Elinstallatören skrev:
som jag skrev förut är det ok att jobba tex på en lördag
hos en kompis stuga, tex. OM det finns en arbetsorder
bara jobbet faktureras skälig tid inte en timme för ett helt hus typ
Jajamensan! Beordrad övertid kallas det. Arbetstid alltså! Fritid är något helt annat. Då jobbar man inte alls och arbetsgivaren har inget ansvar för vad man gör! :cool:
Men varför skulle priset styra om det är OK eller inte? Där är du ute och cyklar!! Vi har faktiskt fri prissättning här i landet...

Däremot så kan en elinstallatör med egen behörighet och utan egen firma koppla hur mycket han vill hos kompisarna i utbyte mot en öl eller en middag utan att bryta mot några lagar eller förordningar.
 
Redigerat:
pefo skrev:
Jajamensan! Beordrad övertid kallas det. Arbetstid alltså! Fritid är något helt annat. Då jobbar man inte alls och arbetsgivaren har inget ansvar för vad man gör! :cool:
Men varför skulle priset styra om det är OK eller inte? Där är du ute och cyklar!! Vi har faktiskt fri prissättning här i landet...

Däremot så kan en elinstallatör med egen behörighet och utan egen firma koppla hur mycket han vill hos kompisarna i utbyte mot en öl eller en middag utan att bryta mot några lagar eller förordningar.
kan han då underteckna ett papper att han dragit elen i mitt badrum och att det är ok fast han inte fått någon "betalning", blir detta papper då godkänt eller hur funkar det?
 
Varför denna besatthet över 'papper' hela tiden? Har kontrollsamhället skapat nån slags misstänksamhet ala östeuropa före murens fall eller vad är det? Har man inte alla papper i ordning så ligger man väldigt risigt till eller?

Kräver ni 'papper' av kompisen som hjälper er att fixa badrummet också? Eller lagar bromsarna på bilen? Har vi kommit därhän att ingen litar på någon längre utan att det finns 'papper'?

Visst, kompisen kan väl skriva ett intyg.
"NN med behörighetsnummer xx har gjort följande elarbeten..."

Hoppas bara att han inte tar illa upp...
 
Däremot så kan en elinstallatör med egen behörighet och utan egen firma koppla hur mycket han vill hos kompisarna i utbyte mot en öl eller en middag utan att bryta mot några lagar eller förordningar.
Vad menas med Egen Behörighet. Om man är utbildad elektriker men jobbar på ett företag så har man ingen egen behörighet, utan man får bara koppla för företagets räkning? Men om man skaffar behörigheten själv så får man koppla på fritiden? Är det det du menar, jag trodde man fick behörigheten efter färdig utbildning, eller är det något man måste köpa???

Angående Öl/Middagen hos kompisen så finns det lagar och förordningar för hur dessa "byten" får gå till, man får inte "byta tjänster" hur man vill med varandra, det finns ett maxtak på priset för dessa tjänster, sedan räknas det som svart arbetskraft, och jag har svårt att se att någon elektriker som kopplar i ett helt hus skulle kunna komma undan med en back öl som betalning för denna tjänst. Vilket faktiskt är befängt... Om jag vore snickare och det roligaste jag visste var att bygga, skall jag då inte få hjälpa polarna och bygga på min fritid? Och som tack för hjälpen så bjuder de mig på middag och en back öl...

Det är minsan ingen på skattemyndigheten som hade gnällt om Zlatan hade kommit och spelat fotboll med mig en lördags eftermiddag, men om Nisse byggare kommer och hammrar lite så blir det ett j-vla liv...

- M
 
Gladh skrev:
Vad menas med Egen Behörighet. Om man är utbildad elektriker men jobbar på ett företag så har man ingen egen behörighet, utan man får bara koppla för företagets räkning? Men om man skaffar behörigheten själv så får man koppla på fritiden? Är det det du menar, jag trodde man fick behörigheten efter färdig utbildning, eller är det något man måste köpa???
Efter utbildningen är man sk 'yrkesman' dvs man anses ha tillräcklig utbildning för att kunna tillgodogöra sig den praktik som elsäkerhetsverket kräver för att få behörighetsbevis. Man blir inte automatiskt behörig.

Behörighetsbevis är något som elsäkerhetsverket utfärdar. Efter slutförd utbildning och föreskriven praktik så skickar man in sina betyg och arbetsintyg till elsäkerhetsverket som gör en bedömning om praktiken har varit tillräckligt heltäckande för den behörighet man ansöker om (finns några olika) och om man har godkända betyg. Får man OK så får man, efter att man betalt en 'hanteringsavgift' ett behörighetsbevis och blir registrerad som behörig elinstallatör.

Mer att läsa finns på http://www.elsak.se
 
Mikael_L
När man utbildat sig färdigt på t.ex. gymnasiets elprogram så är man ingenting utom just utbildad. :surprised:

Efter detta vidtar lärlingstiden, i runda slängar 9 månader (med lön, dock "skitlön". Men bättre betalt än att ta studielån)
Nu är elektrikern fortfarande nästan ingenting, men hon/han får iaf ett yrkesbevis utfärdat ifrån ECY (tror jag). Detta yrkesbevis visar att man har de mest elementära kunskaperna och bör att gå att skicka på jobb på egen hand. Man blir sas intressant för anställning.

