Nissens
S Stefansod68 skrev:
I min närhet finns Karlstad trots att städer försvann på 70-talet.
Städer försvann definitivt inte på 70-talet. ”Göteborgs stad”, och ”Mölndals stad” finns 2024 tex. Mölndal slutade att kalla sig själv för kommun 2004.

Citat från Wiki om Mölndal:
”Nuvarande kommun bildades genom en sammanslagning av Mölndal, Kållered och Lindome 1971. Den nya kommunen fick namnet Mölndals kommun. 1922 fick Fässbergs kommun stadsrättigheter och sedan 2004 heter kommunen åter Mölndals stad.”

Så, hur kom du fram till att städer försvann på 70-talet? 🙄
 
Claes Sörmland
Även om så Mölndals kommun skulle döpa om sig till Mölndals municipalsamhälle så uppstår ingen juridisk reglering av municipalsamhällen för det.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det är min säljande grannes ansvar och inte mitt.
Nog för att det formellt är säljande grannens ansvar, men det är ju du som kommer få leva med köparen som granne i framtiden. Det blir samma resonemang som i trafiken: Ja, fotgängare har enligt lagen företräde vid ett övergångsställe men om de blir påkörda är det de som får skador för livet medan bilisten tar sina dagsböter och sen går vidare med sitt liv.

Jag skulle säga att det av stort intresse att som granne se till att den säljande grannen informerar köparen om medgivandet. Både för risken att ett muntligt medgivande blir tvistigt och för grannsämjan.
 
Claes Sörmland
A adron skrev:
Nog för att det formellt är säljande grannens ansvar, men det är ju du som kommer få leva med köparen som granne i framtiden. Det blir samma resonemang som i trafiken: Ja, fotgängare har enligt lagen företräde vid ett övergångsställe men om de blir påkörda är det de som får skador för livet medan bilisten tar sina dagsböter och sen går vidare med sitt liv.

Jag skulle säga att det av stort intresse att som granne se till att den säljande grannen informerar köparen om medgivandet. Både för risken att ett muntligt medgivande blir tvistigt och för grannsämjan.
Som sagt, jag är inte så intresserad av bevisfrågan och en hypotetiskt sveklig och lögnaktig säljande granne. Men jag håller med, en sån säljande granne kan orsaka konflikter. Men det är svårt att skydda sig emot, om grannen ljuger om det ena så ökar sannolikheten att grannen ljuger om andra saker också. Jag tror det bästa skyddet är att försöka ha så lite affärer med en sådan person som möjligt. Inte att gå in och försöka rätta till, det leder bara till att man blir en del av den lögnaktige grannens affärer. Håll avståndet!

Man kan ju möjligen försöka skydda sina eventuella rättigheter genom direktkontakt med mäklaren, som till skillnad mot eventuella spekulanter är känd och faktiskt kan kontaktas. Mäklaren har en skyldighet att före vidare information av betydelse till spekulanterna. T ex att det finns ett grannemedgivande för en friggebod närmare än 4,5 m från gränsen. Eller t ex ett avtalsservitut eller en nyttjanderättsavtal som inte är inskrivet i fastighetsregistret.

Men jag tror inte grannen skulle vara så road av att man kontaktar dennes mäklare och ger upplysningar om dennes fastighet.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Medgivandet är redan gett så det ligger på säljarna att informera köparna om detta. Där ligger både det juridiska och moraliska ansvaret.

Det kan ju inte falla på TS att ansvara för att upplysa spekulanter och köpare som denne inte ens vet vilka de är.

Och ofta får man som granne inte ens kännedom om vem den nya fastighetsägaren är förrän efter tillträdet.
Men det finns ju inget medgivande från ägaren till allmänningen. Den andra markägaren som berörs.
Om den ägaren är kommunen så krävs bygglov, de ger inga muntliga löften.
 
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Men det finns ju inget medgivande från ägaren till allmänningen. Den andra markägaren som berörs.
Om den ägaren är kommunen så krävs bygglov, de ger inga muntliga löften.
Ja det tog t ex jag upp tidigt i tråden men det berör ju inte ett medgivande från aktuell granne. D v s grannens medgivande har getts även om kommunen inte senare ger ett medgivande eller det inte går att bygga en friggebod för att den ligger för nära allmän plats så att ingen granne finns för den marken som kan ge medgivandet.

