Haroch Haroch skrev:
Undrar om dina grannar är från Ryssland,
Detta är utagerat sedan i eftermiddags. Problemet löst alla glada. Nationaliteter har inte med frågan att göra och det var mitt misstag att ange detta i trådens början.

• Gilla
TickyNucker och 17 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Detta är utagerat sedan i eftermiddags. Problemet löst alla glada. Nationaliteter har inte med frågan att göra och det var mitt misstag att ange detta i trådens början.
men vad blev lösningen? blir det nytt staket? ska ni dricka vodka och vänta på buskaget växer upp igen?

• Gilla
Lennstorm
  • Laddar…
Det kan ju handla om att de ryska ”gäst” arbetarna har missförstått din granne också, jag skulle nog börja med att prata med grannen utan att anklaga utan ta reda på vad som är sagt och hur detta kunde hända. Om han då visar sig oförstående och hävdar att han och hans gubbar inte gjort något fel blir det en annan sak.

H Harald Blåtumme skrev:
Nej det får bli ett snack med fastighetsägaren/uppdragsgivaren imorrn.

Tror han dyker upp under dagen…. Frugan kommer att mala honom till smulor så det blir litet bad cop - good cop här, vi hittar en bra lösning :-D

H Harald Blåtumme skrev:
Jo det är min utgångspunkt som "good cop" här. Grundproblemet är som alla förstår att denne granne med sin soptipp till tomt inte kommunicerat alls vad gäller arbetena mot - och nyss tyvärr inne på våran tomt med i detta fall ett par meter.

Vårt mål med hur det var och hur det kan bli: en hyfsad barriär mot en granne vi inte vill ha att göra med alls.

Det där staketet som markerade tomtgränsen förut, ja det finns inte längre. Det vi vill ha är att det återställs en rimlig barriär i form av buskage mellan våra tomter, vi vill slippa se soptippen som grannen valt att ha på sin tomt - till att börja med.
Du nämner att det ser ut som en soptipp på grannens tomt. Frågan är om det är att betrakta som en sanitär olägenhet. Jag tror att det kan finnas ett utrymme att få kommunen att agera där de kräver bättring från skräpgrannen. Vitesförelägganden kanske är möjligt också. Då kanske det börjar att hända saker. Det är ju inte helt ovanligt att det finns fler problem kopplat till ett sånt här levene. Ekonomiska t.ex. Då brukar viteshotet kunna få avsedd effekt. Kanske känns som en långpuck, men jag tror att alla såna här typer blir långpuckar, då vi -med erfarenhet- vet att "dåligt beteende" belönas, premieras och skyddas av dem som -undantag av 17 år- har styrt riket i 90år.

H Harald Blåtumme skrev:
Som rubriken säger. Ingen som helst respekt för tomtgränser, tagit ner ett gammalt staket som markerade tomtgräns plus varit inne och röjt ner buskage vi haft för att få viss avskärmning mot denne granne. Villaområde i tätort med tomter ca 800 kvm.

Vi upptäckte detta ikväll. Frugan blev vansinnig och jag blev väl mera samlat förbannad. Satte upp en tydlig tomtgränsmarkering i form av ett rep, en skylt på engelska att här går gränsen. Men osäkert om gästarbetarna känner till engelska.

Jag funderade litet på att sätta upp en skylt på ryska enligt bilagan men inser ju att vi inte bor i USA… så blir väl inget med det.

Men ska försöka få tag på uppdragsgivaren/fastighetsägaren imorrn och ta ett rejält snack.

Tips om hur hantera mottages tacksamt. Rimliga krav på ersättning av nedtaget staket inte minst viktigt, ja det var gammalt men markerade tomtgräns.
Ring polisen så kanske de tar honom om han är här olagligt

Angående häck som gränsskydd mot grannen.

Billigaste sättet att få upp en bra insynsskyddande häck är att hålla utkik på Blocket efter
"Häck bortskänkes mot uppgrävning".

Finns det en vilja hos Dig att samtala med grannen så kanske hans ryssar både kan gräva upp den och plantera den?

Ska Du köpa en riktig färdig häck så är det inte direkt gratis.
Jag har en 2 neter hög buxbomhäck och skulle jag sälja den med plantering skulle jag inte göra det för mindre än 2.000 kr per löpmeter.
Har inte en aning om vad plantskolor tar men tujor kostar inte många hundralappar per löpmeter.

