M maxmsm skrev:
Allt närmare tomtgräns än 4,5m har krav på bygglov, det enda som är bygglovsbefriat är friggebodar och attefallare längre än 4,5m från tomtgräns och där behöver man inget medgivande från grannar.
Om så är fallet så tillämpar den kommunen inte PBL.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, så är det inte. Det är inte så att alla rättigheter övergår vid kontraktsskrivning, men det skrev jag inte heller. De flesta gör det fock, bland annat en så viktig sak som rätten att sälja fastigheten, eller att skicket vid överlämnande ska vara såsom vid kontraktsskrivning. Säljaren har inte heller rätt att ge bort servitut eller medge saker som TS bygge efter kontraktsskrivning, det är då den nye ägarens sak att bestämma över.

Betalning eller registrering är inte saker som i sig avgör ägande, även om problem med dem kan vara skäl att häva köpet eller låta det gå åter. Men så länge som de slutligen sker är det i huvudsak kontraktsdatum som är det viktiga för när rättigheter övergått.
Jag skall rätta mig själv lite. Ägarskiftet har skett först när du får lagfarten av inskrivningsmyndigheten (lantmäteriet)
 
Claes Sörmland
H Hocke68 skrev:
Jag skall rätta mig själv lite. Ägarskiftet har skett först när du får lagfarten av inskrivningsmyndigheten (lantmäteriet)
Vad menar du med "ägarskiftet"?
 
Att rätta sig själv genom att citera någon annan som säger en tredje sak är lite festligt. Jag anser för övrigt att min beskrivning fortfarande är mest sann av de tre.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med "ägarskiftet"?
Den som är lagfaren ägare till fastigheten
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att rätta sig själv genom att citera någon annan som säger en tredje sak är lite festligt. Jag anser för övrigt att min beskrivning fortfarande är mest sann av de tre.
Det gör väl du jämt😂
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, hade jag inte trott att jag haft rätt hade jag nog ofta låtit bli att skriva om det inte varit polemiskt eller argumenterande.

Men jag har både haft fel och erkänt att jag haft fel flera gånger här.
 
Claes Sörmland
H Hocke68 skrev:
Den som är lagfaren ägare till fastigheten
Men lagfaren ägare blir man ju ofta månader efter att man blev ägare av fastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Wikipedia har en ganska bra artikel om lagfart för den som vill fördjupa sig i begreppet.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Wikipedia har en ganska bra artikel om lagfart för den som vill fördjupa sig i begreppet.
Det är väl i grund och botten bara för att staten vill hålla koll på vem som äger vilken jord så att rätt person kan beskattas för det. Själva ägandefrågan är ju av mindre intresse för staten, det är en civilrättslig fråga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.