Anna_H Anna_H skrev:
Hurdå? Varför skulle det bli mycket mindre snö för att grannen höjer taket? Låter helt osannolikt.
Nej, det låter konstigt. Om taket lutar kan ju snön glida av. Då borde det istället bli mer snö.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
No offence, men ert hus har ett ovanligt stort överhäng/takfot som gör att det är mörkt inne. Grannens ändring av garagetaket lär inte minska ljusinsläppet märkbart utifrån din bild, sorry.
Precis, därav mörkt inne, minska på takfoten så blir det ljusare inne.
 
J jack23 skrev:
Precis, därav mörkt inne, minska på takfoten så blir det ljusare inne.
Att minska på takfoten är kanske inte det bästa rådet med tanke på arbetsinsatsen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men alldeles säkert det som faktiskt ger effekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
En lösning för att prova hur stor skillnaden verkligen är för ts är ju att tillfälligt helst i samförstånd med grannen spänna upp ett par bräder med en pressening i den nya takutformningen och få se om det faktiskt ens påverkar ljusinläppet nämnvärt för ts.

Är det däremot solinstrålning eller utsikt som man anser att det påverkar så blir det kanske mer årstidsbundet och lite svårare att kolla praktiskt.

har man inte grannens medgivande så får man väl spänna upp en pressening till den höjd som byggnaden ska upp till vid tomtgräns för att se om ljuset i huset ens påverkas alls..

Jag tror man har lagt en för stor fantasibaserad del i att grannens garagetak skulle vara en stor skillnad i ljuset i huset. och när ts garagetak inte är platt är det lite magstarkt och påstå att ens egna granne inte skulle få göra ett bättre tak han med.. iaf om bilderna som presenterades tidigare i tråden var på korrekta..
Man vill hindra grannen att göra nåt som andra garage på gatan redan gjort. en sån överklagan kommer inte långt hos kommunen och ev kan det ju vara en del av att kommunen anser det som ok
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Men alldeles säkert det som faktiskt ger effekt.
Snyggare också... Är inte så förtjust med så stora fötter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I huvudsak tycker jag inte det är TS problem hur grannens garage ska takavvattnas. Det får denne lösa själv på bästa sätt. Ett sätt att vinna tid och komma framåt är att överklaga dels på grundval att grannen inte hörts trots mindre än 4,5 m till tomtgräns och att ändringen påverkar TS, dels att brandskyddet inte är redovisat från garaget till huset då det är mindre än 8 meter mellan byggnaderna och den gamla metoden, med tegel, inte används för ändringen. Det går ju att lösa på annat sätt men det är inte beskrivet. Då ger man också kommunen en möjlighet att backa utan att tappa ansiktet.
 
H Hans Al skrev:
Nej, det låter konstigt. Om taket lutar kan ju snön glida av. Då borde det istället bli mer snö.
Men snön glider ju ner på grannens sida eftersom taket är högst mot TS.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spelade det någon roll för inlägget jag gjorde angående takvattnet eller ville du bara märka ord?

Ja man om man nu vill slippa att ha 60cm högre tak så får man kanske tillåta ett grannen rensar rännorna från tomten. Det spelar ju ingen roll. Eller så får grannen rensa från taket, det går ju utmärkt det också.
Visst spelar det roll, 60 cm är ett mycket mindre problem än 100 cm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Visst spelar det roll, 60 cm är ett mycket mindre problem än 100 cm.
Jag gjorde ett inlägg där jag föreslog att man kanske kan ha överseende med att grannen rensar rännorna från fel tomt om man flyttar högpunkten till motstående sida. Ett lågt pris att betala. I det sammanhangen (rensa hängrännor) spelar det ingen roll om det är 60 eller 100 cm högt på andra sidan huset.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men snön glider ju ner på grannens sida eftersom taket är högst mot TS.
Okej, då kan det eventuellt bli mindre mängd snö då mer fastnar i taket vid sidovind.
Skönt vi har rett ut detta :)
 
Jag kan tycka att ett sadeltak hade blivit betydligt snyggare! Men det kommer ju bli lite utsprång, takavvattning och dylikt som hamnar på grannens tomt men kan man enas där så anser jag att man får en snyggare och bättre lösning som bör passa bägge.

Som granne (jag bygger garage nu som starkt påverkar min grannes altan/uteplats) så funderar jag på vilken utformning som kommer passa grannen bäst också.
Det gör det i vart fall lättare, och kompromissa får man ju vara beredd att göra i samhället så det tänker jag att om bägge kan jämka och hitta en lösning som bägge accepterar så blir det bäst (eller minst dåligt) för alla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y
G Goofie skrev:
I huvudsak tycker jag inte det är TS problem hur grannens garage ska takavvattnas. Det får denne lösa själv på bästa sätt. Ett sätt att vinna tid och komma framåt är att överklaga dels på grundval att grannen inte hörts trots mindre än 4,5 m till tomtgräns och att ändringen påverkar TS, dels att brandskyddet inte är redovisat från garaget till huset då det är mindre än 8 meter mellan byggnaderna och den gamla metoden, med tegel, inte används för ändringen. Det går ju att lösa på annat sätt men det är inte beskrivet. Då ger man också kommunen en möjlighet att backa utan att tappa ansiktet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...garagetak-pa-tomtgraensen.501334/post-5436099
enligt ts så har dom fått grannhörande men inte medgivit.
Tolkar själv in att dom inte heller lämna några synpunkter mot att lovet skulle beviljas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Visst spelar det roll, 60 cm är ett mycket mindre problem än 100 cm.
Ja, minst 40 cm mindre. Minst!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Har fått grannhörande men inte medgivit
Nu missförstår jag kanske, men om du inte svarat alls dvs inte aktivt motsatt dig så räknas det som medgivande. Att bara passivt tiga blir inget veto. Kommunen sitter inte och väntar på att du ska svara
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.