Hemmakatten
Till sommarens kommande nöjen hör att klyva ved av alla de träd vi fällt.
Maken har kollat runt på nätet och läst tester. Han har kommit fram till att Gränsfors stora klyvyxa är den bästa men också tyngsta och dyraste.
Tycker forumpanelen likadant?
 
En riktig Gränsfors är ju alltid rätt och är väl egentligen ett måste, men jag undrar om inte nöjet blir större av en vedklyv. Köpte en billig (1900 kr) på Jula och den har hittills gått som en klocka. Dubbla hastigheten på klyvningen och inget svett. Dessutom kan man få vedträna sådär orimligt snygga i storlek ;D
 
Jag funderade på en gränsfors men det blev en hultafors.Dels för den är biligare och sen finns den på clas olsson. Den funkar bra i alla fall. När man fått till tekniken går det fort som bara den.
 
Jag köpte Hultafors klyvyxa, för det var det enda märket jag kände till.

När jag provkörde grannens Gränsfors blev jag grön av avund.. Gränsfors slår Hultafors med hästlängder. Otroligt fint stål.. går att skärpa rakbladsvasst (hmm kanske inte behövs på en klyvyxa..)

Största skillnaden på yxorna är nog klyv-vinkeln. Gränsfors har en brutal vinkel och är mycket smidig (kanske inte största modellen).

Provkör i någon bra butik så att storleken blir rätt. Jag tror att grannen har någon slags mellanstorlek (jag har sett större). Med den går det utmärkt att klyva med en hand, vilket är mycket användbart ibland.

/Micke
 
Hemmakatten
Tack för svar. Det verkar som Gränsfors står sig i konkurrensen. Vad maken sa finns det två Gränsfors klyvyxor, en stor på 2,5kg och en mindre på 1,4kg. Det är den stora som han (och sönerna) vill ha och det är den som fått bäst betyg i olika tester.
En vedklyv kan vi låna av grannen, men den kräver ju el. Vilket vi inte har ännu. Kommer inte att dra in byggel förrän det blir nödvändigt för själva husbygget.
 
Pfft...

Vedklyvar är för fegisar.

Viktigaste med klyvyxan är att:
-Den inte är för vass
-gärna har ett skaft av bra/hållbart trä
-sitter fast ordentligt på skaftet
-hyfsat långt skaft och ordentlig tyngd på huvudet

Allt ovan är beroende på hur elak ved man ska klyva (metertjocka enar är inte att rekommendera andra än rena självplågare).


Själv är jag snart redo för beach 2005 contest!


8)
/Lage
 
Oj då... var bor du nå'nstans där enarna är metertjocka :)

Måste hålla med om skaftet. Min nästa klyvyxa ska definitivt ha skyddsplåt. Är det dålig klyvteknik som gör att mina skaft går sönder, eller får man räkna med att byta skaft vartannat år?
 
Hemmakatten
Så, nu är den inköpt, med Villaägarnas rabatt i lokala järnaffären (blev faktiskt billigast). Sonen har erbjudit sig frivilligt att börja klyva i helgen!. ;D
 
Hemmakatten skrev:
Sonen har erbjudit sig frivilligt att börja klyva i helgen!.  ;D
:surprised: Stackarn, tydligen är han helt ovetande om vad han har gett sig in på. ;) Eller är han mutad? ??? :-/ ;D
 
Vill slå ett slag för släggyxan! Stor, tung och långt skaft. Suverän för vedklyvning av rejälare dimensioner.
Välj en trubbig variant. Den klyver ändå av tyngden. dessutom kilar den aldrig fast sig.
 
Hur mkt kostade gränsfors yxan ? Kom bara ihåg att kontrolera kilen till yxhuvudet. Den måste spännas med jämna mellanrum annars så kan yxhuvudet lossna. Och det gör säkert ont att få en smäll av ett 2.5 kilos yxhuvud som kommer flygande. Har själv huggit med en släggyxa med kilat huvud.Har tröttnat på att spänna kilen så jag funderar numera på en fiskars klyvyxa som har fastgjutet huvud. Ett tips är att försöka se ungefär hur trät vill spricka och sedan hugga därefter. Svärfar gav mig en lektion När jag stod och försökte klyva en stor bit med släggyxan så tog han fram en hälften så stor yxa och högg sönder klabben utan problem.
 
Hemmakatten
Pris ca 600:-, vi betalade 550:-.
Idag blev det ca 1 kubik hugget (plus en massa röjarbete). Lätt som en plätt säger maken och sonen, ett hugg räckte för det mesta.
 
Ett hugg...?

Tsss...

Bob!
-Nej, det är inte din klyvteknik det är fel på, du behöver bara en större yxa!

För övrigt tycker jag att den enda regeln som finns, när det gäller valet av klyvyxa, är: "Bigger is better!"


;D
/L
 
Hurdan ved har ni ? Antingen har ni en väldigt bra yxa eller lättkluven ved. Jag slåss för tillfället med torra kvistiga granstockar. Även fast jag dammar 2.5 kilos släggyxa med full kraft i dom så börjar dom inte ens spricka. Jag måste slå flera slag innan det ens blir någon spricka.
 
Torr gran är ett _helvete_...
Näst intill omöjligt att klyva med rimlig arbetsinsats, kil kan dock funka om man inte hamnar i tjurved *suck*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.