Kramla
Det blev en mycket uppskattad paus i skidbacken med dessa godingar, tack Snigla för tipset(y)
//Kramla
Två halvor av en sandwich med sallad, tomat och gurka på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Klassiska påskmaten (eller nått.. gott var det iaf!)

Två tallrikar med olika asiatiska rätter på ett mörkt träbord, person dricker juice i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärtorsdagen bjöd maken på thai/kinabuffe på L&B, alltid gott och denna gång var det tre rätter vi inte provat innan!

Hand håller taco med kyckling, grönsaker, tom tallrik, halvfullt vattenglas, mönstrad skjorta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påskdagen: Wrap med långstekt Ibericogris (typ pulled pork, men var lite för lite insprängt fett för att kunna "dra isär".. så vi hackade det). Supergott.. sallad och guacamole till :)

Traditionell svensk måltid med sill, potatis, knäckebröd med ost, ägg och gräddfil med gräslök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långfredagen: Sill-i-dill tallrik.. potatis, brantevikssill, äpple & gräslöksill, matjessill, hårt bröd, gräddfil, hackad rödlök, nyklippt gräslök och...

Ett fat med halverade ägg toppade med räkor och dill, serveras med skaldjursallad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..ägghalvor med majonnäs, kaviar, dill och räkor! Plus nubberöra :)

Närbild av en hand som håller en gua bao med fläsk och morötter, över en bord med en Coca-Cola burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annandag påsk: Banh Bao Xa Xiu (tror det är vietnamesiskt.. ångat bröd, bbq-fläskkött, grönsaker..)

Påskafton lär vi också ha ätit nått :thinking: men minns inte vad.. än så länge..:p

Idag ska jag göra nån hittepå pastagratäng.. med ibericoköttet vi har kvar.. (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Härligt med ljusa kvällar efter jobbet! Har kokat tre sorters sylt ikväll, blåbär, rabarber/vinbär och äpple/kardemumma
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Härligt med ljusa kvällar efter jobbet! Har kokat tre sorters sylt ikväll, blåbär, rabarber/vinbär och äpple/kardemumma
Mumsigt, rabarber/vinbär lät som en skoj blandning.. den har jag aldrig testat!

Förra året fick vi knappt några vinbär (varken vi eller fåglarna..) trodde knappt det var möjligt när det kommer till vinbär..

Men får vi några i år, ska jag ha din kombo i åtanke :giggle: (hm om vi får rabarber också då.. såklart hehe)

.. och jaaaa det är skönt med lite ljusare kvällar (y) (men det är också ljusare morgnar.. vilket gör att man vaknar ju långt innan makens väckarklocka ringer..)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Mumsigt, rabarber/vinbär lät som en skoj blandning.. den har jag aldrig testat!

Förra året fick vi knappt några vinbär (varken vi eller fåglarna..) trodde knappt det var möjligt när det kommer till vinbär..

Men får vi några i år, ska jag ha din kombo i åtanke :giggle: (hm om vi får rabarber också då.. såklart hehe)

.. och jaaaa det är skönt med lite ljusare kvällar (y) (men det är också ljusare morgnar.. vilket gör att man vaknar ju långt innan makens väckarklocka ringer..)
Har du vägarna förbi norra Lund får du gärna en burk! Bara hör av dig :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Röda vinbär?

Lite vanilj i också?
 
Åsa Lund
kashieda kashieda skrev:
Röda vinbär?

Lite vanilj i också?
Blandat svarta och röda men ingen vanilj, det hade man säkert kunnat ha i om man ville. Rensade lite i frysen när jag valde bär :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Collage av morotskaksmuffins med frosting, ses från olika vinklar, med texten "Mini Morotskaka Muffins" och glänsande stjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde morotsrulltårta.. :oops: .. som påminner om hm Minimuffins? :p

(jag visste att jag ville göra morotskaka.. i nån variant. hittade ett recept förr rulltårta.. men kom på att jag hade en ”minimuffinsmaskin” någonstans.. och kände mig tvungen att både hitta och prova den!)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Var några dagar sedan men..
Smashad potatis med vitlökssmör.. :love:

En skål med stekt- eller rostad potatis kryddad med svarta pepparkorn och metallsked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med stekt kött, smörklick, potatisskivor och blandad grönsakssallad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Serverades med fläskkarré och grönsaker..

.. och ifall vi inte luktade illa nog (gott) så hade det ju blivit en klick vitlökssmör kvar (från potatisarna..) den fick förgylla köttbiten!
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Maken ville gärna göra mat.. och eftersom vi gick efter min matlista så fick han vänta lite.. men nu hade jag ingen lista.. så då fick han passa på :) Så nu blev det:

Vietnamesisk Laab

Med en dipp/sås (vinägrett-lik) till.. med bla chili och fisksås.. (hot) till.. och gurka och ris..

