Och så finns ju alternativet Toro Recycler 48 AD ES, som ligger på övre storleksgränsen...
Skulle vara intressant att få höra lite feedback från Nimajneb.
 
62_an skrev:
Hej!

Letar själv efter en inte allt för stor klippare med elstart och uppsamlare. Max 48cm. Har en 45cm nu, Stiga LS45, som jag tycker verkar ok storleksmässigt, men ack så rasslig.
Synd att Klippo Cobra verkar vara så klumpiga och dyra...
Har också kikat på Viking MB545VE - dyr och omständigt att gå från uppsamling till mulcher, man måste/bör tydligen byta kniven. Annars perfekt i storlek.

Finns det andra förslag för elstart och max 48cm?



Hur har Toron funkat?
-Är det lätt att ta ur batteriet ur Toron för laddning?
-Är det lika lätt att hantera den mjuka uppsamlaren som en i hårdplast som t.ex. på min nuvarande Stiga?
-Är det en stor förlust utan central höjdinställning (eller är det kanske central inställning)?

Mvh
L-O
Batteriladdare medföljer och kopplas in med en liten kontakt på "handtaget" så man behöver inte ta ut batteriet.
Har inte reflekterat över om uppsamlaren är bättre eller sämre, den funkar utmärkt. Notera även att omställningen mellan uppsamling o mulcher är bara att dra i en spak, tar en halv sekund.
Tar säkert 10s längre tid att justera höjden vilket vi gör kanske 2-3 ggr/år.

Är fortfarande väldigt imponerad av hur drivhjulshastigheten justeras, det funkar faktiskt att den helt anpassar sig till den hastighet man väljer att gå själv... lite trolleri faktiskt.

Vidare har jag uppskattat justerbarheten av hantaget som enkelt justeras till att passa mina 195cm såväl som frugans 170cm.

Även om klipparen väger några kilon så är den hanterbar att lyfta, annars är nog vikten det största minuset, men det visste jag ju från början då vi valde en bensinare.
 
Nimajneb skrev:
Batteriladdare medföljer och kopplas in med en liten kontakt på "handtaget" så man behöver inte ta ut batteriet.
Hej!

Tack för svaren!
Anledningen att jag undrar över batteriet är att jag inte har strömming i förrådet jag förvarar klipparen.
Så för att slippa dra in klipparen till ett uttag, vill jag enkelt kunna ta ur batteriet.

Var det en Recycler 48 AD ES du hade?

Du tycker alltså 6200kr är väl investerade, trots stålchassie och textilkorg?

Vikingmaskinen kostar ca 1300kr mer med plastchassie och hård uppsamlare.
Och från 7500 är det ju inte såå långt upp till en robotklippare...
Svårt val...:S
Får nog försöka leta upp resp. maskin för att klämma och känna.
Mvh
L-O
 
Har nu kikat på Jonsered LM2147CMDAE och Klippo Cobra.

Reflektioner:
Jonsered, 6200kr:
Var redan repig genom lacken på stålchassiet vid höjdinställningen, pga av att låstabben tagit i vid ändring av höjden. Om man inte drar ut armen tillräckligt långt, så tar den i och repar.
Annars en maskin som verkar ha bra balans.

Klippo, 9500kr:
Otroligt välbyggd. Känns som en stridsvagn, vilket innebär både positivt och negativt.
Positiva är ju kvalitetskänslan och det negativa vikten/klumpigheten.
Ett par detaljer verkade dock lite B. En var plastreglaget för drivningen. Kändes som det inte hörde hemma på en så dyr maskin. Det andra var några plastdelar (tror det är plast) som håller fast hjulaxlarna.

Båda: Lite bredare än jag egentligen vill ha, även om det är små skillnader.
Mjuka uppsamlare. Kanske en vanesak, men hårda känns personligen bättre. Förmodligen lättare att spola ur än mjuka.

Nu vill jag även kika på Viking och Toro innan beslut tas. Synd bara att alla modeller inte finns på ett ställe :|

Inga andra förslag?
 
