Mikael_L
Elinstallatören skrev:
men idag så har jag fel.:) igen.......................
När du uttalar dig om regelverk kring försäkringar, krav på firma, uteblivna ersättningar, skatteregler, behörighetsbitar osv så har du fel ... alla dagar ... ...i veckan ...

Nä, inte riktigt så, du har rätt i att man måste vara behörig för det elarbete man utför, det har du upprepat tillräckligt många ggr, och det är vi alla kunniga om nu.

Men allt det andra ...


Sen...
När du uttalar dig om saker om själva utförandet, kopplandet osv. typ "kan man använda EKK här?" osv, då har du som oftast ganska mycket rätt och visar prov på betydligt mer bra kunskap innanför pannbenet.

Min åsikt, efter att ha tragglat igenom massor av inlägg här ...
 
E
skattereglerna har jag dålig koll på men att utföra jobb upp till viss summa
är väl nån gräns de har, men det går inte bevisa vem som gjort installationen
då det inte behövs papper å både installatören å fast.äg. nekar han gjort det å de har glömt bort eller det var gjort förut m.m.m.

sen tror jag att de på elsäk.ver. har problem då de nyss ftyttat sin verksamhet
och man får lite olika svar beroende på vem man talar med
jag prata förraveckan med en om elinstallationförordnien 1990:806 å han hade den åsikten att de tvar krav på företag -vilket jag åxå tolkar det.;)
sen måste man regga sig som elinstallatör hos tex vattenfall -som är rätt stort företag men inget krav på företag bara behörighet

sen har jag jobbat å installerat i många år men har ingen möjlighet att kunna konkurera med behöriga anställda som har verktyg -bil ..mm. å saknar utgifter
som jag som företagare måste ha bara bokföring samt deklaration som bara det kostar pengar
utan det är bara lägga ner då det inte går att konkurerar på samma villkor
tyvärr jag tror det kommer att bli bekymmer i framtiden OM det blir skador på människor eller fastigheter

kort sagt så har jag god uppfattning om hur jobbet bör utföras -praktiskt
sen har det skett förändringar i föreskrifter-lagar m.m men de är inte mitt bekymmer

så gott folk anlita nån med behörighet det räcker
men hoppas Ni vill anlita företag som har försäkring och som hjälper vid skador
 
Redigerat:
Elinstallatören skrev:
sen att de rekomenderar att lejja företag som har ansvarsförsäkring är en annan sak, OM det blir fel och fast-ägaren vill få större ersättning och inte få avdrag
som förs.bol. KAN göra.....om de vill om det saknas firma som gjort det
många om men vi får se................
Jag anser att du målar fan på väggen här! Om jag kan visa att allt gått rätt till, dvs jag har uppfyllt villkoren i försäkringsavtalet så kan inte försäkringsbolaget neka att betala ut ersättning, firma eller inte. I så fall begår de ett avtalsbrott och kommer garanterat att bli stämda. Åldersavdraget är avtalat och försäkringsbolaget kommer att göra dessa avdrag där det är tillämpligt. Skulle tex mitt hus skadas av en brand orsakad av ett elfel och det inte föreligger några oegentligheter, så kan jag som mest få betala 100.000kr själv av den totala återställningskostnaden. Hurvida ett anlitats företags ansvarsförsäkring kan täcka upp den kostnaden beror troligtvis på vem som stämmer företaget, försäkringstagaren eller försäkringsbolaget. Oftast görs det som jag har förstått det en uppgörelse mellan försäkringsbolagen och om det kommer mej som försäkringstagare tillgodo är jag faktiskt osäker på. Troligen inte då principen är att man inte skall få en fördel av en skada, jfr med åldersavdraget.

Men försäkringsbolaget vill ju gärna vältra över ansvaret på någon annan som kan betala, så funkar det och det är ju inget konstigt. Annars skulle de begå ett fel mot sina kunder (högre premier) och sina ägare (mindre utdelning). Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsorganisation.
 
Elinstallatören skrev:
så gott folk anlita nån med behörighet det räcker
men hoppas Ni vill anlita företag som har försäkring och som hjälper vid skador
Japp, det räcker men det ska gå till enligt reglerna. Sen är det upp till var och en att välja hur man vill göra. Anlitar man någon utan F-skattesedel så gäller det att veta vad som gäller.

Läs det jag skrev i inlägg #29 i denna tråd igen!


Här är ett exempel. Jag anlitar en behörig elinstallatör utan F-skattsedel för att göra installationsarbeten i mitt hus. Denna person kan utan problem göra för och färdiganmälan om det skulle behövas för enda kravet är att han har behörighet. Eftersom han inte har F-skattsedel så blir jag ansvarig för inbetalning av arbetsgivaravgifter och skatt. I och med att jag anlitat en behörig elinstallatör och dessutom kanske har fått ett kvitto av denne och har en kvittens på inbetalning av skatt för denne person så har jag 100% torrt på fötterna gentemot mitt försäkringsbolag. Kravet i villa-hemförsäkringen är att installationen är utförd i enlighet med gällande lagstiftning och föreskrifter.
 
