Du kanske själv ska anlita företag som använder Ukrainare för under ca 150 kr/tim. För återställning av Er tomt. Som sedan får prova på annektering av grannens tomt. Tipsa bara att grannen är en ryss. Så behöver du inte ens uppmana dem att gå in på grannens tomt.;)

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Spelar det nån roll vilken nationalitet det är på de som röjt?
Om man ska försöka kommunicera med någon brukar deras nationalitet kunna ge en idé om vilket/vilka språk de förstår, så därav kan det spela roll.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
För hemfridens skull kanske du inte bör säga något men frugan din kan ju förhoppningsvis ta det som en lärdom; att vara lugn och snäll är i de flest fall ett bra första steg.
En mycket bra dialog blev det. Lugnt och rationellt, lösningsorienterat. Det var hon som fixade det.

• Gilla
Lennstorm och 17 till
  • Laddar…
P
.

• Tecknad bild av två personer som pratar över en staket, en tomt täckt av vad som ser ut som sten eller kol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Just4fun och 58 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var väl viss skillnad? Det var havsutsikt som rimligen spädde på både fastighetens marknadsvärde och jantefjanteriet hos kommunen, sen var det en lokalkändis, fastighetsentreprenör som garanterat retat upp många genom åren.

Nja, knappast justitiemord. Snarare en markering. Ett löjligt lågt straff som inte avskräcker ett dugg

Oavsett vilket så var det justitiemord.

• Gilla
Knyckis
  • Laddar…
F
L lordi skrev:
Ja det var skillnad i omfattning. Ingen skillnad i handling förutom att kommunen var den drabbade markägaren.
Sen har han tidigare gjort likadant på en annan fastighet vilket säkerligen indirekt spädde på domen.
Att olagligen avverka på annans mark ser jag inte som jantefjanteri. Lagen ska vara lika för alla.
Men även jag tycker att medias häxjakt gick för långt i det fallet.

Vart jag ville komma var att fastighetsägaren fick ta ansvaret. Entreprenören gick fri.
Detta är helt OT men ändå… Jag vet inte om det ändå inte är lite jante över det hela och jag anser inte att alla är lika inför lagen här Det var väl nån lågtväxande strandtall av nåt slag. Jag säger inte att man skall ge sig på och rensa ”skog” på kronans mark men Länstyrelsen, alltså kronans representant har gått bananas på hela sandstrandskusten och med grävmaskin grävt upp denna tall som dom i princip kallat invasiv i denna miljön. 200-300 meter från detta område så hade Länstyrelsen totalskövlat och det har dom gjort på flera km sandstrand. Att då ropa hem ett skadestånd på jättemycket (var det 2 miljoner?) i återplanteringsanspråk och typ 14 månader fängelse är inget annat än en bananrepubliks-dom.

Sen vet jag inte vad det skulle ha med saken att göra om man gjort likadant innan eller inte, är man inte åtalad för det också så är det inte heller nåt man skall dömas för, det är liksom en grundförutsättning i en rättstat att man bara kan dömas för sånt man är åtalad för. Jag är inte heller helt säker på att personen i fråga gjort ”nåt liknande” innan heller faktiskt. Det enda jag kommer ihåg är att när huset byggdes (vilket måste ha varit över 25 år sen) så fick inte befintligt hus rivas, då det bara var en ”utbyggnad” så den sista väggen fick stå kvar men det var visst nån entreprenör som av misstag råkade riva den.

Japp, entreprenören klarade sig.

• Gilla
Setter1
  • Laddar…
F
Om du inte skriver ditt svar inne i det du citerar så kan man läsa det du vill ha sagt. Vad exakt ville du säga?

• Gilla
AnitaF
  • Laddar…
Hej
Orkade bara läsa några inlägg innan det hela vek av i diskussionen.
Om ingen annan skrivit det så har du all rätt att styra det som händer på din tomt.
Skulle det ändå vara något så det enda grannen lagligt kan göra är att kapa växtlighet som växer över tomtgräns, inget annat.