Om man sen arbetar på (under överinseende av behörig elektriker, anställd inom samma firma) i ca 1,5 år till så har man plötsligt nått den första behörighetsnivån, BB1. Men man får inte behörigheten automatiskt, man måste ansöka om den samt pynta ett par tre tusen.

Mer behövs inte vid denna nivå. Men många (de flesta?) struntar i det, dom jobbar ju ändå på ett företag under överinseende av en AB-behörig. Men löser man ut den får man faktiskt göra egna begränsade jobb i sitt eget hem, eller åt mamma, typ, på fritiden, helt lagligt.
Begränsningen är: begränsade jobb på befintlig gruppledning samt in/ur-koppling av maskiner. Man får inte göra jobb som kräver att man går in i centralen t.ex.

Om man sen knatar på och jobbar i minst 4 år till, men det kan krävas fler år också, för man måste ha gjort alla möjliga slags arbetsuppgifter, t.ex. inte endast nyinstallationer på byggen. Då har man möjlighet att ta ut en ABL-behörighet, som ger en rätt att utföra alla slags jobb upp till 1000V (L=lågspänning, under 1000 volt är lågspänning i dessa sammanhang :)) Har man arbetat åt vattenfall t.ex. på linjarbeten, så kanske det är en ABH man får/kan få ut. Har man jobbat minst 5 år och både med hög och låg spänning så går det att få en AB, då får man jobba med alla slags anläggningar.

För att få ut AB, ABL eller ABH så krävs det dessutom lite mer utbildning, några veckor, kanske bortåt ett halvår, jag vet inte riktigt faktiskt, till en kostnad av ca 40-60'.
 
Gladh skrev:
Angående Öl/Middagen hos kompisen så finns det lagar och förordningar för hur dessa "byten" får gå till, man får inte "byta tjänster" hur man vill med varandra, det finns ett maxtak på priset för dessa tjänster, sedan räknas det som svart arbetskraft, och jag har svårt att se att någon elektriker som kopplar i ett helt hus skulle kunna komma undan med en back öl som betalning för denna tjänst. Vilket faktiskt är befängt... Om jag vore snickare och det roligaste jag visste var att bygga, skall jag då inte få hjälpa polarna och bygga på min fritid? Och som tack för hjälpen så bjuder de mig på middag och en back öl...
Faktum är att de flesta lokala skattemyndigheter ser mellan fingrarna när det gäller väntjänster. Värdet är oftast så litet att det inte är värt besväret och reglerna är snåriga och krångliga och ingen vet riktigt vad som gäller. Och vem ska bestämma värdet av en tjänst? Och hur? Detta är ett typiskt område där politikerna bestämmer nånting totalt utan verklighetsförankring.
 
E
jag rekomederar ALLA som tror det är ok att jobba men inte är
säker -ring elsäkerhets verket och fråga efter dina premisser om det
är ok för Dig att koppla hos dig eller andra
vilken elutbildning du har samt hur mkt du jobbat

man måste läsa mer efter tex den gymasiala utbildningen för att kunna
lösa ut sin behörighet i tex ämnet elsäkerhetsföreskrifter

sen har flera kraftleverasntörer blankett att anmäla att man jobbar
på deras nät tex eon och ska byta huvudsäkring :

http://extranet.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=45630
 
E
pefo
`Men varför skulle priset styra om det är OK eller inte? Där är du ute och cyklar!! Vi har faktiskt fri prissättning här i landet...´

nu vardet inte priset jag tänkte på utan TIDEN
tex en timme installation för en hel villa
då fattar vem som helst att det är nån annan som gjort jobb också
 
pefo>Skattereglerna är värre än så...
T ex skall någon som har ett snickeri eller elfirma beskattas om denne gör jobb åt sig själv eller åt sin familj, vänner etc med marknadsvärdet av tjänsten. Detta skall självfallet även momsbeskattas.

Så i korthet, även om någon gör något utan ersättning skall det enligt skattelagarna beskattas.

Man lär inte vilja skriva papper på att man gjort tjänster etc med detta i bakhuvudet.

