TRJBerg
P paralun skrev:
Jo så är det där jag bor men i stugan som jag nämt så var elnätägaren först inte intresserade av att behöva att lokalisera alla ej dokumunterade elservicer där fibern skulle fram. EON såklart krånglade.
Och det är ju servisledningar som de flesta behöver veta innan grävning. Sen kan det då även ligga huvudledningar på den egna tomten men då syns det oftast med ett ledningsservitut.
Men oavsett vad så MÅSTE man ta ut en ledningskarta via Ledningskollen!
NEJ.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du skulle eller slå ner spett eller liknande på din egen tomt skulle du då alltid begära ledningskoll?
Jag gjorde exakt det igår för kanske tio "stolphål" i marken och jag kan garantera att det inte fanns på kartan (sorry 😳) att jag skulle ha kontaktat Ledningskollen innan jag satte spettet i backen.

Vi är alltså helt ense om det nu skulle vara oklart!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
NEJ.
Menar du att det är en mänsklig rättighet att gräva samt borra på egen tomt utan att kontakta Ledningskollen först?
 
TRJBerg
P paralun skrev:
Menar du att det är en mänsklig rättighet att gräva samt borra på egen tomt utan att kontakta Ledningskollen först?
Menar du verkligen att alla som gräver i trädgården ska kontakta ledningskollen?
Ge en länk till den lagen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du verkligen att alla som gräver i trädgården ska kontakta ledningskollen?
Ge en länk till den lagen.
Ja, gräver/borrar man är det precis som Ledningskollen skriver att man kan bli skadeståndsskyldig.

Så gräver/borrar man djupare än 20 cm så borde det väl vara en självklarhet att först göra en koll hos Ledningskollen, så gör ju ALLA seriösa yrkesverksamma grävare/borrare.

https://www.ledningskollen.se/Ledningskollen-for-dig/Grava-pa-egen-tomt
 
TRJBerg
P paralun skrev:
Ja, gräver/borrar man är det precis som Ledningskollen skriver att man kan bli skadeståndsskyldig.

Så gräver/borrar man djupare än 20 cm så borde det väl vara en självklarhet att först göra en koll hos Ledningskollen, så gör ju ALLA seriösa yrkesverksamma grävare/borrare.

[länk]
Du är ganska egen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jovisst det är ju självklart..... det är därför jag ser TS granne som helt skyldig om inte Ledningskollen först kontaktades.
Ledningskollen har inga uppgifter om privata kablar och skulle ge precis det svaret.

Ledningsägare till ledningen som TS granne kapade är TS. TS skulle inte få någon förfrågan av Ledningskollen om ledningar som ägs av honom på hans mark, eftersom Ledningskollen inte hanterar sådana ledningar.

En förfrågan av TS granne till Ledningskollen skulle alltså vara helt meningslös.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är ganska egen.
Inte ett dugg och orsaken till att antalet avgrävda ledningar minskar är ju att alla seriösa grävare/borrare först gör en koll hos Ledningskollen. Sen finns det då en samling privatpersoner som inte tänker på det självklara att kolla var ledningar är förlagda hos Ledningskollen samt eventuellt få bra ledtrådar var ledningar går som inte syns.
 
P paralun skrev:
Menar du att det är en mänsklig rättighet att gräva samt borra på egen tomt utan att kontakta Ledningskollen först?
Ja typ! 😉 Sen finns det olika typer av tomter. Viss skillnad på en skogstomt ute i ingenstans och en villatomt i ett tättbebyggt villaområde. Jag kan i princip garantera att ingen normalt funtad person hade kontaktat Ledningskollen för det jag spettade igår.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja typ! 😉 Sen finns det olika typer av tomter. Viss skillnad på en skogstomt ute i ingenstans och en villatomt i ett tättbebyggt villaområde. Jag kan i princip garantera att ingen normalt funtad person hade kontaktat Ledningskollen för det jag spettade igår.
Njau... det är väl mer då "den stora rätten att vara dum", Ledningskollen glömde jag bort...
 
P paralun skrev:
Njau... det är väl mer då "den stora rätten att vara dum", Ledningskollen glömde jag bort...
Kan man som privatperson rapportera in ledningar själv till ledningskollen? I våras drog vi en ny elmatning mellan huset och gäststugan, den skulle ju kunna platsa där. Sen har vi sedan tidigare VA anslutning mellan dessa också som inte finns i ledningskollen.
 
P paralun skrev:
Citat:
"Om du chansar och gräver utan att kolla i
förväg kan du bli skadeståndsskyldig om
skador uppstår. Vid allvarligare fall kan det
bli tal om rättsliga åtgärder."
Fortsätt läsa så finner du:

Av säkerhetsskäl lagras ingen information om ledningarnas exakta placering i Ledningskollen.se.
Den informationen har ledningsägarna själva.

Frågan skickas automatiskt till alla ledningsägare som har angett att de har nedgrävd infrastruktur i det aktuella området.

Ledningsanvisning är den mestanvända funktionen. Här kan du som ska utföra eller låta utföra arbete i mark få information från berörda ledningsägare om var ledningarna finns nedgrävda.

Ledningsägare är TS, som alltså ska veta var dennes ledning går.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kan man som privatperson rapportera in ledningar själv till ledningskollen? I våras drog vi en ny elmatning mellan huset och gäststugan, den skulle ju kunna platsa där. Sen har vi sedan tidigare VA anslutning mellan dessa också som inte finns i ledningskollen.
Du kan anmäla dig och ditt område (tomten) till ledningskollen så kommer dom att skicka eventuella frågor om ledningar på din tomt till dig så du får då svara dig själv.

Ledningskollen har inget register över ledningar, dom har ett register över anslutna ledningsägare och dessas områden, alla frågor skickas vidare till berörd ledningsägare.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Självklart här är en komplett redogörelse för vad som gäller även undantag för koncessionspliktiga elnät.

[länk]
Att gräva ett kabeldike är inte kabelförläggning.
  1. Att lägga ner det gula skyddsröret i diket är det.
  2. att skyffla igen diket efter att röret lagts på plats är det.
  3. att dra igenom kabeln är det.
  4. att koppla in kabeln är det.
#1 & #2 känns ju så där, det måste vara en elektriker som ska dra ett rör i ett öppet dike och skyffla grus/sand/jord över röret
(eller i vart fall titta på när det görs så det inte hamnar nån vass sten mot röret, hur vass som är tillåtet vet bara en elektriker).😮

Vid en ny anslutning till elnätet ansvarar du för att utföra en del arbeten på din tomt. Det innebär att du behöver gräva ett kabeldike, se till att kabelrör finns på plats och ordna installation av mätarskåpet.

https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2017/10/Gravbeskrivning-1.pdf
 
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Alla som ska utföra markarbeten kan/ska begära utsättning. Det är gratis och görs via "ledningskollen".

https://www.ledningskollen.se

Jag skulle argumentera för att det medföljer att skadar du något är det den som utför åtgärden som bär ansvaret.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.