Muntliga avtal gäller. De är bara svåra att bevisa.

Vid fastighetsköp och arrendeavtal finns det formregler som kräver att avtalen är skriftliga för att de ska gälla. Detta gäller inte för tillstånd från granne att bygga närmare gräns än 4,5 meter, det duger alldeles utmärkt med ett muntligt avtal, men kan som sagt vara svårt att bevisa.
 
tjaboo skrev:
Bättre med mobiltelefon hängandes runt halsen som spelar in allt som sägs, det är fullt tillåtet att spela in samtal man deltar i och man har ingen skyldighet att säga till om det.
Om man nu lyckas spela in ett samtal med grannen och i det samtalet erkänner grannen att han/hon givit tillstånd att vi fick bygga friggeboden bara att dom har ändrat sig nu för det blev inte som dom trodde men att dom också säger att det var deras eget fel att de inte villa titta på ritningarna innan de godkännde bygget.

Hur går man vidare efter det då?
 
Mig veterligen har man ingen ångervecka när det gäller sådant här. Har grannen godkänt bygget så har ni rätten på er sida. Om grannen sedan ändrar sig efter att ni byggt, ja det gör knappast er skyldiga att riva.

Det verkar, precis som flera andra sagt, som att ni har lite idiotiska tjänstemän i er kommun. Har du en inspelning så har du bevis. Det är bara att spatsera upp till kommunkontoret och visa.

Förstår inte hur kommunen inte skulle kunna godkänna det...
 
Vägrar Kommunen trots inspelning, be dom stämma dig. Du kan spela upp den i rätten.

Men jag tror inte det går så långt.
 
Pratat med kommunen som pratat med grannen i sin tur...

Placeringsfrågan är nu avskriven enligt dem, dock tycker det att vi och grannen ska sätta oss ner och diskutera hur vi kan lösa problemet med snö och vatten samt skriva ett avtal där det framgår att placeringen är godkänd, ett datum för färdigställande ska stå med, samt att vi borde komma överens om själva taket då om det går att göra något för att få bort problemet med snö och vatten...

Vilken lösning kan ni rekomendera för att inte snö och vatten ska hamna mellan friggeboden och hans garage? snörasskydd funkar dom?
 
Bra att det löste sig!

I mitt fall räckte det med en vanlig 28x120 på taket. Som fästes med vanliga vinkeljärn.
Bifogar skissen. Om jag hinner idag, tar jag fotot på det. Det var det billigaste snörasskyddet som jag hittade :)
Fungerar perfekt i Skåne.

Vattnet leder man bort i hängränna...
 
  • snoras.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
""Friggebod" är ett bygglovfritt uthus. Ett av kraven för att det skall vara bygglovfritt är att det står minst 4,5 meter från gräns mot granne eller att grannarna är överens om en närmare placering. Så där har du rätt.
"Friggeboden" regleras av Plan- och Bygglagen. Anser man att något strider mot lagen kan man anmäla det till Stadsarkitektkontoret. Vi utreder då frågan. Är placeringen fel och grannen inte godtar den så meddelar vi ägaren att byggnadens placering strider mot lagen. Han kan då flytta den så att den blir lagenlig. Vill han inte det så kan han ansöka om bygglov i efterhand. Då betraktar stadarkitektkontoret det som ett vanligt uthus (komplementbyggnad) och granskar det utifrån bl a vad detaljplanen säger. Inta alla men dom flesta moderna detaljplaner medger att komplementbyggnader får placeras 2,0 meter (och längre) från gräns utan att grannen hörs. Vill man placera den närmare gräns än 2,0 meter i en sådan detaljplan skall grannen höras. Grannen har inget veto utan det är byggnadsnämnden som beslutar. Om byggnadsnämndens beslut går grannen emot ges grannen rätt att överklaga beslutet.
Om bygglov kan medges i efterhand uttages en avgift för olovligt byggande (byggnadsavgift) som är fyra gånger bygglovavgiften som skulle betalts då byggnaden uppfördes. "
 
Tror att det är så här:
Det din granne gjort med garaget går inte att kvitta med det du vill göra med friggebod.
Och om grannens garage stått där mer än tio år utan att du protesterat så är den biten preskriberad.
Du är själv det läget att du måste begära bygglov för din friggebod om du ska ha den nära tomtgränsen.
Lägg alltså in en ansökan.
Och får du nej på det så kan du överklaga. I den omgången kan du på ett sakligt sätt bifoga informationen att grannen själv har ett garagebygge som saknar bygglov (?), si och så stort, högt osv, byggår då och då, och att det inte uppfattats som problem från byggnadsnämndens sida.
Och därför borde du få bygga, även om grannen säger nej.
Dessutom ska du se till att din överklagan innehåller tydliga ritningar som visar att din friggebod smälter in fint i landskapet, att den fungerar väl utseendemässigt, materialmässigt och färgmässigt ihop med övriga hus och att den inte på något sätt stör miljön. Plus då att du inte har avlopp, hundkennel eller annat störande i boden.
Dvs det ska inte finnas några vettiga skäl att säga nej.
Och var saklig. Bifoga bilder, fakta och mått.
Men får du nej även i högre instans så är det högst 4,5 meter från tomtgränsen som gäller.
 
Hej. Inom tomten finns en byggrättsgräns markerad på nybyggnadskartan eller detaljplanen, vilket betyder att inom detta område måste byggnaderna vara placerade.
 
Försökt att lösa konflikten med grannen innan den blir oöverstiglig. En sådan tvist kan ta kål på vem som helst.
 
Kräv att grannen flyttar taket på garaget, kanske han ändrar sig och ger dig tillstånd till
friggeboden
 
Men...

TS ranzor har ju så vitt jag förstår fått en lösning på problemet, kommunen verkar ha tagit tillbaka sitt krav på rivning/flytt. Jag tolkar det som att kommunen nu har insett att det finns ett godkännande från grannen.

Den frågan verkar vara löst.
 
Det är helt otänkbart att hans tak ska få sticka ut över din tomt. Plantera ett stort träd som med tiden växer och börja trycka mot hans garagetak och med tiden skadar det....

Det är konfliktsvägen, men det bästa kanske vore att se om ni kan få någon opartisk person att medla. Det är svårt när läget blivit låst.
 
Liknande hände svärfarsan men då var det ingen granne inblandad utan kommunen agerade på egen hand pga friggeboden inte höll godkända mått. Han bara struntade blankt i alla brev och förelägganden kommunen skickade ut och till sist ledsnande dom och alltsammans rann ut i sanden. Och friggeboden står där den står.

Jag tror kommunerna inte har resurser att driva en massa processer hur långt som helst utan tvingas se mellan fingrarna med en del skitsaker, helt enkelt för att mäkta med att driva dom ärenden som gäller lite mer omfattande svartbyggen. Precis som polisen gör med brottsutredningar.
 
Vet inte hur lagexten ser ut, men nog tycker åtminstone en sån som jag att det verkar lite skumt med grannens sena anmälan. Normalt tycker maan nog att han borde klagat direkt när bygget påbörjades, om han hade sina invändningar - inte ett år senare ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.