Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Det var inget svar. Det var svammel.
Du skriver att den är "väl definierad".
Inte jag!
Var är dina kartor?
Jag har bara skrivit att: tag reda på fakta!
Kolla kartan hos statliga lantmäteriet med kundtjänst får man jättebra navigering i "djungeln".
Din ton är rätt trist. Jag har inte försökt besvara någon fråga. Jag ställde en fråga. Om du tittar på namnen på de som skriver så kanske det klarnar...

Frågan rör ett avbrott på en kabel, inte om gränsen är bestämd eller inte. Det är du som lyft frågan, på ett mindre trevligt sätt. Säg att gränsen inte är klar (vilket vi inte vet något om), ska man då betala några 100-tusen för den saken eller lösa problemet med kabeln?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Din ton är rätt trist. Jag har inte försökt besvara någon fråga. Jag ställde en fråga. Om du tittar på namnen på de som skriver så kanske det klarnar...

Frågan rör ett avbrott på en kabel, inte om gränsen är bestämd eller inte. Det är du som lyft frågan, på ett mindre trevligt sätt. Säg att gränsen inte är klar (vilket vi inte vet något om), ska man då betala några 100-tusen för den saken eller lösa problemet med kabeln?
Du är inte trevlig, inte läskunnig, inte kunnig alls och enfaldiga.
Det är trevligt att du puder till 100% och välkomnar min kunskap. Det hedrar dig, har du lättpåverkad eller har du kontrollerat med lantmäteriet?

Jag skrev att: kontrollera att ledningen om den verkligen går på "grannens tomt", om vedskjulet är byggt på grannens tomt!
En gräns som är beskriven kan vara på inom upp till 4,5 meter när. Om den inte är befäst i handlingar finns ingen gräns. Men det vet ju du redan "all vetaren". Min ton är god när det är en trevlig och givande debatt den står inte du för!

Åter är mitt råd att kontrollera kartor se om dom ger någon ledtråd men öppna inget ärende för det kan kosta 100 000 tals kronor för en, var och en eller tillsammans.
 
Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Du är inte trevlig, inte läskunnig, inte kunnig alls och enfaldiga.
Jag tror det är här problemet ligger du tror att två olika konton är samma person...
Det är det inte. Läskunnig, tja, det är jag, frågan om du är det.

Finns det något i tråden som tyder på att gränsen inte är bestämd?
K Kriss Marc skrev:
Det är trevligt att du puder till 100% och välkomnar min kunskap.
Jag erkänner att min läskunnighet inte helt räcker till alltid, när meningarna ser ut sådär.
K Kriss Marc skrev:
Det hedrar dig, har du lättpåverkad eller har du kontrollerat med lantmäteriet?
Vad tycker du jag ska kolla med lantmäteriet?
Ska jag kontakta dem och fråga om gränsen för en fastighet som jag inte känner till?

Är det inte bättre att du som är så vass gör det så det blir rätt?
K Kriss Marc skrev:
Jag skrev att: kontrollera att ledningen om den verkligen går på "grannens tomt", om vedskjulet är byggt på grannens tomt!
En gräns som är beskriven kan vara på inom upp till 4,5 meter när. Om den inte är befäst i handlingar finns ingen gräns. Men det vet ju du redan "all vetaren".
Jag ställde en enkel fråga, "Hur vet du att gränsen inte är väldefinierad?" Det är det enda jag skrivit till dig i hela tråden, varpå du skriver att jag påstår att den är väldefinierad och att jag svamlar och ska kolla med lantmäteriet.
K Kriss Marc skrev:
Min ton är god när det är en trevlig och givande debatt den står inte du för!
Jaså min enkla fråga var otrevlig?
K Kriss Marc skrev:
Åter är mitt råd att kontrollera kartor se om dom ger någon ledtråd men öppna inget ärende för det kan kosta 100 000 tals kronor för en, var och en eller tillsammans.
Ja, eller markeringar i mark är väl bättre?
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, intressant med det juridiska här.
TS är trots allt elanläggningsinnehavare, från mätarskåpet/anslutningspunkten, och därifrtån gäller ju per definition "strikt ansvar".
Med innehavare avser man ju den som rent faktiskt innehar en starkströmsanläggning – oavsett om innehavet grundar sig på äganderätt eller nyttjanderätt.
Att elanläggningen är rätt utförd från början är som sagt var installatörens ansvar, men innehavaren är skyldig att fortlöpande kontrollera att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada, och att uppkomna fel åtgärdas.

