Som sagt, grannehörande blir det ändå. Och man har alltid möjlighet att överklaga ett bygglov, oavsett om det har gått till grannehörande eller ej. Även om man godkänt planerna i grannehörandet så har man full rätt att överklaga beslutet när det väl tas.

Just det att överklaga trots att man godkänt det i förväg känns kanske lite ologiskt, men det går.
 
hempularen skrev:
Man skall dock komma ihåg att grannehörandet ger inte grannen vetorätt. Det innebär bara att kommunen måste ta grannens synpunkter i beaktande.

Om då grannehörandet är baserat på en gammal avvikelse, och om den nya ombyggnaden, inte i sig innebär någon mer avvikelse från planen. Då skulle jag tro att kommunen betraktar grannehörandet som en ren formalitet, som de inte tar någon nämnvärd hänsyn till.

Nu var det om jag förstått en del tveksamheter om höjdangivleserna, där finns det ju då ev. en ny avvikelse att ha synpunkter på. Men då gäller det att läsa på, för reglerna om höjdberäkningar verkar vara en 3-dimensionell djungel.

Dels för hur den faktiska marknivån skall bestämmas, dels för vilken fasad på huset som bestämmer höjden (där verkar det finnas utrymme för tyckande),
-Jag vet att det inte ger vetorätt. Dock förväntar vi oss att ärentet ska skötas korrekt och där finns det en del tveksamheter när det kommer till handläggaren av ärendet.
- Det är inte en gammal avvikelse utan huset stod där innan Dp fanns.
- Höjdspåret har jag lagt ner helt och hållet. Där har vi inget att hämta förutom att det spelar in i att tillbyggnaden är en olägenhet för oss.
- Det vi och den andra grannen (som är jurist) trycker på är just de punkter som jag tagit upp tidigare. Om man ser till domar från KR och MÖD så är de rätt hårda när det kommer till avvikelser och att man ska se till helheten och inte bara siffror och mått, speciellt om det riskerar att bli prejudicerande . Bla så läste jag ett fall ang någon som ville bygga en ny balkong på samma plats där det tidigare suttit en balkong på en fastighet som stod på prickad mark(exakt vad de skrev i domen kommer jag inte ihåg). Även fast det tidigare beviljats avvikelser på fastigheten så nekades bygglovet i KR/MÖD, detta trots att alla instanser innan hade beviljat bygglov.
 
hempularen skrev:
Som sagt, grannehörande blir det ändå. Och man har alltid möjlighet att överklaga ett bygglov, oavsett om det har gått till grannehörande eller ej. Även om man godkänt planerna i grannehörandet så har man full rätt att överklaga beslutet när det väl tas.

Just det att överklaga trots att man godkänt det i förväg känns kanske lite ologiskt, men det går.
Det är ingen som har överklagat något som de har godkänt.
 
noone70 skrev:
Då menade de att då skulle vi lika gärna kunna godkänna den urspunliga bygglovsansökan eftersom vi ändå inte skulle ha något att säga till om...
Oj, var lite otydlig.. sorry
Jag menade att de ville att vi inte skulle överklaga den ursprungliga
 
Finns risk att det kommer bli en långbänk av överklaganden och missnöje bland flera inblandade.....det är inte roligt att vara osams med grannar även om man har rätt och risken är stor att alla kommer att överklaga och bråka om allt när man bor i liknande omr......
Både i omr jag bor och i några när omr är det flera som tagit ut allas grannars bygglov för att se vad man kan överklaga eller anmäla.....
 
Det tåget har nog tyvärr lämnat stationen för länge sedan.
Stämningen mellan de som sökt bygglovet och de som har motsatt sig det är redan i närheten av den absoluta nollpunkten. Ur VÅR synvinkel är situationen så är läget följande:
De ser det som sin rättighet att få bygga ut, inga kompromisser accepteras. Alla som har något att erinra har varit villiga att kompromissa, men alla har kategoriskt avvisats. Så det är inte så att någon gör detta för att jävlas, utan att det är för att se om sitt eget hus och har varit villiga att ta en försämring för att deras granne ska kunna bygga ut sitt hus. Men som sagt, de har de varit ointresserade av. Så nu har de 1-2 år av överklagande framför sig, utan att ens vara säkra på att få bygglovet
 
Trevligt omr att bo i........tyvärr tar det väldigt mycket energi för alla inblandade som man skulle lagt på annat....jag hoppas alla blir nöjda tills slut och att alla kan gå vidare.....
 
Mmm, jag vet... Har lagt många timmar på research för överklagan som jag hellre hade lagt på att bygga på huset
 
Många drar i gång liknande trådar utan att berätta hur det gick...
Följande har hänt:
Vi överklagade till länsstyrelsen och de avslog vår överklagan i princip omedelbart. Det tog ca en vecka, det var säkert någon sommarvikarie hand la ärendet :S
Tydligen har de rejäl press på sig nu och verkar, utan att utreda ärendena speciellt mycket, bara går på vad sbk har beslutat.

Efter lite våndandes beslutade vi oss för att anlita en jurist att representera oss i miljödomstolen.

Jag pratade med några olika firmor och valde till sist för en lite yngre kvinna, vi valde henne för att hon visade rätt mycket engagemang (gissar att ärenden som vårt inte är direkt några drömärenden för en jurist :)) och sedan var hon ärlig med att vi ( utan att ha läst in sig på ärendet) inte hade speciellt stora chanser att vinna. Vilken ingen av de övriga var Men vi valde att lägga några tusenlappar på att låta henne läsa in sig på vårt fall.

Efter att ha läst in sig mer så ansåg hon att det jag hade lämnat in i vår överklagan till länsrätten var i grund och botten korrekt ur en juridisk synvinkel och det skäl som jag argumenterat för var i det stora hela korrekt och att det fanns en lite chans att vinna.

