pefo skrev:
I ELSÄK-FS 2007:2 3§ och 4§ finns uppräknat vilka installationsarbeten som inte är respektive är behörighetskrävande.

[länk]
Jag är inte så intresserad att diskutera skatteregler, men tycker att den ursprungliga fråga som startade tråden är kul. Det finns alltså ett statligt verk som heter Elsäkerhetsverket – kanske landets mest anonyma – som utformar dessa regler. Första frågan är hur många som har åtalats mot just detta brott: att koppla rätt utan behörighet? Sökning "åtal" på deras hemsida ger 5 svar som bara verkar gälla yrkesmän. Någon som vet?

Vidare kan läsas på hemsidan FAQ: "Vem ansvarar för elsäkerheten i mitt hem?
I din egen villa eller fritidshus är du själv ansvarig för att den fasta installationen är säker. Detsamma gäller vanligtvis om du hyr ett hus under en längre tid. Här kan dock avtalet mellan dig och husägaren förändra ansvarsfördelningen." Här sägs inget om ansvaret som vilar på installatören. Det verkar som att du för varje jobb också bör anlita en oberoende kvalitetsansvarig??
 
Daddy>Hade det varit ett krav så tror jag tyvärr att en del elektriker hade fått underkänt men även att kostnaderna för kunderna hade skjutit i höjden.

Elsäkerhetsverket utgår ifrån att behöriga enbart gör helt säkra saker, i de flesta fall så ja men i en del fall så har nog en del antingen varit bakis eller missat att kolla vad en lärling hittat på *S* Å andra sidan har en behörig som gör misstag antagligen mer att förlora än en obehörig hemmapulare som inte gör misstag.

Anar att diskussionen kring just detta kanske skulle ligga i den översta spikade tråden, oerhört snarlika tankar kring elbesiktningar etc.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Anar att diskussionen kring just detta kanske skulle ligga i den översta spikade tråden, oerhört snarlika tankar kring elbesiktningar etc.

/Kent
Det är rätt, jag ser det. Men tråden är för lång och spretig (precis som denna), den borde redigeras om den skall vara klistrad. Speciellt en signatur borde få en tillsägelse att hålla sig till ämnet.
 
Vad gäller svartjobb så finns det otaliga varianter.. Min förra chef drog in mestadelen av sin lön svart, då vi andra jobbade vitt. Men jag har även varit med om att jobba svart åt honom under arbetstid??? Han kan inte ha gått kursen i företagsekonomi ;)
Folk på firman blev även rekommenderade jobb utav honom som han fixat. Han stoppade då en del i egen ficka och resten i svartjobbarens. Han sålde även materialet då..
Folk fick även låna firmabilen och verktygen om det inte var för långt borta vid "egna" svartjobb. Men den som var värst var ändå byggaren som gick hemma och stämplade och jobbade svart åt en på skatteverket.:eek:

Nu var vi kanske lite väl ot..
 
E
snickarboden
vad är det som stör dig att det finns de som har behörighet
du vet det är inte det lättaste att få det tar tid pengar å faktiskt en viss intelligens
visst förkommer det fusk å fel men det gör det väl i alla yrken
sen så kan man faktiskt anmäla ett dåligt jobb til el.säk, ver
inte estetiskt men säkerhetsmässigt
sen om de är j-a mesar å inte törs får stå för dem

ta foton -kamera har ju varernda mobil- sänd dem till el.säk. å fråga
om de vill besiktiga å om det är fel nog lixom

de företagare som har dåliga montörer ska antingen sluta eller avskeda
de som gör fel jobb -den behörige är ju dessutom ansvarig för att kontrollera
att det blir riktigt gjort
de grövsta jag har sett har polacker gjort i sthlm å de menar de är ok
`för det funkar juh.´

nä ställ mer krav bara så de skärper sig i slutändan kan de bli utanjobb med
 
Redigerat:
E
sen är -iaf de företagare jag känner- elbranchen de flesta seriösa å
acc inte fusk
men det är uppp till er med
att säga ifrån å anmäla
 
elinstallatören>Vad har du fått det ifrån att jag stör mig på behöriga???????
Har liksom för mig att jag sa i en annan tråd att mina kunskaper brukar vara ett plus så att man kan kommunicera och så jag kan underlätta för dem, det är liksom inte så kul för den yrkesgruppen om man inte kommer förbi gles etc.

Det där med intelligens orkar jag inte ens kommentera, svaren blir liksom uppenbara för de allra flesta läskunniga.

Förresten, har du någonsin funderat på att klistra in det du vill skriva i Word och använda dess rättstavningsfunktion? Det kanske hade underlättat en del för alla andra att förstå vad du egentligen menar.

Det sista var inte fullt så elakt menat som det kan tyckas men jag har svårt att se vissa missar som annat än rent slarv. Detta är förståeligt om man skriver i irritation men det blir mycket svårare att läsa om personen som skriver även är dyslektiker och har problem med läsförståelsen. Word kan rekommenderas.

/Kent
 
E
snickarboden
`>Hade det varit ett krav så tror jag tyvärr att en del elektriker hade fått underkänt men även att kostnaderna för kunderna hade skjutit i höjden. ´

du har gjort fler inlägg förut -i andra trådar- som tyder på att du besväras av att du måste jobba bredvid/samtidigt en elektriker, men det kanske år svårt med, söderut
jag försöker då jag jobbar ihop med en firma att jämka och lösa det smidigt
på nått vis att du inte tycker de kan eller att de gör fel och du kan bättre
men jag är väl för mkt negg för att i iverns lust läsa rätt.;)
jag blir lite ivrig då jag `går igång´ ska försöka gå ifrån och ta det senare kanske

bugar och tackar för att du vet vilket skrivfel jag har
jag är tekniker, skriver med en hand å mest talspråk
har inte gått någon maskinskrivningskurs ens
men är det svårt och förstå är det bara be om förtydligande.-ok?
körde det jag skrev sist och fick anmärkning på juh=ju och att det var liten bokstav på ´nä´ på den sista raden

jag tycker det är tråkit att det är som det är i många mess här
det klagas mkt på elinstallatörer och komenteras hur mkt vi tar betalt
och hur dåliga jobb vi gör
Det vore bra upp till Er som kunder att överklaga och de dem göra om eller bättra eller nånting, jag tror inte alla förstår vilken risk de tar

läste om en man och såg en bild på en bränd hand efter en hemmapulare och som
kopplat in ett värm golv i duschen -frun tyckte det killade i fötterna då hon duschade
efter sommarn koppla han in den igen med stickpropp -lagligt tyckte han då
och tog en dusch
det var det sista han gjorde...................
han vände påstickproppen och fick fasen ut i golvet -enkelt sagt
 
elinstallatören>Tror du återigen lyckats med konststycket att inte förstå vad som skrivs. Jag har noll problem med att jobba ihop med behöriga etc, det funkar liksom i de allra allra flesta fall rätt bra.

Däremot så undrar jag en del om nån bevisligen inte vet vad de pysslar med såsom jag skrivit om i en del trådar. De fallen tillhör dock undantagen.

Lika lite som du skriver om bra hemmapuleri, skriver jag om bra elektriker. I min värld så är de flesta elektriker rätt bra på vad de gör, precis som rörkrökare, betongare m fl. Sen finns det en hel del hemmapulare med i min värld som definitivt vet vad de gör, de slår dessutom en del elektriker på fingrarna rörande det mesta med. Återigen, ingen skugga över elektrikerna och inget generellt menat.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.