Så, jag har som sagt var ingen aning vart detta skulle kunna ta vägen rent juridiskt, men väldigt intressant.
Om man leker med tanken att grannen hade blivit skadad av strömgenomgång, och sedan tagit detta till rättegång, vad hade hänt?
Grannen hade hävdat att han vet exakt var hans kabel går, men TS borde ha upplyst honom om att TS har en elanläggning på grannens tomt.
Detta borde han ha upplyst om utan dröjsmål, antingen när grannen flyttade in, eller när TS själv flyttade dit.
Kan verkligen TS hävda att han inte vet var någonstans hans elanläggning utbreder sig?
TS har ju ansvar att underhålla den fortlöpande, hur löser man det när man inte vet var den är?
Väldigt orimligt krav, men kanske ändå juridisk hållbart i och med det strikta ansvaret?

Bara en flyktig tanke från mig, jag har som sagt var ingen aning om hur det skulle bli i praktiken.
Intressant tanke, med gäller inte strikt ansvar endast för el som kommer från den egna anläggningen, dvs det krävs att du har egen generator eller transformator? Eller har de ändrat det? Jag vill minnas att de gör skillnad på anläggningar för överföring av el (strikt ansvar) och anläggningar för förbrukning av el (ej strikt ansvar, iaf inte alltid).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror det är här problemet ligger du tror att två olika konton är samma person...
Det är det inte. Läskunnig, tja, det är jag, frågan om du är det.

Finns det något i tråden som tyder på att gränsen inte är bestämd?

Jag erkänner att min läskunnighet inte helt räcker till alltid, när meningarna ser ut sådär.

Vad tycker du jag ska kolla med lantmäteriet?
Ska jag kontakta dem och fråga om gränsen för en fastighet som jag inte känner till?

Är det inte bättre att du som är så vass gör det så det blir rätt?
Fairlane Fairlane skrev:
å du skriver att jag påstår att den är väldefinierad och att jag svamlar och ska kolla med lantmäteriet.


Jaså min enkla fråga var otrevlig?

Ja, eller markeringar i mark är väl bättre?
Ja du!
1. Markeringar i mark är INTE bättre!
Dom kan flyttas hit och dit runt omkring!
Den har 0, NOLL VÄRDE!
2. Att mitt rättstavnings AI spelar spratt ber jag om ursäkt för.
3. Jag har mig veterligen aldrig nämnt något om var gränsen VERKLIGEN GÅR.
Så jag kan inte svara på frågan. Jag vet inte var fastigheten är?
Om någon beskriver placering kan jag som alla andra se gränsen och tyda vad den säger.
Fastighetsägaren kan enkelt logga in och kontrollera själv men är man inte så haj kan man kontakta statliga lantmäteriet som jag skrivit men det har du ju läst så jag förstår inte vad din debatt om gränsen bestämning kommer från?
Åter igen jag vet inte om definitionsfråga/ nivån på gränsen! Jag har aldrig påstått mig veta varför frågar du då: Finns det något i tråden som tyder på att gränsen inte är bestämd? Du ska få svar på frågan. Det svaret är: NEJ DET FINNS INGE SOM BESKRIVER GRÄNSENS VARA ELLER ICKE VARA i tråden!
Men rådet att mäta ut gränsen förutsätter att det finns en gräns (som vi inte vet något om)!
4. Du behöver inte vara ägare av fastigheten för att få uppgifter om fastigheten det är allmänna handlingar. Så varsågod!
5. Tycker du att jag som är så vass ska kontakta lantmäteriet "om en fastighet jag inte äger"?
 
Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Ja du!
1. Markeringar i mark är INTE bättre!
Dom kan flyttas hit och dit runt omkring!
Den har 0, NOLL VÄRDE!
Ok, det var nytt för mig. Så här säger Lantmäteriet:
Gränsmärken finns för att det ska vara tydligt angivet på marken var en fastighetsgräns går. För gränser som tillkommit genom lantmäteriförrättning (lagligen bestämda gränser) är det i första hand den utmärkning som skett vid förrättningen som avgör var gränsen går. Förrättningskartan visar var gränsmärkena finns och vilken typ av märken det är. Vissa gränser har av olika anledningar inte markerats på marken. Då är det förrättningskartan och handlingarna i lantmäteriförrättningen som avgör var gränsen går.