Hur vågar din granne ens anlita ett gäng ryssar? Han verkar ju inte rädd för att hamna på någon sanktionslista.
Ring Säpo och säg att ryssen nu har kommit och börjat sabotera din infrastruktur

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Det kan ju handla om att de ryska ”gäst” arbetarna har missförstått din granne också, jag skulle nog börja med att prata med grannen utan att anklaga utan ta reda på vad som är sagt och hur detta kunde hända. Om han då visar sig oförstående och hävdar att han och hans gubbar inte gjort något fel blir det en annan sak.
Läs gärna hela tråden innan du svarar, när du gjort det som kommer du att se att TS redan pratat med grannen och allt är löst ;).

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Som rubriken säger. Ingen som helst respekt för tomtgränser, tagit ner ett gammalt staket som markerade tomtgräns plus varit inne och röjt ner buskage vi haft för att få viss avskärmning mot denne granne. Villaområde i tätort med tomter ca 800 kvm.

Vi upptäckte detta ikväll. Frugan blev vansinnig och jag blev väl mera samlat förbannad. Satte upp en tydlig tomtgränsmarkering i form av ett rep, en skylt på engelska att här går gränsen. Men osäkert om gästarbetarna känner till engelska.

Jag funderade litet på att sätta upp en skylt på ryska enligt bilagan men inser ju att vi inte bor i USA… så blir väl inget med det.

Men ska försöka få tag på uppdragsgivaren/fastighetsägaren imorrn och ta ett rejält snack.

Tips om hur hantera mottages tacksamt. Rimliga krav på ersättning av nedtaget staket inte minst viktigt, ja det var gammalt men markerade tomtgräns.
Tomtgränser är viktiga vilket borde stödjas av gränspålar. Nü till det viktiga, de stora kostnaderna är återställande av växtlighet på er tomt.Sedan en tanke, hyrde grannen in dessa som privatperson med husets hemförsäkring som säkerhet för olyckshändelser?

M Mathias01 skrev:
Hur vågar din granne ens anlita ett gäng ryssar? Han verkar ju inte rädd för att hamna på någon sanktionslista.
Ring Säpo och säg att ryssen nu har kommit och börjat sabotera din infrastruktur
De har hittat den hemliga tunneln till Washington...

• Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi får utgå från att det är ryssar när TS säger det. Åter till ämnet.
/Moderator
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi får utgå från att det är ryssar när TS säger det. Åter till ämnet.
/Moderator
feltänkt där. Väldigt många ukrainare som flytt från östra och södra ukraina har ryska som hemspråk. Jag undervisar sådana i svenska och talar själv ryska. Så att de talar ryska betyder inget. Skylt gräns kan användas ГРАНИЦА.

• Gilla
  • Arg
Donn och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Absolut, det är klart att det är mycket allvarligare att såga ner 1,5 meter spretiga och fula tallar än att rån-mörda en pensionär.

hur lång tid blev det? Om jag inte minns fel så var det 14 månader i Tingsrätten? Jag vet inte hur det gick i hovrätten. Jag tycker det hade räckt med böter.
Vem har jämfört med rånmord?

Gubben är skyldig till att för andra gången i rad (han gjorde likadant på sitt gamla hus) ha våldfört sig på hundraåriga bergtallar, i detta fall flera hundra träd, som skymde sikten från hans blivande infinitypool ut mot havet. Vi pratar om en ofattbar arrogans och brist på respekt för det allmänna. Såna gubbar tror att de kan göra hur de vill.

Det blev ett knappt år för gubben till slut. Att skriva ut böter funkar inte för då hade hela Hallands villaägare sågat med kommunala träd för att öka värdena på sina fastigheter. Det enda som hade funkat vore att smälla upp ett parkeringsgarage eller hoppborg på den röjda ytan.

• Gilla
  • Haha
skaraborgsfakir och 2 till
  • Laddar…
Prova att skriva på Ukrainska!

B BO76 skrev:
Prova att skriva på Ukrainska!
ти прочитав всю тему, перш ніж писати?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gråsten skrev:
feltänkt där. Väldigt många ukrainare som flytt från östra och södra ukraina har ryska som hemspråk. Jag undervisar sådana i svenska och talar själv ryska. Så att de talar ryska betyder inget. Skylt gräns kan användas ГРАНИЦА.
feltänkt där. Du får nog läsa Marlens svar igen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.