I överklagandet till Miljödomstolen så återvände hon det mesta av mitt material men översatte det till juridiska. Typ att det blir en olägenhet och att det kan bli prejudiserande...

Men hon hade även hittat eventuella fel i SBKs handläggning av ärendet. De hade bla inte gjort någon mätning av hur långt in på prickad mark fastigheten låg och det fanns ingen annan dokumentation som kunde styrka husets placering eller om det i övrigt avvek fr DP
Hon förde även ett rätt komplicerat resonemang hurvida huset skulle bli högre än vad DP anger. Något som jag, själv var inne på i vårt grannehörande-utlåtande men som jag skippade i överklagan till länsstyrelsen.

Juristens resonemang gick ut på att inget av detta hade sbk utrett och iom det kunde man inte heller fastställa hur stor avvikelsen är.

I måndags kom domen; Bygglovsbeslutet har upphävts.

Domstolen konstaterar att byggnadsnämnden inte har lämnat någon förklaring eller tillräcklig bedömning rörande den avvikande åtgärder, varför beslutet ska upphävas och återförvisas till nämnden för fortsatt handläggning.

Känns skönt att få bekräftat att känslan, allt i den här processen inte har gått rätt till, som vi har haft hela tiden var rätt

Det ska inte gå att få igenom/snabba på beslut genom att dra snyfthistorier/fjäska/tjata för/på handläggare på myndigheter.

Länsstyrelsen ska inte göra avkall på handläggningen av ärenden bara för att förbättra sin statistik över handlagda ärenden.

Nu är det här ärendet förmodligen långt i från slut, men förhoppningsvis gör SBK sitt jobb den här gången och grannarna ja... Är de smarta så försöker de hitta en kompromiss som alla kan leva med, annars blir det fler ronder i länsrätten och miljödomstolen.

Råd ni som planerar att söka bygglov:
Prata med era grannar innan.
Försök hitta en lösning som alla kan leva med.
Var ödmjuk och förstå att ert bygglov kommer påverka andra människor.
Att köra över folk och använda härskar tekniker kanske fungerar på de flesta, men på tjuriga norrlänningar får det bara motsatt effekt...

Berörda grannar:
Stå på er.
Lita INTE på vad grannarna säger, de behöver inte ljuga för att ha fel.
Lita INTE SBK ska göra sitt jobb, det är skrämmande hur låg kunskapsnivån är bland en del av handläggarna.
Länsstyrelsen är en Kalle Anka instans, får ni avslag där gå vidare.
Anlita jurist, värt de 15000-20000kr som det kommer kosta!
Läs på!
 
  • Gilla
nattugglan11 och 12 till
  • Laddar…
Vad förväntas hända nu?
Hur mycket behöver grannen ändra för att hålla sig till rådande regler?
 
Bollen ligger hos grannen. Men som jag ser det finns följande alternativ:
- Överklaga och söka prövningstillstånd i MÖD
Eller låta det gå tillbaka till SBK
- Gör om (och gör rätt) bygglovsprocessen.enligt domen och försöka driva igenom samma ansökan igen.
- Försöka hitta en lösning som grannarna kan acceptera, kan bli problematiskt för de har gjort sig rejält ovän med en granne(det är inte vi)

Eller helt enkelt ge upp och lägga ner påbyggnadsplanerna.

Huset står på prickad mark så det blir svårt att hålla sig inom reglerna iom att den redan avviker från DP, så vad de än gör som kräver bygglov gör att ett grannehörande måste genomföras
 
Tråkigt läge när det går prestige i det....kommer aldrig komma fram en lösning som alla inblandade kan acceptera.....
 
noone70 skrev:
Lite uppdatering ang ärendet...


För en sådan här tillbyggnad kan få långtgående konsekvenser för oss som vi tidigare inte varit medvetna om. Anledningen till detta är området vi bor i har små och svårbebyggda tomter, det är många hus som är placerade på prickad mark och/eller står förnära tomtgränsen. Av vad jag har kunnat läsa mig till i gamla domar fr KR och MÖD så riskerar den avvikelse, som det våra grannar bygglov innebär, att bli prejudicerande för hela området. När jag har sökt bland tidigare beviljade bygglov i området så har ja inte kunnat hitta något liknade ärende.

Detta är oxå ett av våra huvudargument i vår överklagan till Länsrätten
Hatten av för ett imponerande arbete :)

Skulle du kunna tipsa om, eller ge länkar till domar eller info om just prejudikat ang avvikelser mot
detaljplan?

Jag är som din granne men utan dispyt, jag vill bygga på punktprickmark, det har tidigare medgetts i området med delegation vill inte besluta om bygglov, BN skall ta beslut och jag vill ha så mycket info som möjligt ang mina möjligheter.
P.S jag har bra relation med grannarna och ämnar behålla det så :)
 
Enk Projektet skrev:
Tråkigt läge när det går prestige i det....kommer aldrig komma fram en lösning som alla inblandade kan acceptera.....
Mm blir väl till att ringa Aschberg och Grannfejden ;)
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Hatten av för ett imponerande arbete :)

Skulle du kunna tipsa om, eller ge länkar till domar eller info om just prejudikat ang avvikelser mot
detaljplan?

Jag är som din granne men utan dispyt, jag vill bygga på punktprickmark, det har tidigare medgetts i området med delegation vill inte besluta om bygglov, BN skall ta beslut och jag vill ha så mycket info som möjligt ang mina möjligheter.
P.S jag har bra relation med grannarna och ämnar behålla det så :)
Tack!
Jag kollade upp gamla rättsfall på www.notisum.se man kan regga sig där och testa gratis i 14 dgr.
Där finns alla domar från MÖD och KR och de har bra sökmöjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.