De säger alltså att det är i första hand är dessa som gäller, men de är noll värda?
K Kriss Marc skrev:
2. Att mitt rättstavnings AI spelar spratt ber jag om ursäkt för.
Fint så.
K Kriss Marc skrev:
3. Jag har mig veterligen aldrig nämnt något om var gränsen VERKLIGEN GÅR.
Inte jag heller, men i #210 påstår du att jag har skrivit att den är "väl definierad". Kan du förklara hur du läser in det i meningen "Hur vet du att gränsen inte är väldefinierad?"
K Kriss Marc skrev:
Så jag kan inte svara på frågan. Jag vet inte var fastigheten är?
Inte jag heller
K Kriss Marc skrev:
Om någon beskriver placering kan jag som alla andra se gränsen och tyda vad den säger.
Fastighetsägaren kan enkelt logga in och kontrollera själv men är man inte så haj kan man kontakta statliga lantmäteriet som jag skrivit men det har du ju läst så jag förstår inte vad din debatt om gränsen bestämning kommer från?
Jag för inte en debatt, jag ställde en fråga. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.
K Kriss Marc skrev:
4. Du behöver inte vara ägare av fastigheten för att få uppgifter om fastigheten det är allmänna handlingar. Så varsågod!
Tack, men det hjälper ju inte mig, om jag inte vet vilken fastighet det gäller, eller hur?
K Kriss Marc skrev:
5. Tycker du att jag som är så vass ska kontakta lantmäteriet "om en fastighet jag inte äger"?
Tja, i inlägg #210 var det ju precis det du tyckte jag skulle göra?

Jag tror allt det här bottnar i att du läste dåligt och trodde jag var någon annan person. Allt jag gjorde var att ställa en fråga för att se om du visste mer och då blev du otrevlig och far ut i att jag svamlar och skrivit saker jag inte skrivit och sen följer du upp med att jag inte är läskunnig, enfaldig etc.

Det är enkelt att läsa en gång till från #209 som är mitt första inlägg om fastighetsgränsen, så blir det rätt tydligt vem som har problem med läsförståelsen och som beter sig otrevligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kriss Marc och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det var nytt för mig. Så här säger Lantmäteriet:
Gränsmärken finns för att det ska vara tydligt angivet på marken var en fastighetsgräns går. För gränser som tillkommit genom lantmäteriförrättning (lagligen bestämda gränser) är det i första hand den utmärkning som skett vid förrättningen som avgör var gränsen går. Förrättningskartan visar var gränsmärkena finns och vilken typ av märken det är. Vissa gränser har av olika anledningar inte markerats på marken. Då är det förrättningskartan och handlingarna i lantmäteriförrättningen som avgör var gränsen går.

De säger alltså att det är i första hand är dessa som gäller, men de är noll värda?

Fint så.

Inte jag heller, men i #210 påstår du att jag har skrivit att den är "väl definierad". Kan du förklara hur du läser in det i meningen "Hur vet du att gränsen inte är väldefinierad?"

Inte jag heller

Jag för inte en debatt, jag ställde en fråga. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.

Tack, men det hjälper ju inte mig, om jag inte vet vilken fastighet det gäller, eller hur?

Tja, i inlägg #210 var det ju precis det du tyckte jag skulle göra?

Jag tror allt det här bottnar i att du läste dåligt och trodde jag var någon annan person. Allt jag gjorde var att ställa en fråga för att se om du visste mer och då blev du otrevlig och far ut i att jag svamlar och skrivit saker jag inte skrivit och sen följer du upp med att jag inte är läskunnig, enfaldig etc.

Det är enkelt att läsa en gång till från #209 som är mitt första inlägg om fastighetsgränsen, så blir det rätt tydligt vem som har problem med läsförståelsen och som beter sig otrevligt.
Ok, det var nytt för mig. Så här säger Lantmäteriet:
Gränsmärken finns för att det ska vara tydligt angivet på marken var en fastighetsgräns går. För gränser som tillkommit genom lantmäteriförrättning (lagligen bestämda gränser) är det i första hand den utmärkning som skett vid förrättningen som avgör var gränsen går. Förrättningskartan visar var gränsmärkena finns och vilken typ av märken det är. Vissa gränser har av olika anledningar inte markerats på marken. Då är det förrättningskartan och handlingarna i lantmäteriförrättningen som avgör var gränsen går.

