Jag har försökt komma åt det här fenomenet med denna regel:

5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Ja, TS har problem med att det är mörkt. Men lösningen är kanske den som TS tänkt sig.

TS har ett stort takutsprång och ett väldigt mycket högre tak på sitt garage, men hänvisar till att andra grannar har platt tak.
Jag håller inte med dig i kritiken mot de som svarar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
tommib
TS har problem med att det är mörkt och ställer frågor om hur hen ska överklaga grannens tänkta ändring av garaget. Det kanske inte är så kul för TS att få höra att det snarare är hen som är problemet men denna otroligt konflikträdda inställning som ibland dyker upp är helt vanvettig.

Apropå regeln som refereras ovan så kan jag bara delvis hålla med. Ingen har rätt till att få någonting alls på ett gratisforum på internet. Man kan argumentera att man har rätt att ställa frågan och man kan formulera sig så att man ska få svar på frågan man ställer och ingenting annat. Men "rätt att få hjälp med sitt problem"? Nej, det är en formulering som bör skickas tillbaka till ritbordet.

I detta specifika fall har TS både fått konkreta råd om hur man överklagar, vilket troligen inte kommer hjälpa känslan av att det är mörkt i köket, och råd om vad det faktiska problemet är.

Om jag skulle applicera samma tänk i min profession som man ibland anser att man ska applicera här så skulle jag säga jajemensan till patienten som tycker att den vet exakt vad den har för problem och hur det ska åtgärdas. Det fungerar inte så.

Jag tycker dock att man ska hålla god och saklig ton och avstå från personangrepp. Något sådant tycker jag inte heller att jag har sett här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Största skillnaden kanske blir mängden snö på tomten.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har försökt komma åt det här fenomenet med denna regel:

5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
Jag förstår och gillar vad du försöker göra. Men tror att det är fel väg att gå, någon kanske tänker fel och vill ha hjälp med något som är dumt att göra. Då borde folk kunna komma med helt andra förslag och idéer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag måste be att få återkomma. Har kräksjukan och feber, inte sovit på hela natten.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Bäst diskution och bäst råd och mest utvecklande svar är när man får diskutera fritt. Finns även ts skapare som ibland både behöver och ibland tar till sig att det nästan alltid finns flera sidor på ett problem. Så länge det framförs utan rena påhopp och otrevliga kommentarer så tycker jag att man även får påpeka saker som går emot ts i trådar..

Att ta bort det med regler blir inte bra om vi bara ska ha ryggdunk och axelklappar så blir forumet meningslöst.. och folk lär sig mindre.


Att sen vissa lättkränkta blir butthurt för dom får fakta och andra sidan av problemet tryckt i ansiktet det får man faktiskt ta.


Sen får man såklart moderera bort och varna folk som går till rena personangrepp och det bara blir otrevligt , men det har inte jag sett nåt av o den här tråden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle prata med grannen och föreslå att högsidan på taket hamnar mot grannen och även skriva detsamma i grannehörandet. Därefter blir det som det blir.

Tror det skulle bli en snyggare lösning för grannen också, förutsatt att det huset har ett vanligt sadeltak.

Att rensa bort alla träd och buskar låter helt givet också, annars har man, sett till grannrelationen iallafall, diskvalificerat sig från att ha synpunkter på taket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Går väl även att göra ett sadeltak på garaget med nocken mitt på så det rinner av mot de två kortsidorna?

Nya takstolar skulle det till oavsett för att få till lutningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför? Du kan ha 80cm mot garageporten och samma höjd som nu på sidan mittemot.
Men då blir det ju bara hälften så mycket lutning på taket, vilket troligen är för dålig lutning för att funka med plåttaket som det verkar stå i ritningen att de ska ha.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej Anna. Mörka på insidan också. Våra buskar.
Dåska ni se att det blr mycket ljusare inne när ni målat om fönstren och tagit bort iallafall de största buskarna. Och det blir ju som sagt som mest 60 cm högre, dvs 80 cm från tegelkanten, inte från nuvarande överkant på taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men då blir det ju bara hälften så mycket lutning på taket, vilket troligen är för dålig lutning för att funka med plåttaket som det verkar stå i ritningen att de ska ha.
Visst, men mer lutning än idag. Kanske ok kompromiss...
 
H Hans Al skrev:
Största skillnaden kanske blir mängden snö på tomten.
Hurdå? Varför skulle det bli mycket mindre snö för att grannen höjer taket? Låter helt osannolikt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst, men mer lutning än idag. Kanske ok kompromiss...
Troligen inte. Beror ju på hur låg vinkel det valda takmaterialet (som jag tror är plåt) har.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle prata med grannen och föreslå att högsidan på taket hamnar mot grannen och även skriva detsamma i grannehörandet.
Då hamnar hängrännor och stuprör på TS sida vilket väl inte är speciellt bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.