F fribygg skrev:
Vad konstigt @Falckman, i min närhet finns Gullbergshäradsallmänning, de har nog 2000ha mark.
Det är ju bara ett namn på en samfällighet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad konstigt @Falckman, i min närhet finns Gullbergshäradsallmänning, de har nog 2000ha mark.
I min närhet finns Karlstad trots att städer försvann på 70-talet.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Ställ upp ett tält där skjulet kommer byggas och säg till mäklaren att det finns en överenskommelse. Be att få det skriftligt av nuvarande granne innan dom säljer.
 
Claes Sörmland
J jerk skrev:
Ställ upp ett tält där skjulet kommer byggas och säg till mäklaren att det finns en överenskommelse. Be att få det skriftligt av nuvarande granne innan dom säljer.
Fast ett medgivande för ett tält gäller inte som ett medgivande för en annan byggnad på samma plats.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej såklart inte men tältet avser bara var bygget skall bli av. Om grannen skriver på ett papper som styrker att en byggnad på avsedd plats kommer uppföras så är problemet löst.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ägarskiftet sker i allt väsentligt vid kontraktsskrivning, inte vid tillträde.

Allt som grannen lovar efter avtalsdatum blir därför problematiskt. Mest för grannen, men ändå. Vet denne på något vis vad hen sysslar med så blir det inga löften efter avtalsdatum.
Nja. Ägarskiftet sker vid tillträdet. Kontraktet skrivs innan, men eftersom betalningen utöver handpenning sker vid tillträdet, så är det då det sker. Sedan tar det ju ytterligare lite tid till att få lagfarten så du blir registrerad ägare
 
P
K Kane skrev:
Fortfarande är placeringen gränsande till en allmänning. Så vad avser du med båda?
Allmänningen (eller vad det kan vara) är den ena grannen.
 
H Hocke68 skrev:
Nja. Ägarskiftet sker vid tillträdet. Kontraktet skrivs innan, men eftersom betalningen utöver handpenning sker vid tillträdet, så är det då det sker. Sedan tar det ju ytterligare lite tid till att få lagfarten så du blir registrerad ägare
Nej, så är det inte. Det är inte så att alla rättigheter övergår vid kontraktsskrivning, men det skrev jag inte heller. De flesta gör det fock, bland annat en så viktig sak som rätten att sälja fastigheten, eller att skicket vid överlämnande ska vara såsom vid kontraktsskrivning. Säljaren har inte heller rätt att ge bort servitut eller medge saker som TS bygge efter kontraktsskrivning, det är då den nye ägarens sak att bestämma över.

Betalning eller registrering är inte saker som i sig avgör ägande, även om problem med dem kan vara skäl att häva köpet eller låta det gå åter. Men så länge som de slutligen sker är det i huvudsak kontraktsdatum som är det viktiga för när rättigheter övergått.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Det är bygglov som göller oavsett vad den grannen sa.
Det är ju inte bara grannen som säljer huset som berörs. Även ägaren till ”allmänningen” måste ju ge ok. Jag antar att det är kommunen.
Ditt dilemma är utmärkt illustration till varför man alltid ska begära bygglov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Medgivandet är redan gett så det ligger på säljarna att informera köparna om detta. Där ligger både det juridiska och moraliska ansvaret.

Det kan ju inte falla på TS att ansvara för att upplysa spekulanter och köpare som denne inte ens vet vilka de är.

Och ofta får man som granne inte ens kännedom om vem den nya fastighetsägaren är förrän efter tillträdet.
Såklart har du rätt sett ur ett "rättsligt" perspektiv men hur kul är det att få grannar som man direkt hamnar på kant med. Sen ska du ju kunna påvisa att du har ett ok från den gamla grannen och de har TS endast fått muntligt om jag fattat det rätt
 
Claes Sörmland
Freddan_ Freddan_ skrev:
Såklart har du rätt sett ur ett "rättsligt" perspektiv men hur kul är det att få grannar som man direkt hamnar på kant med. Sen ska du ju kunna påvisa att du har ett ok från den gamla grannen och de har TS endast fått muntligt om jag fattat det rätt
Rimliga människor som flyttar in i ett område hamnar inte på kant med sina nya grannar för att de har satt upp en friggebod helt enligt gällande regelverk och med grannes medgivande (som dessutom gavs av den de köpte fastigheten av=.

(Bevisfrågan är helt ointressant för principdiskussionen. Finns ett medgivande så finns det. Finns det inte så finns det inte. Att sen TS granne kanske är sveklig och ljuger om medgivandet är en helt annan fråga. Jag utgår från att TS granne är en ärlig människa.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rimliga människor som flyttar in i ett område hamnar inte på kant med sina nya grannar för att de har satt upp en friggebod helt enligt gällande regelverk och med grannes medgivande.

(Bevisfrågan är helt ointressant för principdiskussionen. Finns ett medgivande så finns det. Finns det inte så finns det inte. Att sen TS granne kanske är sveklig och ljuger om medgivandet är en helt annan fråga. Jag utgår från att TS granne är en ärlig människa.)
Människor är oftast rimliga så länge som det handlar om saker som inte drabbar dom själva.
 
Claes Sörmland
Freddan_ Freddan_ skrev:
Människor är oftast rimliga så länge som det handlar om saker som inte drabbar dom själva.
Jag förstår inte hur du tänker. En dag hittar du en annons på Hemnet att din granne ska sälja sin fastighet. Nu plötsligt menar du inträder en period på kanske ett år eller så där du inte ska företa åtgärder på din fastighet som kan tänkas irritera en tänkt kommande ny ägare av grannfastigheten? Först när säljprocessen och ägarbytet är avklarat ett år senare så får du genomföra dessa åtgärder på din fastighet? Förstår jag dig rätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lite så kan jag tro att det ofta är. Inte av rättsliga skäl, men för att säljaren ogärna hamnar i en situation där köpprocessen kan störas och inte heller har nämnvärt att vinna på att hålla sig väl med grannarna.

Exempel på motsatsen finns förstås också. Många servitut skapas nog inför försäljning för att formalisera en i praktiken gällande ordning, men generellt tror jag att många blir mindre medgörliga när de ska sälja.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite så kan jag tro att det ofta är. Inte av rättsliga skäl, men för att säljaren ogärna hamnar i en situation där köpprocessen kan störas och inte heller har nämnvärt att vinna på att hålla sig väl med grannarna.

Exempel på motsatsen finns förstås också. Många servitut skapas nog inför försäljning för att formalisera en i praktiken gällande ordning, men generellt tror jag att många blir mindre medgörliga när de ska sälja.
Jag tänker att det är min säljande grannes ansvar och inte mitt. Jag fortsätter med åtgärderna på min fastighet som jag behagar och etablerar relation med en ny granne den dag dennes flyttlass dyker upp. Men inte kommer jag att lägga ned all verksamhet som kan tänkas störa en hypotetisk ny ägare av grannens fastighet under försäljningsåret.

Om sen min säljande granne blir omedgörlig i samband med försäljningen är ju en annan sak. Det kan jag inte ändra på och snart flyttar ju den familjen i alla fall (om försäljningen går i lås).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.