P
F FredSka skrev:
Det är det som är det tråkiga i det här att grannen går upp i affekt och ser det som vårat fel att vår kabel går där..
Affektera tillbaka (såvida inte kabeln är nedgrävd sen ni köpte fastigheten).
Ibland är en rejäl utskällning det enda som biter på tölpar.
 
P
P paralun skrev:
Jo men nu finns det en elementär skyldighet att anmäla en kabelanvisning om man gräver eller borrar.
Ledningskollen.se håller inte reda på privata kablar. TS granne kapade en privat kabel.
 
P
S Svante Lundqvist1 skrev:
Strikt ansvar gäller, den som orsakat skadan är ersättningsskyldig.
Strikt ansvar gäller ganska sällan. Det gäller för tillsyn av hundar, för produktansvar, för trafikskador (trafikskadeersättning enligt trafikskadelagen), för vissa skador pga elnätsverksamhet (dock knappast aktuellt i den här tråden), luftfartsskador samt några till om inte är relevanta för den här tråden.
 
P
M Megaforce skrev:
Om du går in på "Min fastighet" på Lantmäteriets hemsida så bör det stå där om ett servitut existerar. Själva dokumentet finns nog bara på papper och kan ta några månader att beställa fram.
Det finns officialservitut som är fastslagna av Lantmäteriet. Dessa finns inskrivna hos Lantmäteriet. Det finns även avtalsservitut som två (eller eventuellt flera) fastighetsägare har kommit överens om. Dessa kan vara inskrivna hos Lantmäteriet, men behöver inte vara det. I det senare fallet är de dokumenterade på papper som fastighetsägarna har.
 
  • Gilla
Kriss Marc
  • Laddar…
P
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Självklart här är en komplett redogörelse för vad som gäller även undantag för koncessionspliktiga elnät.
Jag tror inte att TS avgrävda kabel är en del av ett koncessionspliktigt elnät.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
F FredSka skrev:
10 dagar är inte mycket med tanke på tiden med all kontakt mellan elektriker, grävare, försäkring och granne tar.
Försäkring har fortfarande inte svarat på reparatörsblanketten.
Det var ett långsamt försäkringsbolag. Vi hade nyligen ett försäkringsärende som togs på villaförsäkringen. Det tog två arbetsdagar tills försäkringsbolaget godkände offerten i tjugotusenkronorsklassen från firman som skulle genomföra reparationen.
Då var förstås den firman snabb med en offert, och vi hade ingen motpart att bråka med. :)
F FredSka skrev:
Grannen och vi vill inte ha våran elledning där och inte heller reparera en 40 år gammal kabel.
Så det blir ny kabel i nytt dike.
Då förstår jag att det kan ta lite tid. Det blir ju lite mer komplicerat än att bara skarva ihop kabeln.
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att TS avgrävda kabel är en del av ett koncessionspliktigt elnät.
Det är nog inte så troligt
 
MultiMan
Hannuse Hannuse skrev:
Kul att det ordnar sig bra för dig.
Och bra att fiberentreprenören mäter in hur fibern är förlagd, detta är mycket värdefullt för framtiden, eftersom medföljande sökband brukar ha en tendens att få alltför kort livslängd.
Open Infra grävde hos oss, och dom har inte mätt in ett enda av fiberstråken - tragiskt!
Kan meddela att denna lösning, med anslutningspunkt vid/utanför tomtgräns, är inte helt ovanlig här uppe i norr, och även den lösningen att man har "sytt ihop" fastigheter med så kallade serieserviser.
Det vill säga att man går från ett fasadmätarskåp till nästa, men då är det nätbolagets kabel hela vägen, även om den kan gå över olika ägares tomter, så återigen viktigt att fundera innan man gräver eller bankar ner pålar i marken.

Har du själv använt dig av Ledningskollen?
Det låter inte som det.
För när ett ärende kommer in där, så får vi som nätägare ett område, där du har ritat ut var du ska gräva.
Detta går ut till samtliga nätägare som har anslutit sig till Ledninskollen för det aktuella området, eftersom att man inte ser varandras förläggningar, det vill säga att vi som elnätsbolag ser inte fiber eller tele i våra kartor, om vi inte till exempel äger fibern själv, och även fjärrvärme/fjärrkyla finns med i Ledningskollen.
Har vi inga kablar där så meddelar vi bara det.
Finns det kablar som angränsar, så bifogar vi en karta var dom kablarna går, och där skulle mätarskåpet i denna anslutningspunkt ha framgått, men ingenting efter det.
Men någon varning utfärdar vi inte, vi kommenterar inte någonting speciellt alls, utan krävs det kabelanvisning så ordnar vi det.
Däremot så är min uppfattning att dom som använder sig av Ledningskollen har tänkt "bortom mätarskåpet", det vill säga dom har reflekterat över att det kan vara viktigt att kontrollera vad som finns i marken.
Och då skulle denna tråd aldrig ha uppstått (mest troligt).
Det enda som jag tycker är rent ut sagt korkat här är att man bankar ner ett jordankare i sin egen/grannens servisledning.
Hoppas att någon lärt sig någonting av denna händelse.
När kommunägda bolaget till slut grävde fiber även till småbyarna efter att IP Only bara skrev kontrakt men aldrig gjorde något arbete, så kom det ut folk och mätte in fibern ända till husväggen, ca 40 m in på min tomt. Synd om inte alla är så seriösa med arbetet.