62_an skrev:
Ok! Tack för infon! Alltid kul med folk som vet vad dom pratar om! :)

Men vad säger du om kvalité och pris?
Plastchassie...?
Drivningen?
Listpris är ca 8000kr. Har hittat en firma som släpper den för 7500kr.
Samma firma sa att Viking har prissatt sina klippare 25-30% över vad dom egentligen borde kosta...

Har också hittat den här Jonsered-klipparen som uppfyller mina kriterier:
[länk]
Kostar 5800kr.
Stålchassie...
Kvalité?

Sen är frågan om man ska satsa på fram eller bakhjulsdrift...

Det är skillnad på plast och plast. Den polymer som Viking använder är väldigt elastisk och tål stötar riktigt bra. Samma materialkvalitet som aluminiumchassi, men lägre vikt. Jag skulle rekommendera det chassit framför stål alla dagar i veckan. Det har hänt en del sedan 90-talets ABS-chassin :)

Jonsereden är ok, men spelar i en annan division, den är gjord i Husqvarnas Italien-fabrik där de gör bl.a. vissa Partnermodeller och även en del av Gardenas klippare. En ren konsumentfabrik, så det är en enklare maskin.

Personligen tycker jag Vikingen är mer prisvärd, det är egentligen Jonsereden som är dyr i förhållande till kvalitet.

Att en ÅF tycker Vikingen är för dyr säger mer om dennes förmåga att förstå varför en klippare kostar såpass mycket tycker jag :) Dessutom är elstartade klippare mer en nischprodukt, så volymerna är inte speciellt stora.

Ska du samla är oftast bakhjulsdrift att föredra, en full uppsamlare gör klipparen baktung, och en framhjulsdriven maskin kan slira ganska lätt.

Ta gärna en titt på Hondas maskiner. Framförallt gillar jag de nya HRX476. Iofs är det inte elstart, men de är extremt lätta att dra igång med snöret. Honda använder också polymerchassi, samma material man gör kofångare till bilar av, så det är också ett väldigt elastiskt material.
 
62_an skrev:
Hej!

Tack för svaren!
Anledningen att jag undrar över batteriet är att jag inte har strömming i förrådet jag förvarar klipparen.
Så för att slippa dra in klipparen till ett uttag, vill jag enkelt kunna ta ur batteriet.

Var det en Recycler 48 AD ES du hade?

Du tycker alltså 6200kr är väl investerade, trots stålchassie och textilkorg?

Vikingmaskinen kostar ca 1300kr mer med plastchassie och hård uppsamlare.
Och från 7500 är det ju inte såå långt upp till en robotklippare...
Svårt val...:S
Får nog försöka leta upp resp. maskin för att klämma och känna.
Mvh
L-O
Det är denna vi skaffade:
http://www.toro.com/intl/sv_se/home/mowers/48steel/20638.html

Det finns ju förlängningssladd.... har förvisso inte ännu behövt ladda batteriet så jag vet inte hur ofta det kan behövas göras.
Personligen tycker jag att mjuka uppsamlare är smidiga då dom tar liten plats när dom stuvas undan.
 
Nonkan skrev:
Det är skillnad på plast och plast. Den polymer som Viking använder är väldigt elastisk och tål stötar riktigt bra. Samma materialkvalitet som aluminiumchassi, men lägre vikt. Jag skulle rekommendera det chassit framför stål alla dagar i veckan. Det har hänt en del sedan 90-talets ABS-chassin :)

Jonsereden är ok, men spelar i en annan division, den är gjord i Husqvarnas Italien-fabrik där de gör bl.a. vissa Partnermodeller och även en del av Gardenas klippare. En ren konsumentfabrik, så det är en enklare maskin.

Personligen tycker jag Vikingen är mer prisvärd, det är egentligen Jonsereden som är dyr i förhållande till kvalitet.

Att en ÅF tycker Vikingen är för dyr säger mer om dennes förmåga att förstå varför en klippare kostar såpass mycket tycker jag :) Dessutom är elstartade klippare mer en nischprodukt, så volymerna är inte speciellt stora.

Ska du samla är oftast bakhjulsdrift att föredra, en full uppsamlare gör klipparen baktung, och en framhjulsdriven maskin kan slira ganska lätt.

