När vi ändå talar elstart, varför har ingen tillverkare kommit sig för att göra en gräsklippare som startas på 220V från väggurtaget? Koppla in den, tryck på knappen, koppla ur den och klipp. Nästan alla klipper ändå i närheten av huset där man har ström, och man slipper dra runt på batterier och generator, samtidigt som man får lite mer oomph i startmotorn.
 
...säkert för att det inte behövs. Redan den 15 år gamla stiga jag hade tidigare, med elstart, startade bara man tittade på den trots litet batteri. Moderna maskiner med elstart är säkerligen ännu driftsäkrare i startfunktionen.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Även när batteriet stått i ett kallt förråd hela vintern?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Man kan säkert hitta på en massa sätt att få maskinen att inte starta första gången på våren, frågan är om man behöver uppfinna hjulet igen bara för det. Uppenbarligen inte.....! Vad gäller så laddningen så är det ju inte så jobbigt att ladda batteriet lite inför säsongsstarten.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Troberg skrev:
Även när batteriet stått i ett kallt förråd hela vintern?
Toron kopplar man in den medföljande batteriladdaren med batteriet sittandes kvar i klipparen, uttaget sitter utefter handtaget.
Startsnöre finns även so på vilken motorklippare som helst
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Har en stiga med elstart och det är helt suverent när man kör uppsamling och behöver starta ett antal ggr efter tömning

Troberg:
230v elstart tror jag inte är nån hit för oftast har man ju inte el där komposten är..
och kör man inte uppsamling så är elstart ganska overkill tycker iallafall jag
så det är nog svaret varför det inte finns
 
tomlan skrev:
Har en stiga med elstart och det är helt suverent när man kör uppsamling och behöver starta ett antal ggr efter tömning

Troberg:
230v elstart tror jag inte är nån hit för oftast har man ju inte el där komposten är..
och kör man inte uppsamling så är elstart ganska overkill tycker iallafall jag
så det är nog svaret varför det inte finns
Hur gör du kopplingen mellan elstart o uppsamlare?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
För att varje gång han ska tömma uppsamlaren så ska säkerhetshandtaget släppas och maskinen stannar.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
För att varje gång han ska tömma uppsamlaren så ska säkerhetshandtaget släppas och maskinen stannar.
Är det bara jag som låser säkerhetshandtaget med ett buntband?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Troberg skrev:
Är det bara jag som låser säkerhetshandtaget med ett buntband?
Jag väntade på att denna skulle komma och funderade faktiskt över detta när jag tog fram klipparen i helgen. Klipparen jag hade tidigare var tejpförsedd och för ännu längre sedan fanns inget av detta och jag kan komma ihåg att man titt som tätt lämnade klipparen för att lyfta iväg något, slå en sjua etc.... Idag, med ungar på 3 och 6 inser man att det är helt livsfarligt. Har man inte ungar själv har ju grannen det och det är ett ögonblicksverk att bli några tår fattigare. Skitkorkat inser jag nu.

Bor man ensligt och bara har sig själv att tänka på gör man förstås som man vill, i andra fall är valet enkelt.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Hej
Har själv en klippo med bs motor och självstart iform av start fjäder. Funkar kanon bra tom efter vintern. Så män kan undra varför dessa varianter försvunnit ur sortiment.
 
halvproffset skrev:
Hej
Har själv en klippo med bs motor och självstart iform av start fjäder. Funkar kanon bra tom efter vintern. Så män kan undra varför dessa varianter försvunnit ur sortiment.
Fjäderstarten kostade en hel del att tillverka och är inte tillräckligt tillförlitlig. Går den sönder blir den ganska dyr efter att 5-årsgarantin gått ut. På en elstartad klippare kan man starta med snöret om batteriet är slut, men är fjäderstarten trasig går det inte att starta på annat sätt.

B&S har istället valt att gå över till automatchoke, och de är såpass lättstartade att elstart egentligen inte är nödvändigt. Vi säljer elstart mest till äldre eller personer som har hjärtproblem t.ex, medan det för några år sedan såldes mycket till bl.a. kvinnor som inte riktigt fick till den där snärten som kan behövas på äldre B&S-motorer.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Hej!

Letar själv efter en inte allt för stor klippare med elstart och uppsamlare. Max 48cm. Har en 45cm nu, Stiga LS45, som jag tycker verkar ok storleksmässigt, men ack så rasslig.
Synd att Klippo Cobra verkar vara så klumpiga och dyra...
Har också kikat på Viking MB545VE - dyr och omständigt att gå från uppsamling till mulcher, man måste/bör tydligen byta kniven. Annars perfekt i storlek.

Finns det andra förslag för elstart och max 48cm?

Nimajneb skrev:
Toron hämtas på torsdag.
Hur har Toron funkat?
-Är det lätt att ta ur batteriet ur Toron för laddning?
-Är det lika lätt att hantera den mjuka uppsamlaren som en i hårdplast som t.ex. på min nuvarande Stiga?
-Är det en stor förlust utan central höjdinställning (eller är det kanske central inställning)?

Mvh
L-O
 
Redigerat:
62_an skrev:
Har också kikat på Viking MB545VE - dyr och omständigt att gå från uppsamling till mulcher, man måste/bör tydligen byta kniven. Annars perfekt i storlek.
Du byter kniven första gången du monterar mulchingkitet, sedan kan den sitta där även när du samlar. Det blir marginellt sämre uppsamling med den kniven, men inte så att det ska spela så stor roll. Standardkniven är optimerad för uppsamling, och det gör den jäkligt bra. Mulchinkniven blir en liten kompromiss med sugeffekten, precis som på alla andra maskiner som gör både och.
 
Nonkan skrev:
Du byter kniven första gången du monterar mulchingkitet, sedan kan den sitta där även när du samlar. Det blir marginellt sämre uppsamling med den kniven, men inte så att det ska spela så stor roll. Standardkniven är optimerad för uppsamling, och det gör den jäkligt bra. Mulchinkniven blir en liten kompromiss med sugeffekten, precis som på alla andra maskiner som gör både och.
Ok! Tack för infon! Alltid kul med folk som vet vad dom pratar om! :)

Men vad säger du om kvalité och pris?
Plastchassie...?
Drivningen?
Listpris är ca 8000kr. Har hittat en firma som släpper den för 7500kr.
Samma firma sa att Viking har prissatt sina klippare 25-30% över vad dom egentligen borde kosta...

Har också hittat den här Jonsered-klipparen som uppfyller mina kriterier:
http://www.jonsered.com/se/lawn-mowers/lm-2147-cmdae/
Kostar 5800kr.
Stålchassie...
Kvalité?

Sen är frågan om man ska satsa på fram eller bakhjulsdrift...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.