Källa http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800078194/29509.pdf och http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800020512/55218svartvit.pdf

/Kent
 
snickarboden skrev:
Så i korthet, även om någon gör något utan ersättning skall det enligt skattelagarna beskattas.
Mnja, det finns vissa villkor ändå. När det gäller moms så är syftet med reglerna att drar man av moms för en vara eller tjänst som man sedan inte använder i verksamheten utan kanske privat så ska man inte kunna dra nytta av avdraget. Tex köper du och drar av momsen på ett verktyg eller en maskin för att du behöver den enbart privat eller köper en tjänst som du privat drar nytta av så ska den beskattas. På samma sätt, i snickerifallet, så om du använder näringsverksamhetens maskiner, som du dragit av momsen på, och snickrar möbler etc åt dej själv och kanske också tar ut material från varulagret så ska det beskattas om värdet kan anses vara mer än 500:-. Ungefär samma sak gäller när du tar ut varor och tjänster som förmån. Tjänster som företaget alltså betalar för i form av lön eller köper in. Tex om du låter en anställd jobba på ditt hus och företaget betalar denne person lön. Jobbar du själv på ditt hus med dina egna verktyg så har skattemyndigheterna inget med det att göra (ännu... :rolleyes: ) Syftet med reglerna är att man inte ska kunna utnyttja sitt företag för egen vinning genom att undgå skatt. Sedan att det går att tolka reglerna in absurdum bevisar bara hur svårt det är att reglera detta.
 
Mikael_L skrev:
När man utbildat sig färdigt på t.ex. gymnasiets elprogram så är man ingenting utom just utbildad. :surprised:

lång snip
Det är dock inte den enda vägen att gå. Min anställda som är AB-behörig är, precis som jag, i grunden civilare i elektroteknik och då räcker det med två års praktik för ABL eller tre år för AB. Förvisso kanske det känns onödigt att utbilda sig till civilingenjör om man vill bli elektriker, den utbildningen innefattar ju en hel del annat som man aldrig har nytta av i det yrket. Det intressanta som jag fick veta när jag anställde denna man är att praktiken inte alls behöver utgöras av att man går bredvid en elektriker i två år, utan att man har "jobbat på en anläggning för max 1000V". Han jobbade på sydkraft tidigare med design och utveckling vilket elsäkerhetsverket godkände tillsammans med utbildningen som tillräckligt för att få behörighet.

Som jag tolkar det hela är det dock helt ok att jag kopplar på. Eftersom jag är både den behöriges och min egen arbetsgivare så är det ju inte ens en diskussion huruvida det handlar om arbetstid eller ej.
 
E
om man ska återgå till frågan i forumet
vill jag inte vara tjatig bara skriva min mening hur jag och fler med mig
hur vi uppfattar det

det står i Elinstallatörsförordning (1990:806):

Elinstallationsarbetets utförande

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

och tycker det är rätt klart att elinstallatören måste ha företag.
då yrkesmannen måste vara anställd i samma företag
så måste det finnas ett företag för elinstallatören
 
Inte för att jag vet vad det är som brister hos dej när det gäller din förmåga att tolka skriven text men vi tar och bryter upp texten igen.

Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör

Detta är det första alternativet och avser en person med behörighet. Har får alltså utföra elinstallationer utan ytterligare krav.

eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen

Detta är det andra alternativet. En yrkesman utan egen behörighet får utföra installationsarbete under förutsättning att han är anställd i den behöriges firma, dvs hos vilken yrkesmannen är anställd eller att de bägge är anställda i samma företag som inte är den behöriges företag. Den senare regeln är avsedd att förhindra att en person tas in 'från gatan' då det då blir problem med ansvarsförhållanden. Läser du dessutom lite längre ned i texten så finns det ett undantag för inhyrd arbetskraft.

Hur du bär dej åt att få det till att texten betyder att man som behörig måste ha ett företag för att göra elinstallationer begriper jag inte. Det enda den betyder är att en elinstalatör med företag måste anställa en medhjälpare utan egen behörighet för att han ska få koppla, eller att alla som kopplar måste vara anställda i samma företag som den behöriga. Begriper du inte detta enkla sammanhang så är det rent ut sagt sorgligt... beklagar.

Här är ett exempel. Jag anlitar en behörig elinstallatör utan F-skattsedel för att göra installationsarbeten i mitt hus. Denna person kan utan problem göra för och färdiganmälan om det skulle behövas för enda kravet är att han har behörighet. Eftersom han inte har F-skattsedel så blir jag ansvarig för inbetalning av arbetsgivaravgifter och skatt. I och med att jag anlitat en behörig elinstallatör och dessutom kanske har fått ett kvitto av denne och har en kvittens på inbetalning av skatt för denne person så har jag 100% torrt på fötterna gentemot mitt försäkringsbolag. Kravet i villa-hemförsäkringen är att installationen är utförd i enlighet med gällande lagstiftning och föreskrifter.
 
Redigerat:
E
pefo: har talat med elsäk.ver. och du har rätt det räcker med behörighet
enligt han jag jag tala med idag i förra veckan var det en annan som hade
en annanuppfattning

men idag så har jag fel.:) igen.......................

sen att de rekomenderar att lejja företag som har ansvarsförsäkring är en annan sak, OM det blir fel och fast-ägaren vill få större ersättning och inte få avdrag
som förs.bol. KAN göra.....om de vill om det saknas firma som gjort det
många om men vi får se................


det du skrev om att skatteverket förut då?
det är heller inter intressant
det är nått som kan styra hur mkt jobb man kan utföra iaf
men jag tycker det är marginellt problem
utan det är värre om fast står utan ersättning.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.