En skål med kokt ris toppad med malet kött, gurka, lök och salladslök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Phew.. säger jag bara - jag gillade smakerna men det var för hett för mig :oops:

Jag fick "kliva av" och sitta o sippa kallt i munnen .. (försökte korrigera med dubbelt ris, och gurka.. inget funkade)

Maken tyckte eg det var för hett också.. (han sa att det brukade inte vara så starkt när han åt det ute..) men han tuffade på och åt upp min med..

Mesen Sandra fick äta sina rester av biff med bambu från frysen.. 35 minuter senare..
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Då jag kikar på en del matklipp / läser recept online så får jag väldigt dedikerad reklam emellanåt.. och det är både på ont och gott!

Denna gång var det på gott.. för det snurrade förbi ett matklipp på ett roligt bröd som öpnade inspirationen i hjärnan.. (dvs jag kunde se hur man kunde "smaksätta det annorlunda" till andra rätter också.. inte bara göras som i receptet..).

Så nu blev det till att skriva ner receptet .. och vi har testat i helgen!

Cheese twisted bread / Ostsnurror (vi kallade dem det)

Nybakade flätade pesto-ostbröd på en tallrik, ser smakrika och gyllene ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev våra och de var jättegoda. Vi hade dem till tapas bland annat.. vi provade dem också till frukost och som korvbröd haha (blev ju några snurror..). Nästa gång har jag som sagt en ide på att ha en vitlöksvariant.. och en med chili (kanske med lite vitlök också.. har inte bestämt mig)

:D

Hittade klippet även på YouTube.. om ni vill se hur det såg ut där :)
Hur de gjorde det...

 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ni känner ju mig, ibland får jag nått nytt infall jag bara måste kolla/testa.. idag fick jag ett sådant infall!

Jag skulle göra coleslaw.. vilket inte är helt ovanligt här.. MEN nu fick jag för mig att jag skulle prova att steka kålen och löken lite lätt innan (och låta den svalna) jag blandade den med "kladdet" :D

Jag gillar stekt kål (både smörstekt, gräddstuvat och bara stekt).. och stekt lök är en annan svaghet.. SÅ varför skulle man inte vilja prova att steka dessa två innan det blev en coleslaw..

En skål med krämig coleslaw på ett mörkt bord, klastrat, transparant skål, måltidstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på krämig coleslaw med vitkål och majonnäs i genomskinlig behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stekte skivad vitkål och skivad lök lite lätt så de mjuknade och fick lite smått färg på sina håll (inte på allt, bara lite här o var.. man vill ju ha lite spänst kvar).. saltade lite och pepprade lite mer (gillar svartpeppar)

Sedan blandade jag "kladdet" i en liten skål.. majonnäs, gräddfil och lite grovkornig senap (ska eg vara dijon, men jag varierar mig.. är inte superförtjust i dijon). Pepprade lite till.. och rörde ihop allt.

När kålen o löken svalnade.. så blandades allt. ihop i en större skål.. och serverades till kvällens middag.

En hemlagad hamburgare med sallad, tomat, ost och dressing på ett sesambröd på en blå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hamburgare med sesambröd, sallad, tomat, gurka, köttpuck och dressing på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HAMBURGARE.. med tomat, gurka, ost, picklade rödlök, lök och dressing!

Ja det var bröd till också :giggle::ok:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Du glömde att skriva det viktigaste! Det ser gott ut men var det gott? Är det värt att "steka" sin coleslaw?
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du glömde att skriva det viktigaste! Det ser gott ut men var det gott? Är det värt att "steka" sin coleslaw?
Petitesser..
... okej okej.. jag kanske glömde det väsentliga i kråksången! :p

Det VAR GOTT :ok: blev lite mjukare, men hade som sagt lite tuggmotstånd kvar.. och löken får ju en lite annorlunda smak när den blir lite stekt (som sagt stekte bara en kort stund) men den blir fortfarande lite sötare och får en annorlunda smak (gentemot rå).

Det enda som kanske skulle dra ner betyget.. har inte så mycket med smaken att göra eg.. utan att när allt mjukar lite och man blandar det med lite gegga.. så blir det lite mer av en "klump" när man ska servera det.. inte lika "fluffigt" som det kanske brukar vara.. (kanske skulle blivit bättre om man hade haft tid att ställa det i kylen ett tag så den blev riktigt kall.. och så "gaffla runt lite" (lufta) innan servering.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Åh vet inte om jag tipsat om det innan.. men en annan variant som jag har testat.. är:

COLESLAW med picklad rödlök i - det var poppis bland gästerna (även jag tyckte det var väldigt gott).. tror jag tog 70% picklade rödlök och 30% tunnskivad lök (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.