Det har således inget med medgivanderelationen TS och grannen att göra även om det är ett scenario som helt kan stoppa TS friggebodsplaner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Jag vet inte om det kallas "allmänning". Det här är en skog med en stor brant bergsknall precis mot vår tomt så ingen ser det, ingen nyttjar skogsbiten och ingen kan bygga något där då det på andra sidan knallen är ett kraftverk så jag tänker att det inte borde vara några problem.
Utifrån mitt sätt att se har du två val. Antingen göra allt lagligt. Att tycka att det inte borde vara ett problem hör inte till det alternativet. Allt måste då kollas upp och göras rätt och riktigt. Risken att du inte på någon laglig väg, får bygga närmare än 4,5m till det du kallar allmänning är stor.
Alternativ nummer två är att försöka flyga under radarn. Bäst chans att lyckas med det har du om du släpper tanken på det förrådet ni hittat med lång leveranstid, och väljer något som ni kan få dit innan visningen. Finns ju dock även risk att bilder i objektsbeskrivningen visar att det inte stod något där vid fotografering.
Väljer du det andra alternativet så behöver du förstås vara beredd att riva eller att flytta det.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara. Be nuvarande granne om en underskrift på det muntliga avtalet om att få bygga nära tomtgränsen så är hela problemet löst. Informera sedan mäklaren innan visning via mail så finns det bevis även på det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Skaffa ett godkännande omedelbart
 
T
ja detta höll vi på att råka ut för. Vi ville bygga en friggebod närmare tomtgräns än 4,5 m och behövde få ok av 2 grannar. Då upptäckte vi att ena grannen var på väg att sälja och fick bråttom. Vi såg till att vi fick ok, skriftligen av båda grannar, och var tvungen att bygga innan de skulle ha visning. Nu fick vi ju reda på att de skulle sälja i god tid så vi faktiskt han bygga som tur var, men det blev ändå lite bråttom med att välja vilken friggebod vi skulle ha etc.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H
S saraonline skrev:
Mjo, men skjulet vi sett ut är 10-12 veckors leverans på och måste skjulet vara på plats innan visning eller vid tillträdet? Om visningen/köpet utförs och det inte finns ett skjul där och det sedan finns ett när de tillträder, kan vi då behöva riva det?
Varför inte vänta tills den nya grannen köpt huset så du kan komma överens med dom i stället?
Om nuvarande granne tycker att läget är OK så är det troligen det för den nya också, dessutom vill dom sannolikt börja med en bra relation till sina nya grannar tänker jag.

Om du berättar att du redan haft ett löfte, men väntat till dom nya ägarna får en chans att yttra sig så visar du din goda vilja också.

I det läget törs du kanske ställa upp förrådet utan medgivande från allmänningen också, det borde dessutom vara ganska enkelt att flytta på om det senare skiter sig, förutsatt att du har någon annan möjlig plats att ställa det på.

Tänk tanken att dom nya köparna känner till området väl och ser att ni smällt upp skjulet precis innan dom köpt huset. Skulle det vara en bra start med dom nya grannarna? 😉
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej, men grannen kommer nog inte längre ge sitt medgivande, det finns inga formkrav för ett medgivande så i teorin kan ni ju försöka uppföra byggnaden ändå och hävda att ni hade medgivande. Att bevisa ett muntligt medgivande mot en nekande granne är däremot svårare. Men eftersom grannen ska sälja ligger det ju inte alls längre i deras ekonomiska intresse att ge er ett medgivande dom behöver upplysa säljarna om. Ett medgivande som kan inverka menligt på affären då nya köparna kan tänkas ha åsikter om det här, det är trots allt dom som ska bo där numera. Observera att alla grannar ska ge medgivande, det innebär att även samfälligheten (allmänningar finns i stort sett inte längre i Sverige) måste ge ett medgivande om ni bygger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen, se 9:4 och 9:4a PBL.
Jag förutsätter att det skjulet som beskrivs är ett bygglovspliktig åtgärds (def. byggnad) och att det finns förutsättningar för friggebod/ anmälan.
Det krävs bara medgivande från grannar det berör vilket i det här fallet blir en.
Förstår inte problemet, rita upp skjulet på en situationsplan, få grannens medgivande och saken är klar.
 
Hur får du det till en granne när det är två fastigheter det gränsar till?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jo, jo ...

TS har förbisett en grundläggande sak.
Kommande grannsämja med den nye ägare till grannfastigheten.

Kanske värt att dra igång bygget först när den nye ägaren kommit på plats.

TS. Vad skulle Du tycka om den nye ägaren smäller upp ett garage eller t ex en uteplats, i nära anslutning till Din tomt, utan att prata med Dig. Bara kör över.

Hur skulle Du då agera?
Säga typ udda, men kvitt kanske?
 
Det är väl en del i hela frågeställningen från TS, så att denne missat detta vet jag inte om jag håller med om.
Men visst, skadar inte att vara tydlig med att det är en aspekt av det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.