Ta gärna en titt på Hondas maskiner. Framförallt gillar jag de nya HRX476. Iofs är det inte elstart, men de är extremt lätta att dra igång med snöret. Honda använder också polymerchassi, samma material man gör kofångare till bilar av, så det är också ett väldigt elastiskt material.
Ska tilläggas att ÅF-aren som sa att Viking var överprissatt, i första hand är en servicefirma. Men han kan ju ha fel ändå ;-)

Min erfarenhet av självgående är bara från den korta tid som drivningen i min Stiga LS45 fungerade.
Jag tyckte nog att det var svårt att svänga runt snäva svängar eftersom bakaxeln upplevdes som stel. Det knakade från dreven i svängen, speciellt när man kopplade ur drivningen, antagligen för att det yttre hjulet ville snurra snabbare än det inre. Och jag upplevde inte att det fanns en diff. Kanske också därför drivningen gick sönder?
Därför trodde jag Klippo tänkt till när dom istället har framhjulsdrift och det är lättare att lyfta upp framhjulen.
Men du förordar bakhjulsdrift? Jag kan iofs förstå resonemanget med slirning, men hur är det vid skarpa svängar?
Har alla utom Klippo bakhjulsdrift?

Jonsereden går bort pga rasslig höjdjustering.

Mellan Viking 545VE och Cobran, så förordar du alltså 545:an?
Kan du sammanfatta, när det gäller vem som är bäst enligt din mening på uppsamlingsklippning, mulchning, hanterbarhet (fram/bakhjulsdrift/vikt)?

Hur är det med laddarna till de olika maskinerna (Toro, Viking, Klippo), är det skillnad där ifråga om man måste passa tiden, eller om det är mer avancerade laddare som sköter sig själva? Såg att Jonsereds laddare var av enkel typ.

Nimajneb skrev:
Det är denna vi skaffade:
[länk]

Det finns ju förlängningssladd.... har förvisso inte ännu behövt ladda batteriet så jag vet inte hur ofta det kan behövas göras.
Personligen tycker jag att mjuka uppsamlare är smidiga då dom tar liten plats när dom stuvas undan.
Aha, du länkar till Toro.com. Tydligen finns det en massa olika liknande modeller.
På Hako.se heter 48cm med elstart 20951. Din heter ju 20638. Är det en äldre modell? Man kan ju inte hitta den om man går via menyerna.
Din har tydligen en egen Toro-motor, men 20951:an har BS 675. Men din verkar ha mer påkostat handtag, lättare att fälla ihop.
När det gäller hård/mjuk uppsamlare, så spelar det kanske ingen roll, men det måste vara lätt att få dit uppsamlaren. På vissa jag testat får man pilla en hel del innan den kommer på plats (bl.a. Partner).

Puh, jobbigt att välja klippare!
Frågan är om man har nån kraft kvar till att klippa när man äntligen hittat en maskin :D
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Ska du samla är oftast bakhjulsdrift att föredra, en full uppsamlare gör klipparen baktung, och en framhjulsdriven maskin kan slira ganska lätt.

Detta känns lite som att välja mellan pest eller kolera. En framhjulsdriven med uppsamlaren full driver dåligt. En bakhjulsdriven med uppsamlaren full stegrar sig istället och är därför osmidigit att vända eller köra runt träd eller i uppförsbacke.

....å andra sidan kanske balansen är lite annorlunda i helt moderna maskiner med uppsamlare, ser lite ut som att man försökt flytta fram och upp uppsamlarlådan jämfört med äldre maskiner.
 
Jag köpte en Toro Super Recycler 53 AD ES för några veckor sedan. Den har gjutet aluchassie.

Hittills har jag bara gott att säga om den. Funkar fantastiskt och mulchingen är mycket bra. Uppsamlaren kommer inte att behövas i sommar som det ser ut.