De säger alltså att det är i första hand är dessa som gäller, men de är noll värda?
Prova att läsa vad det står!
1. Det måste finnas en gräns.
2. Om det finns en gräns måste den stämma medFörrättningskartan och handlingarna i en förtätning.
3. Om ingen förrättning finns och någon satt ut egna pinnar vad säger dom?
4. Om gränsen är sämjedelad var går gränsen?
5. Om det inte finns pinnar utan rösten hur gäller dom?
6. Hur bestämmer man gränsen och märker ut den?
7. Hur blir gränsen om inte förbättring kan ske och förvaltningsrätten inte kan lagsfästa gränserna?
Du är ju en fena på att läsa så svara på frågorna.
Dina svar blir intressanta.
Jag ger mig nu för detta drar inget framåt!
Ha en trevlig helg?
K.M.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har inte kabeln blivit lagad än? Det har gått 10 dagar sedan trådstart den 15/5 !

Det kostar 1000-1500kr i materialet (2 st gjutskarvar med hylsor + 1m kabel) om man hittar skadan Annas lägg en ny kabel förbi skjulet. Arbetstid elektriker tillkommer.
Gör ett gym pass med en spade så är snart kabel framgrävd.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Polisanmäl och anmäl till kommunen.
Skadegörelse.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har inte kabeln blivit lagad än? Det har gått 10 dagar sedan trådstart den 15/5 !

Det kostar 1000-1500kr i materialet (2 st gjutskarvar med hylsor + 1m kabel) om man hittar skadan Annas lägg en ny kabel förbi skjulet. Arbetstid elektriker tillkommer.
Gör ett gym pass med en spade så är snart kabel framgrävd.
10 dagar är inte mycket med tanke på tiden med all kontakt mellan elektriker, grävare, försäkring och granne tar.
Försäkring har fortfarande inte svarat på reparatörsblanketten.
Grannen och vi vill inte ha våran elledning där och inte heller reparera en 40 år gammal kabel.
Så det blir ny kabel i nytt dike. Offerten ligger på 50tusen med allt, inklusive nytt mätarskåp och avgifter från vattenfall.
Så sådant här tar tid har jag lärt mig.
 
  • Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte räkna med att få ersättning för skada när du vill vill ha en ny anläggning på annat vis.
 
Förstår inte att du vill ha ”ny” kabel på ”egen” tomt och få annan att betala?
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
F FredSka skrev:
10 dagar är inte mycket med tanke på tiden med all kontakt mellan elektriker, grävare, försäkring och granne tar.
Försäkring har fortfarande inte svarat på reparatörsblanketten.
Grannen och vi vill inte ha våran elledning där och inte heller reparera en 40 år gammal kabel.
Så det blir ny kabel i nytt dike. Offerten ligger på 50tusen med allt, inklusive nytt mätarskåp och avgifter från vattenfall.
Så sådant här tar tid har jag lärt mig.
B boander skrev:
Förstår inte att du vill ha ”ny” kabel på ”egen” tomt och få annan att betala?
Nejj det förstår jag och det hade vi aldrig räknat med!
Det är väl reparationskostnaden som känns surt att stå för själv.
Det andra med material och arbetskostnad räknar vi ju med att ta själva.
 
Missförstå mig rätt. Har medkänsla med dig och anser att grannen skall stå för hela kalaset.
Som elektriker anser jag att du endast borde kräva att grannen lagar skadan på den gamla kabeln var den än ligger. Därefter vet både ni och grannen var kabeln ligger och då är den säker. Vad vinner du på att ha den på din tomt?
Den befintliga kabeln kan mycket väl leva så länge du har bruk för den! Vad vinner du med ny kabel på egen tomt är frågan.
Att byta kabel för egna pengar kan du göra när du vill.
Men blandar du ihop krav för kabelskada och ny kabel förlagd enligt dina önskemål minskar möjligheten stort att få ersättning.
Se även mitt tidigare råd med att få gränsen utmätt mha kommunens mätingenjörer och inte med lantmäteriet. Det är ingen förrättning för Lantmäteriet utan bara fastställande av gränsen på en specifik plats som redan är utmätt dock utan gränsmarkering på just den platsen. Vilket jag utnyttjat flera gånger till en låg kostnad.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.