Hoppas jag valde rätt forumsdel...

Har precis inhandlat ett IKEA-kök som står och väntar på att få sättas upp.
Vi tänkte passa på att byta golv i köket samtidigt och då uppstod den eviga frågan: Ska det vara golv under köksskåpen eller inte? Jag har googlat och det verkar vara hyfsat jämnt mellan ja- och nej-lägrena i denna fråga. Jag förstår att anledningen till att det inte ska läggas golv under köksbänkar är för att golvet då inte kan röra sig på de ställena och skador kan uppstå, men jag har också hört att golvet behöver ligga under t.ex. diskmaskin och kyl/frys. Andra säger att det är lugnt att lägga det under alla köksbänkar. Vad är rätt och fel här egentligen? Är det från fall till fall?

- Det befintliga golvet är ett laminatgolv som inte ligger under köksbänkar på något ställe.
- Det nya golvet är ett vinylgolv.
- Allt i det nya köket är inbyggt, därför skriver jag bara "köksskåp"

Här är alltså mina frågor, för den som inte orkar läsa allt:
  • Ska golvet läggas under alla köksskåp?
  • Ska golvet läggas endast under skåpen för kyl/frys och diskmaskin (för golvskyddets skull)?
  • Ska golvet inte läggas under några köksskåp över huvud taget (golvet kan röra sig fritt överallt)?

Bonusfråga: Om golvet nu inte ska ligga under några köksbänkar, hur får jag till det bra med sockeln då? IKEAs sockel lämnar ju typ 5mm utrymme från benkant till sockelns slut, vilket innebär att det kommer bli djävulskt svårt att lägga golvet så att det inte blir glipor mellan sockel och undergolv... man vill ju liksom inte fula till sitt nya kök med en massa kvartsstavar och skräp.
 
Lägger alltid golv under kök men då är det parkett.
Vid extremt tunga stenskivor kan det vara problem med att golv ej kan röra sig under skåp.
När vi/jag sätter Ikea kök används aldrig Ikeas plast sockel, brukar använda frisidor av samma färg som köket.
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Vi la inget golv under kök av olika anledningar, bl a för att golvet ska kunna röra sig (massivt trägolv) och att det blir lättare den dag det är dags att byta golv igen... sen går det ju åt mindre golv vilket blir lägre kostnad.

Vårt kök står istället på spånskivor ungefär lika höga som golvplankorna så i princip ingen höjdskillnad. Dock har vi höjt skåpen (12 cm sockelhöjd) och tillverkat egna socklar men det spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi la inget golv under kök av olika anledningar, bl a för att golvet ska kunna röra sig (massivt trägolv) och att det blir lättare den dag det är dags att byta golv igen... sen går det ju åt mindre golv vilket blir lägre kostnad.

Vårt kök står istället på spånskivor ungefär lika höga som golvplankorna så i princip ingen höjdskillnad. Dock har vi höjt skåpen (12 cm sockelhöjd) och tillverkat egna socklar men det spelar ju ingen roll.
Glömde nämna att golvplankorna går in förbi sockeln med ett par cm, så spånskivorna syns ju givetvis inte.
 
Ett tredje alternativ är att skruva fast köket i väggarna? Har för mig att Ikea har denna lösning, eller? Hur detta funkar vet jag inte, borde väl bli ett enormt moment med all last i köksskåpen?

Jag kommer behöva byta golv i vårt kök och velar fram och tillbaka. Om jag lägger ett trägolv som rör på sig kommer jag nog inte lägga det under skåpen. Jag kommer istället placera ut vattenlarm för att snabbt upptäcka ev läckage.
 
  • Gilla
sesjon
  • Laddar…
Ikea har både fötter och fastskruvning i väggen.

Jag har precis satt in ett Ikea-kök, och lagt vinylklickgolv från pergo, ska bli spännande att se hur det håller sig... Jag har lagt under disk/kyl/frys och ett par andra skåp (för att det var enklast så) men annars ligger det fritt...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Överskåp hänger fritt på skenan men underskåp bör nog komplettera med fötter i framkant. Som du säger blir momentet stort med både bänkskiva och allt som finns i skåpen... men annars går det ju hänga även underskåpen.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Överskåp hänger fritt på skenan men underskåp bör nog komplettera med fötter i framkant. Som du säger blir momentet stort med både bänkskiva och allt som finns i skåpen... men annars går det ju hänga även underskåpen.
Funkar dock ej med köksöar...
 
  • Gilla
Ethiosam
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Funkar dock ej med köksöar...
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Funkar dock ej med köksöar...
Jorå! Hängandes i vajrar från taket ;)
 
  • Wow
  • Haha
bengan6 och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt under skåpen i två kök och det har funkat bra.
Vad man kan göra är att lägga golvet helt, ställa dit skåp med ben, markera ut benen, lyft bort skåp, hålsåga ut benens plats, lägga tillbaka bitarna och köra mjukfog i springan.
Då kan golvet röra sig något men ev läckage stannar på ytan.
Tänkte själv gjort så under ugnspelaren men orkade inte :)
 
  • Gilla
Jagheterinteolof och 1 till
  • Laddar…
Narren666
Finns ju även alternativet att lägga hela golvet, sen skruva skåpen i väggarna. Eventuellt sätta ben i framkant på skåpen , och skippa socklarna. Har sett det på något kök. Rätt schysst faktiskt.
Nackdelen är ju att det samlas diverse skräp/legobitar/leksaker där.

Fördelen är att köket känns mera rymligt och luftigt.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Finns ju även alternativet att lägga hela golvet, sen skruva skåpen i väggarna. Eventuellt sätta ben i framkant på skåpen , och skippa socklarna. Har sett det på något kök. Rätt schysst faktiskt.
Nackdelen är ju att det samlas diverse skräp/legobitar/leksaker där.

Fördelen är att köket känns mera rymligt och luftigt.
Tillräckligt långa ben och robotdammsugaren går under!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T twoody skrev:
Lägger alltid golv under kök men då är det parkett.
Vid extremt tunga stenskivor kan det vara problem med att golv ej kan röra sig under skåp.
När vi/jag sätter Ikea kök används aldrig Ikeas plast sockel, brukar använda frisidor av samma färg som köket.
Det låter lite som att det kanske kan vara lugnt med ett vinylgolv då (gällande trycket)? Vi kommer köra bänkskiva av laminat. Men det blir ju ändå en del tyngd av alla tallrikar, bestick och annat som kommer hamna i bänkskåpen, tänker jag.... Och vinylgolv rör väl på sig också, om än kanske mindre än trägolv, förstås?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Glömde nämna att golvplankorna går in förbi sockeln med ett par cm, så spånskivorna syns ju givetvis inte.
Låter bra, men IKEAs sockel går ju precis utanför benen, så man får ju knappt en millimeter över att lägga golvet, så att säga....
 
T tgr_se skrev:
Jag har lagt under skåpen i två kök och det har funkat bra.
Vad man kan göra är att lägga golvet helt, ställa dit skåp med ben, markera ut benen, lyft bort skåp, hålsåga ut benens plats, lägga tillbaka bitarna och köra mjukfog i springan.
Då kan golvet röra sig något men ev läckage stannar på ytan.
Tänkte själv gjort så under ugnspelaren men orkade inte :)
Detta låter sjukt seriöst. Nästan lite för seriöst om jag ska vara ärlig. Detta är ju en hybrid som jag faktiskt inte reflekterat över! Låter dock väldigt jobbigt! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.