Hej,

Har gv i badrummet som är ihopkopplad med en radiator. Har nyss flyttat, och vet med mig att gv var varmt någon gång innan vi flyttade hit men nu blir det inte varmt.

Radiator funkar till allra högsta grad men golvet är jättekallt.

Jag har luftar alla element, testat att släppa ut allt vatten för att fylla på med nytt och luftar, och nu finns det ingen luft i något elememt, men hur går jag tillväga?
Bifogar några bilder också
 
  • Anslutningar och rör under en radiator i ett badrum, troligen till golvvärme, som användaren beskriver har problem med värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en vit radiator i hörnet av ett rum, med synliga rör och en ventilkåpa, mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator i ett hörn av ett badrum med synliga rör och ventiler, intill kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att vrida ner termostaten på elementet till "kallt"?
 
Har en skala från 1 - 6, ska jag sätta den på 1?
Hur länge i så fall?
 
Ta bort den vita hatten till höger , kan även vara så att det är en pinne under, då skruvar man hatten lite, verkar vara slang till GV och den ska ha mycket mindre värme än radiatorn , så skruva inte upp för mycket. Ska det vara riktigt så ska det sitta en termostat som känner av, finns en pigg under hatten så kan det går att få på en termostat, gäller då att veta fabrikat på ventilen där
 
J jonaserik skrev:
Ta bort den vita hatten till höger , kan även vara så att det är en pinne under, då skruvar man hatten lite, verkar vara slang till GV och den ska ha mycket mindre värme än radiatorn , så skruva inte upp för mycket. Ska det vara riktigt så ska det sitta en termostat som känner av, finns en pigg under hatten så kan det går att få på en termostat, gäller då att veta fabrikat på ventilen där

Så ser det ut under hatten. Liten pigg som man kan trycka in lite.
 
  • Närbild av en avtäckt radiatorventil med en synlig liten tryckbar pigg i mitten, omgiven av rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Slirkan skrev:
Har en skala från 1 - 6, ska jag sätta den på 1?
Hur länge i så fall?
Är elementet varmt nu och slangarna kalla?

Sätt den på 1 och känn på slangar som går ner i golvet om de blir varma. Är de kalla nu bör de bli varma på typ 10min.

Blir de varma går värmen ner i golvet och inte till elementet. Det kan ta till nästa dag innan du börjar känna värmen i golvet.
 
Känns inte som att denna vita plasthatt drar så mycket i loggen under, så känner som att den är helt öppen hela tiden, men nu är elementet rätt "kallt" och ingen värme hittils i golvet eller slangarna till golvvärmen.
 
Den piggen ska vara uppe och då är det fritt flöde genom den. tryck mååånga ggr på den så den är uppe till max. Vet du om det är 1-rörs eller 2 rörssytem du har, det kan kännas på rören till andra element. En röret ska vara varmt och det andra svalare är dom nästan lika är 1 - rörs du har. Lite ner test vrid ner termostaterna/ventilerna på dom andra elementen se vad som händer. Det handlar om flöde och åter flöde.
 
Jösses! Undrar vad de hade rökt före den installationen.....
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jösses! Undrar vad de hade rökt före den installationen.....
Ja det måste vart något väldigt starkt.
 
J jonaserik skrev:
Den piggen ska vara uppe och då är det fritt flöde genom den. tryck mååånga ggr på den så den är uppe till max. Vet du om det är 1-rörs eller 2 rörssytem du har, det kan kännas på rören till andra element. En röret ska vara varmt och det andra svalare är dom nästan lika är 1 - rörs du har. Lite ner test vrid ner termostaterna/ventilerna på dom andra elementen se vad som händer. Det handlar om flöde och åter flöde.
Det är lika vara på alla de andra radiatorerna.
Men ska jag skriva ner alla andra element till 3 då typ?
 
R Robert-san01 skrev:
Är elementet varmt nu och slangarna kalla?

Sätt den på 1 och känn på slangar som går ner i golvet om de blir varma. Är de kalla nu bör de bli varma på typ 10min.

Blir de varma går värmen ner i golvet och inte till elementet. Det kan ta till nästa dag innan du börjar känna värmen i golvet.
Har väntat i ca 1 timma, ingen värme i slangarna, testar att sätta den på 2:an nu och väntar igen.
 
S Slirkan skrev:
Men ska jag skriva ner alla andra element till 3 då typ?
Stäng av alla utom ett så det blir lite tryck på vattnet till andra ställen, Det med lika varma, menade du att rören är lika varma under eller hela elemeneten
 
S Slirkan skrev:
Har väntat i ca 1 timma, ingen värme i slangarna, testar att sätta den på 2:an nu och väntar igen.
Ok. Är elementet kallt nu och de andra elementen varma?

Tyvärr låter det som du får felanmäla till styrelsen/fastighetsägaren eller ringa rörmokare om det är villa.
 
J jonaserik skrev:
Stäng av alla utom ett så det blir lite tryck på vattnet till andra ställen, Det med lika varma, menade du att rören är lika varma under eller hela elemeneten
Har tyvärr inga termostater på alla element nu, men rören som kommer upp i golven vid alla andra radiatorer är lika varma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.