Elinstallatören skrev:
pefo: har talat med elsäk.ver. och du har rätt det räcker med behörighet
enligt han jag jag tala med idag i förra veckan var det en annan som hade
en annanuppfattning
Att det är snurrigt på elsäkerhetsverket är ju ingen nyhet. :rolleyes:

Men det är ju inte unikt för elsäkerhetsverket. Prova att få klara besked från skatteverket! :eek:

Men grundläggande borde ju vara att kunna tolka skriven text! Fast folk idag har otroligt dåliga läskunskaper då man inte läser böcker längre utan bara glor på Idol och andra idiotförklarande program på TV...
 
Redigerat:
E
när jag startade mitt företag så var det helt andra regler
det var företags anknytet då, vilket det inte är idag
enda kravet behörighet å det har jag juh

det är bara hoppas att de som monterar inte orsakar nånting de kan bli stämda för

jag kommer lägga ner firman å jobba å vid ev problem kommer jag
benhårt neka..............
å kvitto blir det inget

det är vad myndigheterna skapat
har ingen som helst chans att driva ett företag med de premisser som är idag
och JAG tror att i slutändan är det privatbefolkningen som kommer förlora...
tyvärr
 
elinstallatören>Om du kör allt svart så hur i hela världen har du tänkt lösa sådant som t ex färdiganmälan då?

/Kent
 
E
man kan göra färdig å föranmälan via sin behörighet
behöver ju inte driva företag
jag har idag talat med tex vattenfall å fåt tdet bekräftat
 
Redigerat:
elinstallatören>Och du tror inte att skattemyndigheten undrar "lite" om du har ett antal sådana ärenden liggande på din behörighet och har ett avregistrerat företag?
Taxerar du dessutom lågt och har avreggat ditt företag så kan jag nästintill garantera att de kommer att undersöka saker extremt noga.

/Kent
 
Elinstallatören skrev:
när jag startade mitt företag så var det helt andra regler
det var företags anknytet då, vilket det inte är idag
enda kravet behörighet å det har jag juh

det är bara hoppas att de som monterar inte orsakar nånting de kan bli stämda för

jag kommer lägga ner firman å jobba å vid ev problem kommer jag
benhårt neka..............
å kvitto blir det inget

det är vad myndigheterna skapat
har ingen som helst chans att driva ett företag med de premisser som är idag
och JAG tror att i slutändan är det privatbefolkningen som kommer förlora...
tyvärr
Jag tror att du överdriver 'problemet'. Är man seriös och betalar moms och andra skatter så driver man företag och har F-skattsedel. Och driver man företag så har man också en företagsförsäkring med ansvarsdel. Inget kul om man får alla verktyg och instrument snodda och inte har någon försäkring.

Så ta det lungt, du kommer nog att kunna köra din firma vidare. Reglerna btrf firma eller inte har ju varit desamma minst de senaste 18 åren, säkert lika länge som du haft egen behörighet ;)
 
E
tro mig att jag är seriös men har utgifter som de anställda `elektrikerna´
inte har för tex bil verktyg försäkring arbetskläder m.m..m

min marknad är privat personer, de som inte får hjälp i städerna av de större företagen, jag har pratat med många företagare i tex sthlm å de är inte intresserade
av att gör jobb åt privata kunder, dålig vinst å gnälligt folk för det är dyrt
jag har inte under alla mina år fått nånting stulet.....................
så det är ingen kostnad däremot slitage å nya/bättre grejjor

men ska jag finansera mina utgifter å kunna ta in det jag måste så
kan vem som helst fatta jag är dyrare än de som jobbar dagtid på firma
å kväller/helger extra......................

så enkelt är det!!
 
Elinstallatören skrev:
men idag så har jag fel.:) igen........................
Förvånar mig inte, men det hedrar dig att du erkänner det. :)
 
Elinstallatören skrev:
tro mig att jag är seriös men har utgifter som de anställda `elektrikerna´
inte har för tex bil verktyg försäkring arbetskläder m.m..m

men ska jag finansera mina utgifter å kunna ta in det jag måste så
kan vem som helst fatta jag är dyrare än de som jobbar dagtid på firma
å kväller/helger extra......................

så enkelt är det!!
har inte firman som anställt elektrikerna utgifter för tex bil verktyg försäkring arbetskläder m.m? eller går dom mellan jobben, köper egna verktyg, tecknar egen försäkring och jobbar nakna?
varför skulle du vara dyrare? eller ska du ha en direktörslön på 100.000:- i månaden?
 
E
pellefant
om en montör är anställd på ett företag
så använder han DERAS bil, DERAS verktyg, DERAS kläder m.m.m
förstår du nu?
att den montören har INGA utgifter alls på allt mtrl runtikring som behövs
dvs 0:- i utgifter för den firman han är anställd på har inkomstrer via firman
som gör jobb åt andra företag å de få privatakunder de har
sen gör montören jobb på kvällar å helger

medans jag som driver ett enmansföretag måste ha intäkter till alltihop
 
snickarboden skrev:
pefo>Skattereglerna är värre än så...
T ex skall någon som har ett snickeri eller elfirma beskattas om denne gör jobb åt sig själv eller åt sin familj, vänner etc med marknadsvärdet av tjänsten. Detta skall självfallet även momsbeskattas.

Så i korthet, även om någon gör något utan ersättning skall det enligt skattelagarna beskattas.

Man lär inte vilja skriva papper på att man gjort tjänster etc med detta i bakhuvudet.

Källa [länk] och [länk]

/Kent
Olaglig verksamhet är skattefri, så skatteverket är inget bekymmer för den obehörige elinstallatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.