Gjorde ett inlägg i någon tråd här häromdagen mest som ironi, men har sedan tänkt lite på det hela.

Jag har en anställd i mitt företag som innehar AB-behörighet. Jag är själv i grunden civilingenjör i elteknik. Enligt gällande ellagstiftning så får elinstallationer utföras av en behörig installatör eller en "yrkesman" anställd i samma företag. Borde inte detta innebära att, rent juridiskt sett, så kan jag själv göra elinstallationer under arbetstid trots att företaget inte är en elektrikerfirma på något sätt?
 
Elinstallatören (den behörige) måste ha delegerat ett kontrollansvar till den elyrkesman som skall utföra jobb under sin behörighet (om inte elinstallatören vill göra alla kontroller själv).
Likaså måste den behörige ha full koll på kunskapen hos elyrkesmannen samt ha möjlighet att styra vilka arbetsuppgifter elyrkesmannen får så att kunskapen är tillräcklig beroende på vad som ska göras.
Vidare skall tillsyn och kontroll utföras löpande av elinstallatören.
 
Ja visst och om vi nu säger att min medarbetare formellt sett gör allt det där. Han har inget emot att jag kopplar, har fullt förtroende för att jag klarar det. Så frågan är bara, är det lagligt? Jag kan inte se att det inte är det. Det borde ju också i förlängningen innebära att alla som har en arbetskamrat som är behörig kan göra samma sak.
 
BobbyEwing skrev:
Ja visst och om vi nu säger att min medarbetare formellt sett gör allt det där. Han har inget emot att jag kopplar, har fullt förtroende för att jag klarar det. Så frågan är bara, är det lagligt?
Min tolkning är såhär:

På arbetstid är det fullt lagligt.
På fritiden är det helt olagligt.

Är lagstiftningen konsekvent? Nej, inte det minsta! ;)
 
Varför skulle det inte vara lagligt under fritiden? *nyfiken*
 
Jag tänkte som så att ett anställningsförhållande bara gäller på arbetstid. Självklart kan jag ha helt fel! ;)
 
En helt annan sak är att elinstallationer måste ingå i företagets verksamhetsområde!
 
E
sen beror det på vad firman är registrerad på
här där jag bor måste man även regisrera sig hos kraftbolaget som har kraftnätet

men visst kan man ha en anställd som står för behörigheten

det kan vara så då nån ska ta över ett företag och inte är helt klar med
den tid som krävs att den ligger kvar på den som haft det innan
men alla de andra regisreringar redan är gjorda.............
 
E
sen vilken tid man gör jobbet spelar ingen roll

OM det är för företaget å det finns arbetsorder på det så
den behörige vet om och kan kontrollera jobbet
 
injonil skrev:
En helt annan sak är att elinstallationer måste ingå i företagets verksamhetsområde!
Det är ju i så fall ett mindre problem. Bara att ändra lite i företagets verksamhetsbeskrivning och registrera.
 
Japp! Hur enkelt som helst! Men om man inte gjort det så kanske det kan leda till problem i och med att det i övrigt ligger på gränsen till vad som är tillåtet. Bäst att ha det formella klart innan man börjar menar jag.
 
Elinstallatören skrev:
s
här där jag bor måste man även regisrera sig hos kraftbolaget som har kraftnätet
Jämtkraft borde uppdatera sig lite på vad som gäller i och med ELSÄK-FS 2007:2. Det finns inte längre något stöd i föreskrifterna för registrering. Man kan naturligtvis uppmuntra elinstallatörer att registrera sig men inte kräva det.
 
Elinstallatören skrev:
sen vilken tid man gör jobbet spelar ingen roll

OM det är för företaget å det finns arbetsorder på det så
den behörige vet om och kan kontrollera jobbet
Haha! Det där skulle nog facket ha åsikter om! Jobba på sin fritid! :rolleyes:

Skulle vara kul att se hur försäkringsbolaget som sitter med företagets ansvarsförsäkring börjar dregla och rycka i kopplet om en en skada som en anställd orsakat skett på dennes fritid! Försäkringsbolag är tämligen petiga med sina villkor.
 
Räv3n skrev:
Varför skulle det inte vara lagligt under fritiden? *nyfiken*
Olagligt för "yrkesmannen" utan egen behörighet.

Lagligt för "elinstallatören" med egen behörighet.

Då det råder ett strikt ansvarsförhållande mellan "elinstallatören" och "yrkesmannen" så blir det hela lite knepigt om "yrkesmannen" börjar koppla på eget bevåg på fritiden. För att klart kunna avgränsa när ansvarsförhållandet gäller så har man satt gränsen vid arbetstid. Helt logiskt tycker jag.

Men blanda inte ihop vad som gäller för "yrkesman" utan egen behörighet och "yrkesman" med egen behörighet som på arbetstid jobbar under annans behörighet.
 
E
som jag skrev förut är det ok att jobba tex på en lördag
hos en kompis stuga, tex. OM det finns en arbetsorder
bara jobbet faktureras skälig tid inte en timme för ett helt hus typ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.