78 093 läst · 74 svar
78k läst
74 svar
Granne hyrt in folk som röjt växtlighet på min tomt
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Som rubriken säger. Ingen som helst respekt för tomtgränser, tagit ner ett gammalt staket som markerade tomtgräns plus varit inne och röjt ner buskage vi haft för att få viss avskärmning mot denne granne. Villaområde i tätort med tomter ca 800 kvm.
Vi upptäckte detta ikväll. Frugan blev vansinnig och jag blev väl mera samlat förbannad. Satte upp en tydlig tomtgränsmarkering i form av ett rep, en skylt på engelska att här går gränsen. Men osäkert om gästarbetarna känner till engelska.
Jag funderade litet på att sätta upp en skylt på ryska men inser ju att vi inte bor i USA… så blir väl inget med det.
Men ska försöka få tag på uppdragsgivaren/fastighetsägaren imorrn och ta ett rejält snack.
Tips om hur hantera mottages tacksamt. Rimliga krav på ersättning av nedtaget staket inte minst viktigt, ja det var gammalt men markerade tomtgräns.
Vi upptäckte detta ikväll. Frugan blev vansinnig och jag blev väl mera samlat förbannad. Satte upp en tydlig tomtgränsmarkering i form av ett rep, en skylt på engelska att här går gränsen. Men osäkert om gästarbetarna känner till engelska.
Jag funderade litet på att sätta upp en skylt på ryska men inser ju att vi inte bor i USA… så blir väl inget med det.
Men ska försöka få tag på uppdragsgivaren/fastighetsägaren imorrn och ta ett rejält snack.
Tips om hur hantera mottages tacksamt. Rimliga krav på ersättning av nedtaget staket inte minst viktigt, ja det var gammalt men markerade tomtgräns.
Redigerat av moderator:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 109 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 109 inlägg
som det ser ut i värden just nu så klarar inte ryssar att hålla sig på rätt sida gränsen .H Harald Blåtumme skrev:Som rubriken säger. Ingen som helst respekt för tomtgränser, tagit ner ett gammalt staket som markerade tomtgräns plus varit inne och röjt ner buskage vi haft för att få viss avskärmning mot denne granne. Villaområde i tätort med tomter ca 800 kvm.
Jag funderade litet på att sätta upp en skylt på ryska enligt bilagan men inser ju att vi inte bor i USA… så blir väl inget med det.
men enklast är väl att få tag på dom som gett som jobbet och fråga vad som gått fel och hur planen ser ut för att åtgärda det.
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Såvitt vi vet ett gemensamt staket uppsatt i tomtgräns ca 1972.
Men förbannat irriterande att dels tagit bort staketet utan att ens fråga, sedan ytterligare detta med att vara inne och röja ner växtlighet på vår tomt.
Tycker det minsta man kan begära är att fastighetsägaren som hyrt in dessa arbetare får:
A. fixa ett nytt staket som markerar tomtgräns
B. ge ett bidrag till att återställa den växtlighet som fanns för att ge avskärmning mot vederbörandes tomt (som i dagsläget består av en enorm massa bråte typ soptipp).
Nej jag skulle väl inte sätta upp den där ryska skylten jag visade men måste få litet utlopp för mina/våra känslor…
Nästa hus jag skaffar ska vara med grannar på någon kilometers avstånd…
Men förbannat irriterande att dels tagit bort staketet utan att ens fråga, sedan ytterligare detta med att vara inne och röja ner växtlighet på vår tomt.
Tycker det minsta man kan begära är att fastighetsägaren som hyrt in dessa arbetare får:
A. fixa ett nytt staket som markerar tomtgräns
B. ge ett bidrag till att återställa den växtlighet som fanns för att ge avskärmning mot vederbörandes tomt (som i dagsläget består av en enorm massa bråte typ soptipp).
Nej jag skulle väl inte sätta upp den där ryska skylten jag visade men måste få litet utlopp för mina/våra känslor…
Nästa hus jag skaffar ska vara med grannar på någon kilometers avstånd…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
De första två styckena kan du väl gott sätta upp på skyltar på den nya gränsmarkeringen. Att vara tydlig i skrift är väl utmärkt om ni inte har ett gemensamt språk ni pratar.
Vill du lätta upp stämningen lite snarare än hota dem kan du ju klippa in en bild på en traktor som bogserar en stridsvagn. Fast det kanske inte hjälper när jag tänker efter.
Vill du lätta upp stämningen lite snarare än hota dem kan du ju klippa in en bild på en traktor som bogserar en stridsvagn. Fast det kanske inte hjälper när jag tänker efter.
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Nej det får bli ett snack med fastighetsägaren/uppdragsgivaren imorrn.
Tror han dyker upp under dagen…. Frugan kommer att mala honom till smulor så det blir litet bad cop - good cop här, vi hittar en bra lösning :-D
Tror han dyker upp under dagen…. Frugan kommer att mala honom till smulor så det blir litet bad cop - good cop här, vi hittar en bra lösning :-D
Ett alternativ är att bete sig som goda grannar och snällt förklara att hens arbetare har förstört på din tomt och att du önskar få det åtgärdat.H Harald Blåtumme skrev:
Så länge grannen inte själv betett sig som ett svin finns det ingen anledning att omedelbart behandla denne som det.
