bara att böja fliken som fjärden är fäst i. men då gäller inte garantin
 
Nonkan skrev:
Fjäderstarten kostade en hel del att tillverka och är inte tillräckligt tillförlitlig. Går den sönder blir den ganska dyr efter att 5-årsgarantin gått ut. På en elstartad klippare kan man starta med snöret om batteriet är slut, men är fjäderstarten trasig går det inte att starta på annat sätt.

B&S har istället valt att gå över till automatchoke, och de är såpass lättstartade att elstart egentligen inte är nödvändigt. Vi säljer elstart mest till äldre eller personer som har hjärtproblem t.ex, medan det för några år sedan såldes mycket till bl.a. kvinnor som inte riktigt fick till den där snärten som kan behövas på äldre B&S-motorer.
Klippo Excelent med fjäderstart har vanligt snöre också.
Min har funkat i många år mins inte vilket år jag köpte den.
Enda problemet hittills är en kamaxel som gått av!
Helnöjd med fjäderstarten grannen har också en med fjäderstart.

Låter mycket konstigt om fjäderstart motorn skulle sakna snöre eller annan möjlighet att starta. Barra ett startförsök och sedan ? ....
 
Det finns snöre, men om fjädern är trasig så spärras själva startreglaget och då går det inte att dra runt motorn med bara snöret.
 
A
Nonkan skrev:
Det finns snöre, men om fjädern är trasig så spärras själva startreglaget och då går det inte att dra runt motorn med bara snöret.
Betyder det att om man har fjäderstart (som min Klippo Next från 2004 (eller 2005?)) så borde man sluta använda fjädern och använda snöret istället för att inte riskera att fjädern går sönder. Jag antar då att en fjäderstart som aldrig används inte går sönder och därmed slipper man risken att startreglaget spärras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.