Min anslutningspunkt är egentligen i tomtgräns, men här valde man alltså att mäta in hela vägen.
 
P pmd skrev:
Ledningskollen.se håller inte reda på privata kablar. TS granne kapade en privat kabel.
Jo nu är det inte Ledningskollen som håller koll på alla ledningar utan anslutna nätägare som levererar vad de har till Ledningskollen eller får nätägaren kontakta fatighetsägaren vid oklarheter. Sen i det här fallet är det då extra besvärligt när det föreligger en gemensam anslutningspunkt samt gemensamt mätarskåp för två fastigheter. Hursomhelst är jag säker på att TS granne missat Ledningskollen och är helt skyldig för att ha borrat sönder TS kabel.
 
Tänk att du framhärdar trots att du vid ett flertal gånger upplysts om att Ledningskollen INTE får uppgifter från nätägaren om stigare/huvudledningar som ligger efter mätarskåpet utan det slutar med servisen och mätarskåpet. Därefter är det helt kundens huvudvärk.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tänk att du framhärdar trots att du vid ett flertal gånger upplysts om att Ledningskollen INTE får uppgifter från nätägaren om stigare/huvudledningar som ligger efter mätarskåpet utan det slutar med servisen och mätarskåpet. Därefter är det helt kundens huvudvärk.
Jo det finns många nätägare som även har informationen om samtliga serviser. Sen i det här fallet är det då en stor komplikation att man en gång i tiden tog "genvägen" för att förenkla samt spara pengar med en gemensam anslutningspunkt som det ofta kan vara i ett sommarstugeområde.
Nätägaren måste ju påpeka det här för en gemensam anslutningspunkt SKA nätägaren se i sin dokumentation och det räcker nog för att få en glad borrare eller grävare att tänka till bara fastighetsägaren går via Ledningskollen och inte glatt bara sätter igång med sitt projekt.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Det handlar INTE om någon servise, servis är den matande ledningen som slutar vid inkommande plint i mätarskåpet och är nätägarens kabel. Att dela mätarskåp är inget ovanligt och brukar aldrig vara nått problem. Problem kan det bli när fastighetsägarna inte har koll på sina "inomgårdsledningar/huvudledningar", men det är på intet vis kopplat till nätägaren eller Ledningskollen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det handlar INTE om någon servise, servis är den matande ledningen som slutar vid inkommande plint i mätarskåpet och är nätägarens kabel. Att dela mätarskåp är inget ovanligt och brukar aldrig vara nått problem. Problem kan det bli när fastighetsägarna inte har koll på sina "inomgårdsledningar/huvudledningar", men det är på intet vis kopplat till nätägaren eller Ledningskollen.
Precis.
Och som lokalnätsägare så undvek vi att ha andra uppgifter i vårat GIS-system än våra egna.
Vi ville på alla sätt undvika att hamna i en ansvarsfråga i fall liknande dessa.
Alla ledningsägare fick ansvara för att hålla koll på sina egna ledningar, oavsett om det var privatpersoner eller företag.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det finns många nätägare som även har informationen om samtliga serviser. Sen i det här fallet är det då en stor komplikation att man en gång i tiden tog "genvägen" för att förenkla samt spara pengar med en gemensam anslutningspunkt som det ofta kan vara i ett sommarstugeområde.
Nätägaren måste ju påpeka det här för en gemensam anslutningspunkt SKA nätägaren se i sin dokumentation och det räcker nog för att få en glad borrare eller grävare att tänka till bara fastighetsägaren går via Ledningskollen och inte glatt bara sätter igång med sitt projekt.
Om du skulle eller slå ner spett eller liknande på din egen tomt skulle du då alltid begära ledningskoll? Du vet kanske precis var dina ledningar går men kanske har grannen en ledning på din tomt också?
Jag skulle personligen inte göra det om jag visste var mina ledningar gick.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du skulle eller slå ner spett eller liknande på din egen tomt skulle du då alltid begära ledningskoll? Du vet kanske precis var dina ledningar går men kanske har grannen en ledning på din tomt också?
Jag skulle personligen inte göra det om jag visste var mina ledningar gick.
Jovisst det är ju självklart..... det är därför jag ser TS granne som helt skyldig om inte Ledningskollen först kontaktades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.