Fick precis ett samtal från komunen då vår granne hört av sig till dem och meddelat att han inte givit lov att vi får bygga vår friggebod 1m från tomtgränsen mot honom, vilket vi dock frågade om innan vi byggde den förra sommaren, denna sommar har han nu ändrat sig och tyvärr tog vi ej aldrig detta skriftligt då vi hade bra kontakt med honom.

Nu denna sommar efter den är byggd så kontaktar han alltså komunen och säger att han aldrig givit lov till detta, jag fråga då vad han sagt om att han inte sagt någon under förra sommaren när den byggdes då han flera gånger var över och tittade på bygget och också övertalade oss att bygga den 15kvm istället för 10 som vi tänkte från början.

Enligt hanläggaren på kommunen så måste vi nu flytta stugan 3,8m in på vår tomt vilket innebär att vi måste riva stugan, flytta plintar och sen föra upp den på ny plats, finns det något vi kan göra för att slippa riva den? bygglov kunde vi söka men då kommer bygget att klassas som svartbygge och vi kommer antagligen få en påföljd på det..

Jag vet att vi varit dum som inte tagit detta skriftiligt.

sedan har grannen uppfört ett garage 40cm från tomt gräns där taket sticker ut över vår tomt å snö rasar rak ner på vår tomt med det får man tydligen göra.


Vad kan man göra? hjälp?
 
  • Gilla
Timey
  • Laddar…
Du råkar inte ha något vittne till att han godkänt placeringen? Ev kan du ju konfrontera honom med att han ju godkände förra sommaren och försöka ha ett vittne på plats.

Vad gäller garaget så kan en placering 40cm från gränsen vara OK, beror på vad som står i detaljplanen för området, däremot så är det inte OK med ett tak som sticker in över er tomtgräns, såvida han inte har servitut på det.

Det skulle kunna vara en utväg för er att slippa flytta boden, om ni söker bygglov för den. Kommunen kan bevilja det även om grannen avstyrker.
 
Jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på er friggebod och hans garage. Är hans garage nybyggt eller har det stått där länge? Kan han bråka om din friggebod så kan väl du göra samma med hans garage?
 
Angående svartbygge skulle du kunna hävda att man får bygga friggebod utan bygglov och den får placeras nära tomtgräns med grannes medgivande, vilket du hade. Att medgivandet ska vara skriftligt finns det sannolikt inga regler om. Alltså bör du slippa straffavgift om du söker bygglov på boden.
 
Blir svårt för byggnadsnämnden att tro dig när du inte har det skriftligt.
Måste du riva? Kanske du kan gjuta nya plintar och flytta friggeboden med en kranbil?
 
Får jag fråga om det skurit sig med grannen detta år? Ni verkade ju komma bra överens förra året.

Jag skulle aldrig flytta stugan. Jag skulle meddela kommunen att vi har en överenskommelse med grannen. Säg att han till och med var med vid byggandet i form av rådgivande part. Om det skurit sig mellan er efter det så meddela även detta och säg att det är en ren hämdaktion från hans sida. Om det behövs så kan du säkert tillverka lite vittnen i efterhand som var med när ni kom överens med honom om placeringen. Om han startar en tvist är alla medel tillåtna. Gör vad som krävs helt enkelt. Fråga kommunen varför han valt att vänta till i år innan anmälan gjordes och inte direkt när byggnationen påbörjades.

Placeringen av hans garage låter ju intressant. Varför skulle det få stå så men inte er stuga? Att hans vattenavrinning från taket kommer in till er är helt fel. Anmäl till kommunen.
 
Redigerat:
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Är det möjligen så att du klagat på grannens garage och han då väljer att ge igen genom att klaga på din friggebod?

Håller också med om att det borde gå att lyfta bygget med kran. Man får väl sätta in någon sorts konstruktion under bodan som ger stöd under hela ytan och sedan fästa kranen i denna...
 
I Sjöbo kommun får garaget placeras närmare tomtgräns án 4,5m. T.ex. 1m. Det avgörs av detaljplanen. En frigge som man vill placera närmare än 4.5m kräver grannens medgivande. Som han kan dra tillbaka under 10 ÅR!
Sök bygglov enligt nya regler.
Numera är det slut med överklagande av den typen.
Alt 2. Dra fram stugan med vinch. Fästen mot plintar kan sågas. Även stor hjullastare med gaflar fixar det för 1000 spänn.
 
Som kamilenski säger, det går att flytta den med rätt maskiner. Fundera dock på om det kanske är värt det att sticka till grannen motsvarande summa som det skulle kosta för att han ska gå med på att stugan står där (fast få skriftligt på det den här gången...).
 
