Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
SWEET & SOUR sås / SÖTSUR sås
Typ som på kina.. (ej sweet chili..)

NÅGON som har ett bra recept?
Någon som provat göra?

:)
Kan leta i en pärm om du behöver receptet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan leta i en pärm om du behöver receptet?
Jag har aldrig gjort någon, så jag har svårt att värdera alla recept online.. vet inte vad ett ”äkta kinesiskt” recept bör innehålla.. (och vad som blivit försvenskat längs vägen..)

Som om det inte var nog så skiljer smaken (och konsistensen) enormt mellan restaurangerna runt här..

Svårt!

Har du gjort någon, någon gång? (Oavsett om den blivit bra el dålig..)

:)
 
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Jag har aldrig gjort någon, så jag har svårt att värdera alla recept online.. vet inte vad ett ”äkta kinesiskt” recept bör innehålla.. (och vad som blivit försvenskat längs vägen..)

Som om det inte var nog så skiljer smaken (och konsistensen) enormt mellan restaurangerna runt här..

Svårt!

Har du gjort någon, någon gång? (Oavsett om den blivit bra el dålig..)

:)
Har gjort en med hjälp av recept från Linas matkasse för några år sedan. Mycket enkelt och vad jag minns smakade det som sötsur sås på kinarestaurang (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
En sidbild av ett uppslag ur kokbok med recept; fotograferad snett och uppochner, märkt med "GOTT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var från vecka 18, 2010
Tiden går visst fort :seenoevil:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
Det var från vecka 18, 2010
Tiden går visst fort :seenoevil:
Står ju tom GOTT :cool:(y)
(Sparade ner receptet)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Veckomeny med varierade rätter som tunnbrödsrulle och fish and chips, traditionell svensk kost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bakade än en gång bröd.. :) Ankarsrummare tror jag de kallades.. (typ "rågsiktskaka" )(y)

Jättegoda, nästa gång ska jag dock platta till dem lite till och göra 8 st ist (blev lite väl mycket "bröd" på vissa mackor..)

Nybakat bröd uppdelat i fyrkanter på bakplåtspapper inuti en ugnspanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra delar av hembakat bröd på bakplåtspapper i en ugn. Brödet ser nybakat och gyllenbrunt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stycke sönderbrutet hembakat bröd på en mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Lite påskinspiration till tilltuggen..
(ej fotograferade av mig! credits till den som äras bör, vem det nu än må vara)

Ägg omgjorda till påskkycklingar med ansikten och morotsfötter på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halverade ägg dekorerade som påskkaniner på salladsbädd. Använder rädisor, gröna lök, oliver. Festlig, kreativ matpresentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. och en lite mer komplicerad men söt!

Två efterrätter formade som kaniner med jordgubbar, grädde och kex i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GLAD PÅSK!
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Glad Påsk @Snigla och alla andra i Gottetråden :)

Slänger ut en fråga (eller snarare önskan om tips) - jag har, lite i min smak för snabbt, blivit bjuden på två middagar med påsktema, knytkalas kanske det kan kallas och jag ska stå för efterrätten på båda. Av vilken anledning är osagt eftersom jag inte brukar stoltsera med efterrätter och inte heller är så mycket för att äta dylika men nu är det sagt så och jag lyder.. mina idéer är en Pannacotta samt en cheesecake, båda kan med fördel göras extra gula med lite färg (om en tycker det svagt vaniljgula är för lite) och på cheesecaken tycker jag det passar fint att garnera med passionsfrukt. Ena desserten är för sex personer, den andra för åtta så det är inget oöverstigligt men jag tar gärna emot ett eller två ytterligare förslag på Gul dessert. Tyvärr får den inte innehålla mandelmassa... annars är det fritt fram.
Om inga förslag inkommer så är jag nöjd ändå och känner jag har läget under kontroll.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Kramla
Snigla Snigla skrev:
Bakade än en gång bröd.. :) Ankarsrummare tror jag de kallades.. (typ "rågsiktskaka" )(y)

Blev inspirerad utav @Snigla och det passar utmärkt till matsäck på morgondagens skidåkning, gjorde dem smala så de passar barnen bättre :love:
[bild]
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Glad Påsk @Snigla och alla andra i Gottetråden :)

Slänger ut en fråga (eller snarare önskan om tips) - jag har, lite i min smak för snabbt, blivit bjuden på två middagar med påsktema, knytkalas kanske det kan kallas och jag ska stå för efterrätten på båda. Av vilken anledning är osagt eftersom jag inte brukar stoltsera med efterrätter och inte heller är så mycket för att äta dylika men nu är det sagt så och jag lyder.. mina idéer är en Pannacotta samt en cheesecake, båda kan med fördel göras extra gula med lite färg (om en tycker det svagt vaniljgula är för lite) och på cheesecaken tycker jag det passar fint att garnera med passionsfrukt. Ena desserten är för sex personer, den andra för åtta så det är inget oöverstigligt men jag tar gärna emot ett eller två ytterligare förslag på Gul dessert. Tyvärr får den inte innehålla mandelmassa... annars är det fritt fram.
Om inga förslag inkommer så är jag nöjd ändå och känner jag har läget under kontroll.
En påskig cheesecake: https://www.arla.se/recept/paskcheesecake/
En till påskig cheesecake (lime & passion): https://recept.se/recept/limecheesecake-med-passionsfrukt
Kul äggig.. enkel..påskbakelse: https://fredriksfika.allas.se/fredriks-bakelser/paskbakelse-pa-rulltarta/

Ska kika lite bland mina sparade recept sen oxå :)
 
Elegant :love: mums
 
Maria T
Snigla Snigla skrev:
En påskig cheesecake: [länk]
En till påskig cheesecake (lime & passion): [länk]
Kul äggig.. enkel..påskbakelse: [länk]

Ska kika lite bland mina sparade recept sen oxå :)
Den där cheesecaken med lime och passionsfrukt får det bli, jag vet jag har en ask med stora blåbär i frysen också. Tack!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Den där cheesecaken med lime och passionsfrukt får det bli, jag vet jag har en ask med stora blåbär i frysen också. Tack!
Kom ihåg o fota resultatet o posta här :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
TUNNBRÖDRULLE (använde surdegsbrödet hm, heter det Abisko tro?! lite gråare i färg, men lite mjukare att böja.. gillade det faktiskt bättre än "vanliga")

Det är: körv, potatismos, bostongurka, rostad lök, räksallad, gurkaskivor (under), tomatskivor (under), ketchup och senap (y)

Korv med bröd uppgraderad med mos, räksallad, rostad lök, ketchup, majonnäs, inlindad i tunnbröd. En svensk "tunnbrödsrulle".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort, burrito-liknande, vikt knäckebröd på en vit långsträckt tallrik på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lindar man in den i papper/folie så kan man äta den med "händerna".. så som på bilden, rekommenderas bestick!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.