Inte den billigaste maskinen (ca 8000kr), men mycket bra reglage och enkel att köra. På min 600m2 matta är den ca 25% snabbare än Partner 51:an jag hade tidigare. Skulle säga att de är tack vare AD driften. Den är också mycket enklare att vända runt än den framhjulsdrivna Partner jag hade. När den inte driver på bakhjulen kopplar den ur driften helt så hjulen kan snurra individuellt och fritt. Har inte upplevt några nackdelar med bakhjulsdriften än, får väl se när jag behöver köra med uppsamlaren om jag ändrar uppfattning då. Extra plus är att den har anslutning för vattenslang för rengöring. B&S motor naturligtvis, men jag har inte haft några problem med B&S och denna startar lätt och utan att den måste primas eller chokas. Verkar som den har någon form av ventillyft som gör den lättstartad.

Har laddat batteriet en gång och det gjorde jag med skarvsladd ut till förrådet över natten. Men det är enkelt att plocka ut batteriet, bort med ett plastlock och två kontakter på batteriet så kan du lyfta ut det.

Hade tänkt köpa en Klippo, men deras maskin med uppsamlare blev bara för dyr utan några extra finesser annat än att den skall vara så stabil. Grannen har en Klippo utan drivning och han sa att han inte skulle köpa en sådan idag om han fick välja.
 
Redigerat:
Väntar på en Viking MB545VE som ska komma hem för påseende. Tänkte jämföra den med Cobra SE hos samma handlare.
Som det känns nu, efter att ha torrläst i broschyrer och kikat på nätet, så står det mellan dessa två. Nackdelen med Toron är stålkåpa. Modellerna med Alu-kåpa känns för stora - tyvärr. Annars verkar den automatiska drivningen vara smart!

Är BS 750 DOV motorn som Klippon har, en nyare bättre motor än BS 675 som Vikingen har?
Skillnad kvalité/livslängd/funktion - finns det anldning att välja Klippon bara för motorn?

När det gäller inställning av hastighet - funkar båda maskinerna lika? Är det motorvarvtalet som man ställer, som i sin tur styr drivhastigheten?

Bakhjulsdrift framhjulsdrift - blir inte klok på vad som skulle funka bäst.. Bäst skulle naturligtvis vara att få testa, men det går antagligen inte.
Jag har en tomt med ca 500m2 gräsmatta som är svagt sluttande. Dessutom finns en 10m lång brant sluttning, iofs bara 1m hög, men den är trixig att klippa utan drivning som nu. Man för köra både uppifrån och nerifrån - mycke fram å tillbaks. Dessutom som vanligt en del träd å buskar.
Tacksam för mer input på vad som kan vara klokast!
 
Redigerat:
Jag tycker inte 53cm känns så stort. Den känns klart smidigare än Partnern på 51, troligen pga drivsystemet. Har man inte en massa smala passager så är tycker jag att bredare är att föredra.
 
62_an skrev:
Väntar på en Viking MB545VE som ska komma hem för påseende. Tänkte jämföra den med Cobra SE hos samma handlare.
Som det känns nu, efter att ha torrläst i broschyrer och kikat på nätet, så står det mellan dessa två. Nackdelen med Toron är stålkåpa. Modellerna med Alu-kåpa känns för stora - tyvärr. Annars verkar den automatiska drivningen vara smart!

Är BS 750 DOV motorn som Klippon har, en nyare bättre motor än BS 675 som Vikingen har?
Skillnad kvalité/livslängd/funktion - finns det anldning att välja Klippon bara för motorn?

När det gäller inställning av hastighet - funkar båda maskinerna lika? Är det motorvarvtalet som man ställer, som i sin tur styr drivhastigheten?