Troberg skrev:
Som kamilenski säger, det går att flytta den med rätt maskiner. Fundera dock på om det kanske är värt det att sticka till grannen motsvarande summa som det skulle kosta för att han ska gå med på att stugan står där (fast få skriftligt på det den här gången...).
Och står det på tillståndet ett datum som är senare dat än 1 maj 2011, kommer han aldrig mer att kunna överklaga.
 
Det som hänt i vinter är att vatten tränkt in i hans garage pga att hans snöras från taket samt en del snö från taket på vår friggebod smält och då tränkt in där, vi erbjöd då snörasskydd för att snö inte ska hamna där med det hävdade grannen då att det inte skulle funka, problemet är att hans garage är lite lägre än våran tomt, 2dm ca vilket gör att smältvatten rinner mot hans garage, vilket också är helt odränerat, vi har även erbjudit att gräva ur och lägga grusbädd så vatten flyter undan men det dög ej, hans garage är tyvärr äldre och inget som byggts nu, jag har inte haft några synpunkter på hans garage innan kommunen hörde av sig till mig...

Enligt kommunen är det ok att hans garagetak sticker över på vår tomt, det är även ok att snö och vatten åker ut på vår tomt enligt handläggaren, enligt handläggaren kan vi inte heller hävda att vi fått godkänt från grannen då det var muntligt och vittnen som finns spelar ingen roll, det var mer eller mindre riv eller flytta, jag frågde även handläggaren om grannen sagt något angående varför han inte sagt något tidigare under bygget, grannen hade då sagt att han inte varit säker på om vi höll på och bygga eller inte, grunden stog halva sommaren där innan vi byggde den han var även över flertalet gånger under bygget och gav råd i byggandet till bland annat morföräldrar med flera..
 
ranzor skrev:
Det som hänt i vinter är att vatten tränkt in i hans garage pga att hans snöras från taket samt en del snö från taket på vår friggebod smält och då tränkt in där, vi erbjöd då snörasskydd för att snö inte ska hamna där med det hävdade grannen då att det inte skulle funka, problemet är att hans garage är lite lägre än våran tomt, 2dm ca vilket gör att smältvatten rinner mot hans garage, vilket också är helt odränerat, vi har även erbjudit att gräva ur och lägga grusbädd så vatten flyter undan men det dög ej, hans garage är tyvärr äldre och inget som byggts nu, jag har inte haft några synpunkter på hans garage innan kommunen hörde av sig till mig...

Enligt kommunen är det ok att hans garagetak sticker över på vår tomt, det är även ok att snö och vatten åker ut på vår tomt enligt handläggaren, enligt handläggaren kan vi inte heller hävda att vi fått godkänt från grannen då det var muntligt och vittnen som finns spelar ingen roll, det var mer eller mindre riv eller flytta, jag frågde även handläggaren om grannen sagt något angående varför han inte sagt något tidigare under bygget, grannen hade då sagt att han inte varit säker på om vi höll på och bygga eller inte, grunden stog halva sommaren där innan vi byggde den han var även över flertalet gånger under bygget och gav råd i byggandet till bland annat morföräldrar med flera..
Bullskit!

Du har rätt att ha en dyr grill på din tomt. Knäcker snöraset från hans tak din grill, eller annat (t.ex. skadar ett barn) blir han skadeståndskyldig!
Det kan du få bekräftat av din jurist från ditt försäkringsbolag.

!
 
Den där handläggaren drar en vals. Be att få allt skriftligt så ska du se att det blir ändring. Om h*n mot förmodan skulle ge dig samma sak i skrift är det bara att överklaga beslutet eller kanske visa det för kommunens jurist. Det håller inte.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
injonil skrev:
Den där handläggaren drar en vals. Be att få allt skriftligt så ska du se att det blir ändring. Om h*n mot förmodan skulle ge dig samma sak i skrift är det bara att överklaga beslutet eller kanske visa det för kommunens jurist. Det håller inte.
Vad är bullshit? Snöraset eller att stugan måste flyttas?
 
Som sagts tidigare är det inte ok att taket går in på din tomt utan servitut. Har också svårt att tro att lagstiftningen kräver att grannmedgivande måste vara skriftligt för att gälla. Snö och vatten från grannens tak får inte hamna på din tomt.

Erbjud grannen servitut för taket som är på din tomt och att han slipper ta hand om takavrinning samt sätta upp anordningar mot snöras i gengäld mot ett skriftligt grannmedgivande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.