chans att sälja av eller hitta andra parkeringar för alla fordon. Men vad ska man göra om de inte ger sig? Gilla läget?

Förutom att bygga ut vår uppfart, då.
Du får väl ta upp frågan med trafikkontoret på kommunen för att få till ett parkeringsförbud men gissar på att de inte är så intresserade av att ut och göra speciallösningar då gällande regler redan ska reglera detta. Har liknande problem här ibland med då gatan är så smal att bilar parkerar på motsatta sida vår infart för att andra då kan använda vår infart för att komma förbi dessa. Det går ju bra så länge vi bara ska in och ut med vår bil (infarten är stor nog att vända på) men blir lite mer drygt de få gånger vi hyrt släp då det inte längre går att backa in på infarten. I vårt fall är det inte någon granne som står där utan jag tror folk som parkerar medans de jobbar.
Ett större problem är när folk ställer sin bil framför vår grind (ovansidan huset, där vi har brevlåda) då blockerar de helt grinden och vi måste klättra runt bilen genom diket, jävligt drygt när ungarna ska ut med cyklarna eller vi skulle ut med barnvagn när barnen var små. Då får man släpa dem ner för en trapp för att komma ut via parkering/garage infarten. Här vet jag inte ense om det är olagligt efter som lagen så snyggt specificerar att det just måste vara "fordonstrafik" som inte får väsentligen försvåras för men det är klart det är ju svårt/omöjligt att komma ut med en cykel och det räknas väl som ett fordon här med?
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
En översiktsbild eller ritning/skiss över er tomt, uppfart, samt era och grannens parkerade bilar hade hjälpt att ge råd. Även att säga om hans parkering är "olaglig", så det är ide' att anmäla.
 
  • Gilla
Alex Bro och 4 till
  • Laddar…
O OBWN94 skrev:
och parkerar sin jobbskåpbil framför min uppfart.
Har du pratat med grannen och bett denne att dels flytta sin bil och dels sluta blockera andras utfarter? Vad blev resultatet av detta? Det är två ganska berättigade frågor faktiskt, då normala människor inte gör så.

Ibland händer det ju att man av olika skäl måste parkera nån av sina bilar på gatan, t.ex. när man har hantverkare som av olika skäl måste stå på ens uppfart för att kånka byggmaterial och liknande, men det rör sig ju om tillfälliga händelser. Vill man ha så många bilar får man väl se till att bereda plats på sin tomt för dem.

Vi hade för en massa år sedan problem med en granne som fick för sig att parkera sin bärgningsbil på gatan. man kom knappt förbi med en vanlig bil. Detta höll på ett tag tills jag fick nog och påpekade det olämpliga i detta. Grannen låtsades inte fatta vad jag menade och tyckte inte det var så farligt, men då frågade jag, om inte den firman han jobbade för hade lastbilsparkering. Jo det hade de ju var svaret, men det var tydligen för jobbigt att åka dit varje dag och ställa arbetsfordonet och åka hem i sin egna bil. Underskatta inte dumhet kontra lathet. Grannen slutade att parkera sitt abetsfordon på vår gata efter vårat lilla samtal, tydligen trillade polletten ner.

/
 
  • Gilla
Bambi2 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
O OBWN94 skrev:
Tack för tipset! Vi får bredda uppfarten som absolut sista utväg :)

Även om de bryter mot en regel, hur vidtar man en rimlig åtgärd? Är det inte väl drastiskt att gå till domstol?

Lär ju inte vara det bästa för grannsämjan heller
Till domstol går du inte, utan kontaktar trafikkontoret på platsen som kommer och sätter en parkeringsbot. Tillräckligt många så lär sig de flesta att parkera. Grannsämjan skulle jag inte oroa mig för. Om ni har bett personen parkera så de inte försvårar er in-/utfart och de inte ändrar beteende så är det väl så att grannen inte bryr sig om grannsämjan, så varför skulle ni göra det?

Där jag bodde tidigare fick vi rätt ofta bilar parkerade på gatan utanför tomten så att de försvårade för oss att ta sig in/ut. Det gick med bil, men då fick man backa, köra fram, backa, köra fram, backa etc 4-5 ggr beroende på hur illa de parkerat. Först skrev jag en lapp och satte på rutan eftersom många kanske inte tänker sig för, men vill göra rätt. Sen kontaktade jag kommunen och så blev det parkeringsförbud utanför. En granne gjorde som din granne. Jag ringde på dörren, ingen öppnade, jag ringde på telefon och lämnade meddelande på telefonsvarare samt skrev en lapp och satte på bilen. Han svarade aldrig och beteendet ändrades inte. Jag hade inget som helst dåligt samvete när jag ringde trafikövervakningen och han fick sin tredje bot på en vecka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Låna ihop några bilar och gör likadant en typ vecka, då och då.

Enklaste lösningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Om inte grannen flyttar bilen så du kommer in så skall du om du kommer hem före ställa din bil exakt där jobbilen står.

Om grannen säger något så säger du ju bara att du kommer inte åt din uppfart lätt så du väljer att ta den enklaste vägen.

Hade jag haft likadant hade jag aldrig gett mig, bilen hade fått flytta på sig.
 
  • Gilla
Urvik och 9 till
  • Laddar…
O OBWN94 skrev:
Vi kommer in, men det är trångt. Jag bad nyss min granne hitta en bättre lösning.
Vad är trångt? En stolle bad mig flytta min bil då han ansåg att fyra meters mellanrum gjorde det problematiskt för honom att komma förbi. Här skavde det helt klart någon annanstans.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Har du pratat med grannen och bett denne att dels flytta sin bil och dels sluta blockera andras utfarter? Vad blev resultatet av detta?
Han blev ganska defensiv till en början och menade att det inte var mycket att göra. Men nu (samma dag) har han flyttat bilen tio meter :)

Min tjej var strålande nöjd över att kunna parkera obehindrat.

Han blockerar förvisso halva sin egen uppfart nu. Men problemet är löst för vår del. Hoppas det varar 😄

Tack, för stödet och en chans att ventilera!
 
  • Gilla
Nalleboda och 23 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska tacka grannen nu. Dvs uppmuntra det korrekta beteendet.
 
  • Gilla
-MH- och 16 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Vad är trångt? En stolle bad mig flytta min bil då han ansåg att fyra meters mellanrum gjorde det problematiskt för honom att komma förbi. Här skavde det helt klart någon annanstans.
Precis min tanke. Man vill ju inte upplevas som en allmän gnällspik.

Oavsett varför det skaver så var jag tillslut tvungen att erkänna att det skaver. Har försökt se åt andra hållet ett bra tag.

Flera gäster (föräldrar och svärföräldrar) och min sambo har reagerat, så det verkar inte vara i mitt huvud problemet är.
A andersda skrev:
Jag tycker du ska tacka grannen nu. Dvs uppmuntra det korrekta beteendet.
Ja, jag ville göra det direkt när jag kom hem. Men jag kunde inte riktigt avgöra ifall han var förlägen.

Vissa kanske ser det som en prestigeförlust att flytta bilen, så jag tänker att jag låter det gå en dag i alla fall.

Vill verkligen ha god grannsämja. En present av något slag kanske vore ok? En flaska vin eller någon öl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.