78 094 läst · 74 svar
78k läst
74 svar
Granne hyrt in folk som röjt växtlighet på min tomt
Det är fortfarande utreseförbud för Ukrainska män 18-65 eller? De Ukrainare som dykt upp är kvinnor med barn.K kindvall skrev:
Det stämmer att majoriteten är kvinnor, barn och gamla. Men jag såg någon siffra på att 5-10% är män.F fsn skrev:
Det är väl alltid några som lyckas smita ut, kanske med hjälp av pengar. Sedan kan det ju vara så att de som vistats i grannländer och inte velat återvända för att försvara landet söker sig till andra länder.
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
Spelar det nån roll vilken nationalitet det är på de som röjt?
Jag har uppfattningen att det är jävligt få som vill smita ut. Inga på företaget jag jobbar på var intresserade av det utan dom ville stanna kvar.K kindvall skrev:Det stämmer att majoriteten är kvinnor, barn och gamla. Men jag såg någon siffra på att 5-10% är män.
Det är väl alltid några som lyckas smita ut, kanske med hjälp av pengar. Sedan kan det ju vara så att de som vistats i grannländer och inte velat återvända för att försvara landet söker sig till andra länder.
Har varit med om något liknande. Grannhuset var från vår inflytt uthyrt till diverse personer under cirka 10 års tid. Tomten sköttes oftast inte, långt gräs osv. Gräsklippning 1-2 ggr per år. När ägaren någon enstaka gång var på plats vände han bort blicken i stället för att hälsa. Plötsligt efter 10 år har en hantverkare han anlitat rivit det gemensamma staketet som står på tomtgränsen. Visserligen var det i bedrövligt skick då det säkert var orginal sen 1960 eller liknande. Men i min värld gör man inte så utan att prata med grannen. Jag påtalade detta och han var relativt oförstående. Slutade med att han lovade att sätta upp ett nytt staket. Första varianten var liggande trallbrädor utan några mellanrum, cirka 1 meter högt. När jag påtalade att det inte var varken snyggt eller såg ut som ett staket skulle han göra om. Den variant som nu sitter är fortfarande liggande trallbrädor, men med mellanrum, och enbart 60 cm högt. Ser bättre ut men inte i närheten av den kvalité som originalstaketet såg ut. Vilket vi hade kunnat tänka oss att göra en variant på när tid skulle finnas.
Min lärdom av detta är att man måste vara helt på det klara vad man avtalar. I detta läge med rivet staket skulle jag bara ha vägrat att grannen skulle fått sätta upp något på tomtgränsen. Det bör man enbart göra när det finns samförstånd hur det ska se ut och man har någon form av förtroende för varandra.
Min lärdom av detta är att man måste vara helt på det klara vad man avtalar. I detta läge med rivet staket skulle jag bara ha vägrat att grannen skulle fått sätta upp något på tomtgränsen. Det bör man enbart göra när det finns samförstånd hur det ska se ut och man har någon form av förtroende för varandra.
Den uppfattningen har jag också fått. Men jag vet också några som hjälpte ett par killar ekonomiskt för att kunna fly tillsammans med sin familjer.F fsn skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Vi får utgå från att det är ryssar när TS säger det. Åter till ämnet.
/Moderator
/Moderator
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Tack för alla inspel, inte minst den likartade berättelsen av ecb182 som inspirerade till ett skifte av perspektiv.
Vi hade en lugn och konstruktiv dialog idag och det hela har löst sig fint för alla parter, missförstånden som orsakade misstaget har retts ut. Så allt är frid och fröjd nu
Vi hade en lugn och konstruktiv dialog idag och det hela har löst sig fint för alla parter, missförstånden som orsakade misstaget har retts ut. Så allt är frid och fröjd nu
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Där är ett njaaae.F fsn skrev:
De som bor i delar där det inte är eller har varit krig jobbar ju. Den jag träffa sist var lite knagglig på engelska men om de jobba utomlands verka de som att de fick jobba. Nu var det en lastbilschaufför jag träffade men de får ju självklart lösa export och import. Han var i 25-30 års åldern.
De har inte varit ett enda utreseförbud för sjuka män från start.
Ja det var skillnad i omfattning. Ingen skillnad i handling förutom att kommunen var den drabbade markägaren.F fsn skrev:
Sen har han tidigare gjort likadant på en annan fastighet vilket säkerligen indirekt spädde på domen.
Att olagligen avverka på annans mark ser jag inte som jantefjanteri. Lagen ska vara lika för alla.
Men även jag tycker att medias häxjakt gick för långt i det fallet.
Vart jag ville komma var att fastighetsägaren fick ta ansvaret. Entreprenören gick fri.
För hemfridens skull kanske du inte bör säga något men frugan din kan ju förhoppningsvis ta det som en lärdom; att vara lugn och snäll är i de flest fall ett bra första steg.H Harald Blåtumme skrev: