Jag har en liknande erfarenhet. Vi köpte ett hus med en liten friggebod direkt i tomtgräns. Det fanns en gammal muntlig uppgörelse om detta mellan grannen och säljaren till vårt hus. Efter vår inflyttning anförde grannen synpunkter på några träd på vår tomt som störde hans utsikt. Träden hade nyligen vuxit upp till en höjd som störde utsikten för grannen.

Då vi vägrade göra något åt träden bestämde sig grannen för att skriva till kommunen och anmäla friggeboden som svartbygge. Vi fick ett brev av kommunen med en uppmaning att inkomma med bygglovsansökan.

Jag svarade i ett brev till kommunen att det hela bottnar i en grannfejd om växtlighet. Jag berättade att säljaren till vår fastighet är beredd att inkomma med vittnesmål om den muntliga överenskommelsen. Säljaren är ju opartisk i detta sammanhang efter det att vi köpt huset. Kommunen köpte vårt argument och skrev i ett brev till både oss och grannen att kommunen inte tänker gå vidare med ärendet eftersom vittnesmål om muntlig överenskommelse finns. Kommunen formulerar sig i sitt avslutningsbrev enligt följande:

"Svarsbrev har inkommit till Teknik och Stadsbyggnad från [mig] på [min adress]. Anledningen var min skrivelse till honom ang. friggebod i direkt anslutning till tomtgräns.

[NN, dvs mig] kan tydligen påvisa att det finns en muntlig överenskommelse mellan [min fastighet] och [grannens fastighet], där den tidigare ägaren [namn] är villig att inkomma med skriftligt vittnesmål ifråga om detta medgivande.

Eftersom det nu finns en muntlig överenskommelse mellan [min fastighet] och [grannens fastighet] kommer kommunen inte agera vidare i detta ärende, med hänvisning till att friggebodar är bygglovsbefriade. Med grannars medgivande får friggebodar placeras närmare tomtgräns än 4,5m."

Jag kommunicerade endast skriftligt med kommunen i detta ärende. Kanske är det bättre, då kommunen vid muntliga kontakter enklare kan slinka undan?
 
Redigerat:
Hur tung är stugan?? Gör nya plintar på annan plats på tomten, lägg några träbalkar under stugan som du kan lyfta den med.
Lätta även stugan om det går att göra enkelt, kroka av drörrar fönster och allt annat löst.

Bjud sen in lite starka släktingar och vänner på en grillkväll med tillhörande stugflytt.

(har själv flyttat en mindre lekstuga på detta vis, då var vi 4 eller 5 man...)
 
injonil har rätt Till 100%!
 
Skulle aldrig flytta friggeboden pga detta, åk till kommunen och ta fram allt som finns, prata med dom vad som krävs för att slippa flytta, ring en advokat och rådfråga...
 
hempularen skrev:
Ev kan du ju konfrontera honom med att han ju godkände förra sommaren och försöka ha ett vittne på plats.
Bättre med mobiltelefon hängandes runt halsen som spelar in allt som sägs, det är fullt tillåtet att spela in samtal man deltar i och man har ingen skyldighet att säga till om det.
 
tjaboo skrev:
Bättre med mobiltelefon hängandes runt halsen som spelar in allt som sägs, det är fullt tillåtet att spela in samtal man deltar i och man har ingen skyldighet att säga till om det.
Är det lite större mobil, kan man ha den i skjort fickan och videofilma :)
 
Vad räknas som ett oberoende vittne om man ska ha ett sådant med dig? Föräldrar eller kompisar räknas väl knappas som ett trovärdigt vittne?
 
Gör som hempularen skrev. Gå ensam och videofilma eller spela in ljudet.

Vid fastighetssfärer gäller inga muntliga avtal. Endast skriftliga! Vet inte hur det är just i ditt fall. Är ingen jurist.
Hade jag råkat ut för detta, hade jag kontaktat mitt försäkringsbolag och deras jurist. Du har villa/hem försäkring?
Rättskydd ingår i denna. Gissa dig inte fram.
 
ranzor skrev:
Vad räknas som ett oberoende vittne om man ska ha ett sådant med dig? Föräldrar eller kompisar räknas väl knappas som ett trovärdigt vittne?

Rent formellt så duger det helt Ok med en kompis, alltför nära släktingar tror jag inte duger men jag är osäker på var gränsen går.

Det föreslogs lite högre upp här att man kan fabricera ett vittne om man nu inte har ngt. Det tycker jag är ett väldigt dåligt förslag. Ett osant intygande är ett ganska grovt brott.
 
hitta på vittne behövs inte, ett vittne finns dock är det nära släkt så då funkar det väl inte, men ska se till att ha med ett vittne när vi ska prata med grannen...

Att utnyttja rättshjälpen från försäkringsbolaget kostar väl en del bara för att rådfråga eller?
 
Vid rådgivning/telefon, brukar de inte ta betalt. Ring till en handläggare och prova.
Lycka till.
 
Kolla det där med hur nära släkt man kan vara och ändå anses som trovärdigt vittne, det kan vara så att det bara är problem med fru/make.
 
Och observera att det gäller att grannen faktiskt har sagt att han godkänner att du bygger så nära gränsen. Det räcker inte med att han hjälpt till att bygga, eller andra indirekta medgivanden.
 
Och kolla även om muntligt medgivande duger, jag är som sagt inte säker. Men om man läser inlägget från Vargklo här ovan så verkar det ju räcka.
 
Göran.W
Problemet grannen har med smält vatten kommer inte lösas med att flytta friggan för det kommer precis landa precis lika mycket snö där friggan står i dag även om den tas bort.
Det må hända att den den snö rasar ner närmre garaget från taket men det uppvägs av att lika mycket rasar ner längre bort från taket.

Som jag ser det löser det inte hans problem om friggan flyttas.

I år kom snö smältningen väldigt hastigt på många håll så vattnet inte hade någonstans att ta vägen för det var tjäle i marken fortfarande.
Troligen har detta hänt hos TS med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.