Sen vet jag inte riktigt hur mycket man kan kräva för ett 50 år gammalt staket som delats av er båda. Nu vet jag inte vad det var för staket men man kan ju gissa att det kanske inte var i det bästa skicket. Det betyder förstås inte att man har rätt att meja ned det, men men.
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Jo det är min utgångspunkt som "good cop" här. Grundproblemet är som alla förstår att denne granne med sin soptipp till tomt inte kommunicerat alls vad gäller arbetena mot - och nyss tyvärr inne på våran tomt med i detta fall ett par meter.T Trunk skrev:Ett alternativ är att bete sig som goda grannar och snällt förklara att hens arbetare har förstört på din tomt och att du önskar få det åtgärdat.
Så länge grannen inte själv betett sig som ett svin finns det ingen anledning att omedelbart behandla denne som det.
Sen vet jag inte riktigt hur mycket man kan kräva för ett 50 år gammalt staket som delats av er båda. Nu vet jag inte vad det var för staket men man kan ju gissa att det kanske inte var i det bästa skicket. Det betyder förstås inte att man har rätt att meja ned det, men men.
Vårt mål med hur det var och hur det kan bli: en hyfsad barriär mot en granne vi inte vill ha att göra med alls.
Det där staketet som markerade tomtgränsen förut, ja det finns inte längre. Det vi vill ha är att det återställs en rimlig barriär i form av buskage mellan våra tomter, vi vill slippa se soptippen som grannen valt att ha på sin tomt - till att börja med.
Grannen är ansvarig då denne beställt jobbet.
Tror du behöver göra en polisanmälan om inte de erkänner sitt misstag och återställer allt.
Det var en rätt omskriven händelse här på västkusten där en fastighetsägare röjde utanför sin tomt och det slutade i fängelse och ett saftigt skadestånd.
Nu var det rätt omfattande med trädfällning mm, och dessutom på kommunens mark så straffet sattes väl därefter antar jag.
Entreprenören som utförde jobbet gick fri, vill jag minnas.
Tror du behöver göra en polisanmälan om inte de erkänner sitt misstag och återställer allt.
Det var en rätt omskriven händelse här på västkusten där en fastighetsägare röjde utanför sin tomt och det slutade i fängelse och ett saftigt skadestånd.
Nu var det rätt omfattande med trädfällning mm, och dessutom på kommunens mark så straffet sattes väl därefter antar jag.
Hans arbetare kanske är där för att städa upp på soptippen så ni kanske får en finare utsikt om några dagar om ni inte tar i från tårna för då blir han säkert lack o skiter i vilket. Eller lämnar allt längs gränsen mot er o sätter en tujahäck på sin sida bråtet. Kanske bra att bara börja med att se vad som gått fel, är det han som inte vet vilka regler som finns eller är det arbetarna som fått för lösa instruktioner? Han kanske redan planerar att ersätta staketet med något nytt, känner inte din granne men synd o utgå från det värsta saker har ju en tendens att bli som man förutsätter.
Det var väl viss skillnad? Det var havsutsikt som rimligen spädde på både fastighetens marknadsvärde och jantefjanteriet hos kommunen, sen var det en lokalkändis, fastighetsentreprenör som garanterat retat upp många genom åren.L lordi skrev:Grannen är ansvarig då denne beställt jobbet.
Oavsett vilket så var det justitiemord.
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Det är inga enorma värden mätt i pengar som slaktats ner av dessa "arbetare" på uppdrag av den fastighetsägare som är granne.
Det handlar om att vederbörande har tagit bort en hel del av *vårt buskage* - märk väl - som tidigare avskärmat oss från vad som pågår på denne persons tomt, som sagt ser det ut mer och mer som en soptipp. Vilket vi vill slippa se så långt möjligt.
Som sagt, det blir ett samtal med denne individ i morgon. Ser inte fram emot detta, det blir en obönhörlig och rättmätig attack från frugan sen får jag se vad som kan göras för konstruktivt av detta. Hon är rasande som sagt och det är väl jag med men försöker hålla huvudet kallt.
Det handlar om att vederbörande har tagit bort en hel del av *vårt buskage* - märk väl - som tidigare avskärmat oss från vad som pågår på denne persons tomt, som sagt ser det ut mer och mer som en soptipp. Vilket vi vill slippa se så långt möjligt.
Som sagt, det blir ett samtal med denne individ i morgon. Ser inte fram emot detta, det blir en obönhörlig och rättmätig attack från frugan sen får jag se vad som kan göras för konstruktivt av detta. Hon är rasande som sagt och det är väl jag med men försöker hålla huvudet kallt.
Det är tyvärr inte helt osannolikt att arbetarna kommer hålla en "omröstning" och sedan annektera en del av din tomt.
Säker på att "arbetarna" är ryssar och inte ukrainare? Inte för att det ger dem rätt att slakta din trädgård. Tänkte bara att det dykt upp en hel del ukrainare i Sverige, och inte osannolikt att en del utnyttjas i liknande arbetsteam som får dåliga instruktioner.