Bakhjulsdrift framhjulsdrift - blir inte klok på vad som skulle funka bäst.. Bäst skulle naturligtvis vara att få testa, men det går antagligen inte.
Jag har en tomt med ca 500m2 gräsmatta som är svagt sluttande. Dessutom finns en 10m lång brant sluttning, iofs bara 1m hög, men den är trixig att klippa utan drivning som nu. Man för köra både uppifrån och nerifrån - mycke fram å tillbaks. Dessutom som vanligt en del träd å buskar.
Tacksam för mer input på vad som kan vara klokast!

dov motorn har överliggande ventiler och det gör att den går tystare och drar mindre bensin. medans quantummotorn är en sidventilare. dov = mer avancerad och drar mindre bensin och låter mindre. men om, den går sönder blir det lite mer avancerat att laga den och delarna är lite dyrare. quantummotorn = gammal hedlig sidventilare som är driftsäker och hyfsad lätt att mecka med. men den drar mer bensin och låter lite mer.

sen vet jag många som inte tycker klippo gör bra uppsammlarmaskiner, men jag tycker dom är bra. om gräset inte är dyngvått och jättehögt så sammlar den upp bra. mulchertillsatsen som medföljer funkar väl så där. om det är lite högt så blir det gräsbollar efter den. och så kommer den att hålla i många år. jag sålde nyss en klippo från 76 för 700kr och den startade alltid på andra draget. det ända jag gjorde var att fila brytarspetsarna och servade den.

viking gör grymt bra uppsammlarmaskiner. den suger rent gräsmattan från gräs, löv m.m. och det är bra kvalitet. men hur är den om 15-20 år det är jag skeptisk till.


OBS!!! ALLT JAG HAR SKRIVIT ÄR VAD JAG TYCKER OM GRÄSKLIPPARNA (gäller ej motorerna)

nu ska jag åka och byta en spännrulle på en stiga park. ha en bra dag /Mvh Viktor :D
 
Det blev en Viking!

Jämförde Cobran med Vikingen - oj vilken skillnad på smidighet!
Cobran är ca 5kg tyngre än Vikingen, men kändes som 20kg tyngre när man tryckte ner handtaget för att lyfta framhjulen! Det måste väl vara balansen, dvs skillnad i moment, som beror på placering av handtaget i förhållandet till hjulen.
När man lyften ena sidan, som man gör ibland vid kanter, så kändes vikten inte såå mycket större, men handtaget på Cobran ville vridas i ledan på mitten, trots att det var åtdraget.

Vikingen sviktar, eller vrider sig något däremot vid sidlyft.

Men - kvalitetskänslan är ju naturligtvis större på Cobran - hoppas det bara är en känsla :)

BS motorn går lugnt och stabilt och mycket tystare än min gamla, iofs inte så konstigt.
Elstarten är väldigt trevlig! Hade faktiskt inte fattat att batteriet laddas under körning!

En liten nackdel med Vikingen är att den går lite väl sakta på snabbaste drivningen. Skulle gärna ha sett lite höge maxhastighet. Kanske går att ändra? Klippo har ju ett "speed reduction kit" till Cobran. Kanske finns tvärtom till Vikingen?

Tack för all input!
 
Kul.

En maskin som är lite långsammare hinner verkligen klippa och samla allt, det är en av anledningarna till att den samlar såpass bra.

Växellådan är av en helt annan konstruktion än Klippos så det går tyvärr inte att bygga om den.

En kul grej med Viking är att de har en slags nöjd kund-garanti, är du inte nöjd med maskinen kan du lämna tillbaka den inom 7 dagar, fylla i ett litet formulär om varför du inte är nöjd och få alla pengar tillbaka. Jag tror de har garantin kvar i alla fall, vi har aldrig behövt utnyttja den så jag vet inte hur det fungerar i praktiken riktigt :)
 
Nonkan skrev:
Kul.

En maskin som är lite långsammare hinner verkligen klippa och samla allt, det är en av anledningarna till att den samlar såpass bra.

Växellådan är av en helt annan konstruktion än Klippos så det går tyvärr inte att bygga om den.

En kul grej med Viking är att de har en slags nöjd kund-garanti, är du inte nöjd med maskinen kan du lämna tillbaka den inom 7 dagar, fylla i ett litet formulär om varför du inte är nöjd och få alla pengar tillbaka. Jag tror de har garantin kvar i alla fall, vi har aldrig behövt utnyttja den så jag vet inte hur det fungerar i praktiken riktigt :)
Motorn tuffar ju på i ganska lågt varvtal - åtminstone jämfört med min gamla Stiga. Kan man öka det på nåt vis och på det sättet få högre maxhastighet?

/L-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.