F fsn skrev:
Det var väl viss skillnad? Det var havsutsikt som rimligen spädde på både fastighetens marknadsvärde och jantefjanteriet hos kommunen, sen var det en lokalkändis, fastighetsentreprenör som garanterat retat upp många genom åren.

Oavsett vilket så var det justitiemord.
Nej det var inte ”justitiemord”. Widikson skulle haft längre fängelsestraff för sin arrogans med det allmänna.

• Gilla
Magnus Sundqvist och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är fortfarande utreseförbud för Ukrainska män 18-65 eller? De Ukrainare som dykt upp är kvinnor med barn.
Utreseförbud men dem kommer varje dag.

Va tröttsamt med skriftliga glappkäftar. Handlade det inte om staket och tomtgräns?

• Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Detta är helt OT men ändå… Jag vet inte om det ändå inte är lite jante över det hela och jag anser inte att alla är lika inför lagen här Det var väl nån lågtväxande strandtall av nåt slag. Jag säger inte att man skall ge sig på och rensa ”skog” på kronans mark men Länstyrelsen, alltså kronans representant har gått bananas på hela sandstrandskusten och med grävmaskin grävt upp denna tall som dom i princip kallat invasiv i denna miljön. 200-300 meter från detta område så hade Länstyrelsen totalskövlat och det har dom gjort på flera km sandstrand. Att då ropa hem ett skadestånd på jättemycket (var det 2 miljoner?) i återplanteringsanspråk och typ 14 månader fängelse är inget annat än en bananrepubliks-dom.

Sen vet jag inte vad det skulle ha med saken att göra om man gjort likadant innan eller inte, är man inte åtalad för det också så är det inte heller nåt man skall dömas för, det är liksom en grundförutsättning i en rättstat att man bara kan dömas för sånt man är åtalad för. Jag är inte heller helt säker på att personen i fråga gjort ”nåt liknande” innan heller faktiskt. Det enda jag kommer ihåg är att när huset byggdes (vilket måste ha varit över 25 år sen) så fick inte befintligt hus rivas, då det bara var en ”utbyggnad” så den sista väggen fick stå kvar men det var visst nån entreprenör som av misstag råkade riva den.

Japp, entreprenören klarade sig.
Det handlade om fällning av över 100 träd som en gång planterats av kommunen för att hindra sandflykt. Om du tycker det är ok, så tycker vi olika.
Huset är inte 25 år gammalt, det är ett nybygge som inte ens är färdigställt ännu. Tror det finns en separat tråd om detta om du vill läsa mer, så slipper vi gå OT för mycket här.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
F
Lyger Lyger skrev:
Utreseförbud men dem kommer varje dag.
Har du ett problem med det?

• Gilla
Gurra 73
  • Laddar…
F
L lordi skrev:
Det handlade om fällning av över 100 träd som en gång planterats av kommunen för att hindra sandflykt. Om du tycker det är ok, så tycker vi olika.
Huset är inte 25 år gammalt, det är ett nybygge som inte ens är färdigställt ännu. Tror det finns en separat tråd om detta om du vill läsa mer, så slipper vi gå OT för mycket här.
det var det förra huset på Älgvägen om jag inte minns fel. Och det bör ha varit runt 25 år sen.

och oavsett vilket om träden. De är inplanterade och grävs bort i extremt stor omfattning av Länstyrelsen.

F
C Carlf81 skrev:
Nej det var inte ”justitiemord”. Widikson skulle haft längre fängelsestraff för sin arrogans med det allmänna.
Absolut, det är klart att det är mycket allvarligare att såga ner 1,5 meter spretiga och fula tallar än att rån-mörda en pensionär.

hur lång tid blev det? Om jag inte minns fel så var det 14 månader i Tingsrätten? Jag vet inte hur det gick i hovrätten. Jag tycker det hade räckt med böter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.