P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Med avrinning både framåt och bakåt alltså lutning åt två håll från mitten behöver höjningen bara bli hälften så stor för samma lutning. Med lutning från huset ut mot er behöver taket knappast höjas nära er, men kanske behövs ett utskjutande taksprång och det måste ni tänka över noga om ni kan godta.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Platta tak är en styggelse oftast. Grannen tar ett bra beslut som gör ett "riktigt" tak på sin byggnad.
TS borde istället ta bort sitt ENORMA takutsprång som är den stora boven i det mörka huset, inte grannen.
/W
Taksprånget kanske är i största laget men stora taksprång är bra även om det är lite lustigt att ha dem över en buskplantering. Att minska taksprånget på ett bra sätt är nog inte så lätt.
 
F FGLIN skrev:
Taksprånget kanske är i största laget men stora taksprång är bra även om det är lite lustigt att ha dem över en buskplantering. Att minska taksprånget på ett bra sätt är nog inte så lätt.
Buskar och träd ska ICKE (läs med Sten Bromans röst) finnas invid fasad och grund. De skola sedermera äta sig in i huset. Ta väck PÅ MOMANGEN! 😆
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
TS har problem med att det är mörkt och ställer frågor om hur hen ska överklaga grannens tänkta ändring av garaget. Det kanske inte är så kul för TS att få höra att det snarare är hen som är problemet men denna otroligt konflikträdda inställning som ibland dyker upp är helt vanvettig.

Apropå regeln som refereras ovan så kan jag bara delvis hålla med. Ingen har rätt till att få någonting alls på ett gratisforum på internet. Man kan argumentera att man har rätt att ställa frågan och man kan formulera sig så att man ska få svar på frågan man ställer och ingenting annat. Men "rätt att få hjälp med sitt problem"? Nej, det är en formulering som bör skickas tillbaka till ritbordet.

I detta specifika fall har TS både fått konkreta råd om hur man överklagar, vilket troligen inte kommer hjälpa känslan av att det är mörkt i köket, och råd om vad det faktiska problemet är.

Om jag skulle applicera samma tänk i min profession som man ibland anser att man ska applicera här så skulle jag säga jajemensan till patienten som tycker att den vet exakt vad den har för problem och hur det ska åtgärdas. Det fungerar inte så.

Jag tycker dock att man ska hålla god och saklig ton och avstå från personangrepp. Något sådant tycker jag inte heller att jag har sett här.
Nu är jag "back in business" igen.

Jag håller med om att regeln är dum och att jag inte borde ha hänvisat till den. Det räcker ju med regeln om off topic, att man ska hålla sig till ämnet. Ska avskaffa den idag.

Jag tänker mig att TS här har det hus han har, han köpte det trots att det stora takutsprånget gör det mörkt i köket (förutsätter dock att det är skönt att det ger solskydd). Antar också att han inte hade några planer på att förändra något på sitt hus.

Sedan fick han meddelande om att grannen vill höja sitt garagetak som står direkt i tomtgränsen, och misstänker att det kommer att göra det mörkare. Då är det ju bara att lyfta det med stadsbyggnadskontoret. Grannen eller STB borde i alla fall visa för för TS hur hans ljusinsläpp kommer att påverkas. För inte ska väl TS behöva bygga om hela sitt tak också, som en följd av grannens tilltag? Vem ska bekosta det i så fall?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.