Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
S
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Det är inte olagligt att vattna sin trädgård.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Klantskalle och 14 till
  • Laddar…
Frakta bort allt från grannens tomt när han somnat! Hokuspokus, borta!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frakta bort allt från grannens tomt när han somnat! Hokuspokus, borta!
Helt omöjligt vi vill inte starta storbråk
 
S Sthlm_ skrev:
Det är inte olagligt att vattna sin trädgård.
Nej jag vet det är därför jag undrar just i detta fall. Vattnandet är nu en provokation, man behöver inte vattna skräp/avfall
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 2 till
  • Laddar…
S
M Mitthem skrev:
Nej jag vet det är därför jag undrar just i detta fall. Vattnandet är nu en provokation, man behöver inte vattna skräp/avfall
Bara för att du tycker att sly är skräp så behöver inte grannen tycka det? Han kanske försöker odla en skog för att slippa se sin grannes uteplats?
 
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 23 till
  • Laddar…
Trallgök till granne, av din beskrivning att döma, men inte mycket mer att göra än att skita i det.
Ska mycket till innan någon kan få ett föreläggande för "ovårdad tomt".
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Helt omöjligt vi vill inte starta storbråk
Fegis ;) Plantera bambu eller en häck så slipper du se eländet.
 
  • Gilla
ErlingN och 14 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Bara för att du tycker att sly är skräp så behöver inte grannen tycka det? Han kanske försöker odla en skog för att slippa se sin grannes uteplats?
Möjligt men jag tror det inte.
Dessutom är det inte slyt i sig jag stör mig på. Det döljer bra byggavfall som tippas där. Vi har levt med detta i flera år utan större problem.
Det är att senaste månaden läggs det trädgårdsavfall/nedsågade grenar etc vid staketet och om vi går ut på uteplatsen startar ett vattnande med riktad stråle från vattenslang. Mördarsniglarna kryllar över till vår tomt, vilket vi tror är anledningen till agerandet. Tilläggas kan att grannen inte ser vår uteplats eftersom hans uthus står ivägen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fegis ;) Plantera bambu eller en häck så slipper du se eländet.
Plantera häck (hög Avenbok) har vi funderat länge på.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 9 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Trallgök till granne, av din beskrivning att döma, men inte mycket mer att göra än att skita i det.
Ska mycket till innan någon kan få ett föreläggande för "ovårdad tomt".
Jag vet, vi har försökt skita i provokationer länge men känner att snart är gränsen nådd.
 
Du borde absolut påpeka olägenheten med sniglar som blir av att han vattnar där.

Även det andra kan du ta upp, erbjud er att köra bort sånt som är avfall så visar ju ni god ton i det hela iaf.
 
  • Gilla
Ulf Christensen och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I praktiken kan ni inget göra. Plantera en hög och tät häck och försök tänk på annat.

Visst kan ni försöka jävlas med grannen genom att anmäla nedskräpningen till kommunens tillsyn enligt miljöbalken. I teorin kan miljönämnden utfärda förelägganden att städa och anmäla grannen till polisen för nedskräpningen. Men kommunens medarbetare kommer med all sannolikhet inte göra det - de gillar inte grannkonflikter av just denna typ. Och rättsläget är inte kristallklart på er sida avseende nedskräpning. Man får tolerera rätt mycket i de här sammanhanget som granne.
 
  • Gilla
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Totte_S
Snälla människor som drabbas av ”speciella” grannar kommer aldrig vinna en strid. Snälla människor kan helt enkelt inte sänka sig till den nivån. Försök lösa era besvär på egen tomt, undvik att ge grannen energi till mer bråk. Kriga sniglarna och låt grannen vara tills det att denne gör övertramp som skall polisanmälas. Förmodligen hjälper inte ens det.
 
  • Gilla
a.o.f och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.