Tack jag kör en gratiskur och ser vad som finns att tillgå.
 
Hur mycket skall du bygga på prickmark?

P.S jag har bra relation med grannarna och ämnar behålla det så[bild]
Där har du annars 90% av lösningen. Grannar vid byggen är som stab & tross i lumpen ... goda relationer och inget är omöjligt.
 
  • Gilla
mape17 och 1 till
  • Laddar…
Några meter, ingen grannfastighet i anslutning och tilltänkt byggnad skuggar ej annans tomt, det är BN som jag måste övertyga. Grannarna kommer vara enklare :)
 
Villa vista skrev:
Några meter, ingen grannfastighet i anslutning och tilltänkt byggnad skuggar ej annans tomt, det är BN som jag måste övertyga. Grannarna kommer vara enklare :)
Ta hjälp med ritningar och konstruktioner innan du börjar så kommer du slippa massor av problem....
 
Hemmakatten
Vårt bygge hade aldrig klarat en överklagan (vi har bygglov på allt ned till sista m2).

Det vi gjorde var att be våra arkitekter göra en presentation för bygglovscschefen och handläggaren. Arkitekterna pratar samma språk och kunde på ett sätt förklara att detta var bästa läge på tomten och berätta hur Bält huset smälter. Hade fina bilder med huset inritat, hade en modell med hus och mark runtomkring.

En professionell presentation är alltid bättre än om man skulle förklara själv +det blir ofta känslor involverade.

Har ni någon i bekantskapkretsen som kan det här. Annars kanske ni kan anlita en arkitekt, borde vara värt pengarna om ni får bygglov.
 
  • Gilla
leofendez
  • Laddar…
Vilket resurs slöseri, pga inkompetente maktmissbrukare. Rätt regler direkt, så behöver det inte tvistas. Att känna sig som vinnare när man betalt advokat!????

Här är det olika regler på samma gata, i samma kvarter. Totalt ologiskt.
 
pmm skrev:
Vilket resurs slöseri, pga inkompetente maktmissbrukare. Rätt regler direkt, så behöver det inte tvistas. Att känna sig som vinnare när man betalt advokat!????

Här är det olika regler på samma gata, i samma kvarter. Totalt ologiskt.
Det är ju inte frågan om att känna sig som en vinnare... Ingen(förutom juristerna) är vinnare i en sådan här tvist.

Jag skulle säga att det är alldeles logiskt och olika regler på samma gata. Tex i ett fall som hos er så kanske marken sluttar utför på ena sidan gatan med bebyggelse nedanför. På den sida är det rätt vettigt att kanske bara tillåta bebyggelse i ett plan för att bebyggelsen nedanför inte ska vara helt överskuggade av de ovanliggande husen. Medan på andra sidan är det plan mark och då går det alldeles utmärkt att bygga i två plan utan att störa grannarna.
 
  • Gilla
NicklasO
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Några meter, ingen grannfastighet i anslutning och tilltänkt byggnad skuggar ej annans tomt, det är BN som jag måste övertyga. Grannarna kommer vara enklare :)
Hade varit lite enklare om man sett detaljplanen. Prickmark har en ganska stark ställning i detaljplanerna och några meter är en del, men det är inte omöjligt att få bygga ändå. Beror på mycket.
I de allra flesta fallen så går BN på handläggarens förslag till beslut, så en del är fortfarande att övertyga handläggarna. Prata också med ordförande. Även den politiskt inriktningen kan spela roll.
 
@noone70 ber ödmjukast om ursäkt för att jag/vi lånar tråden, jag får starta en egen om jag får problem. (så detta blir sista kommentaren)

@TLovskog Tack för tipsen, jag vet att det inte kommer bli lätt. Handläggaren är trevlig men millimeternoggran, Har aldrig sett så detaljerade b.l-ritningar som mina (ändå kräver han revideringar och förtydligar). Mitt case blir att det tidigare har getts lov för byggnation på just denna punkt-p-mark. Samt att som du skriver uppvakta förtroendevalda som sitter i BN. Har du mer tips?
 
noone70: Det är helt platt här. Och husen mitt i kvarteret drabbas, inte de runt om. Maktmissbrukaren gav ingen anledning. Skyllde på att det var ett gammalt beslut som han inte var med på. Och att det skulle bli dyrt att se över.
 
Villa vista skrev:
@noone70 ber ödmjukast om ursäkt för att jag/vi lånar tråden, jag får starta en egen om jag får problem. (så detta blir sista kommentaren)

I
Ingen fara... Slit den med hälsan :)
 
Frågar här när ni ändå är igång och lånar av varandra.

Först: kul att höra att lagen sa sitt till slut. Synd att inte länsstyrelsen levererade bättre bara. Eller SBK för den delen.

Punkt-prickad-mark: Som jag förstått det får man inte bygga på den hur man vill. Men är det någon skillnad att göra markarbeten på punkt-prickadmark istället för på "byggbar"-mark?
 
På prickad mark får inte byggnad uppföras. Dock kan vissa avvikelser godkännas.
är det någon särskild åtgärd du hade i åtanke? pool är tex inte bygglovspliktigt
 
Noone: Jag har ögnat tråden och tycker det är rent tragiskt och sorgligt att läsa om ditt exempel. Att NI anlitar juridisk hjälp och dessutom gör dig ovän med grannarna, verkar lägga all din fritid på det här ärendet är bara patetiskt och sorgligt, allt för att du/ni får lite sämre soltid, husen står trots allt 15 m ifrån varandra. Hela bygglovsprocessen är otroligt godtycklig och rakt igenom (allt från SBK, till länsstyrelse och MÖD) och jag ger dig inte rätt bara för att ni fick rätt i just det här ärendet. Bara tråkigt att det ska vara så krångligt att få bygga till, gynnar absolut ingen i sammanhanget, alla blir förlorare... Hoppas ni/du blev nöjd med tanke på all tid och pengar du lagt på att förfasas lite mindre solljus eller vad det nu var som drev dig att lägga ned all energi på att överklaga grannens bygglov...
 
JAK2011 skrev:
Noone: Jag har ögnat tråden och tycker det är rent tragiskt och sorgligt att läsa om ditt exempel. Att NI anlitar juridisk hjälp och dessutom gör dig ovän med grannarna, verkar lägga all din fritid på det här ärendet är bara patetiskt och sorgligt, allt för att du/ni får lite sämre soltid, husen står trots allt 15 m ifrån varandra. Hela bygglovsprocessen är otroligt godtycklig och rakt igenom (allt från SBK, till länsstyrelse och MÖD) och jag ger dig inte rätt bara för att ni fick rätt i just det här ärendet. Bara tråkigt att det ska vara så krångligt att få bygga till, gynnar absolut ingen i sammanhanget, alla blir förlorare... Hoppas ni/du blev nöjd med tanke på all tid och pengar du lagt på att förfasas lite mindre solljus eller vad det nu var som drev dig att lägga ned all energi på att överklaga grannens bygglov...
Jag tycker det är tragiskt och sorgligt att du tycker att man ska kunna bygga hur som helst i ett bostadsområde utan ta hänsyn till grannarna. Det är väl klart att han är emot en utbyggnad som gör hans tomt mindre attraktiv genom ökad insyn.
 
  • Gilla
NicklasO och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.