M maxmsm skrev:
Varför cc450 och inte cc400?
Cc 400 stämmer bättre med skivornas bredd 1200.
Vem jobbar med 1200 skivor idag 🙈
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vem jobbar med 1200 skivor idag 🙈
konsumenter..
 
  • Haha
  • Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vem jobbar med 1200 skivor idag 🙈
Nu när jag renoverar så använder jag 1200 som vanligt.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför cc450 och inte cc400?
Cc 400 stämmer bättre med skivornas bredd 1200.
Skivorna är 900😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Skivorna är 900😉
Det låter konstigt, jag har ett par högar med 1200 gips liggande.
 
M maxmsm skrev:
Nu när jag renoverar så använder jag 1200 som vanligt.
Ja det är så klart valfritt men jag förstår inte poängen när 900 skivor är uppfunna och betydligt enklare att jobba med.
1200 använder jag möjligtvis när jag ska fälla in bitar av ny gips i ett gammalt kök där det är reglat 600cc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, DET ÄR ETT KRAV I BBV FÖR ATT KUNNA GÖRA GODKÄNDA INFÄSTNINGAR !!! 🙈😴
Bara för att:
Textutdrag om byggdetaljer, med markeringar som framhäver limsystem för infästningar i våtrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det låter konstigt, jag har ett par högar med 1200 gips liggande.
Men då kan man ju köra med det så klart. 🙈
 
GoC GoC skrev:
Bara för att:
[bild]
Lycka till 🙏🏼
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Nu ska jag vara så tydlig jag kan.

Det jag invänder emot är påståendena, som framställs som sanningar och generella för samtliga bolag, att det inte krävs några kvalitetsdokument eller våtrumsintyg och att fackmannamässigt utfört och sunt förnuft är tillräckligt.

* Den enda skadehändelsen där kvalitetsdokument är aktuellt är vid tätskiktsläckage
* Samtliga bolag fråntar ersättning för yt- och tätskikt vid tätskiktsläckage (bortsett från Bostadsrätternas kollektiva tillägg hos Folksam som enbart fråntar ersättning för tätskiktet)
* Vissa bolag ser hela utrymmet som en byggnadsdel och fråntar ersättning för både golv och väggars yt- och tätskikt och vissa ser de som två separata och fråntar exempelvis bara golvets yt- och tätskikt om det är på golv skadan uppkom
* Yt- och tätskikt ersätts dock i de "stora" försäkringarna vid tätskiktsläckage och det är här de skiljer sig åt

Bolag 1:
"Försäkringen gäller för det ytskikt och tätskikt som undantas i punkt B6. En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts enligt gällande byggnormer och branschregler och att kvalitetsdokument eller annan dokumentation kan uppvisas."

Här behöver arbetet både vara korrekt utfört och man måste ha någon form av dokumentation som stödjer detta.

Bolag 2:
"Det läckande tät- och ytskiktet som undantas i C. Egendomsskydd, Läckageskador. Detta förutsatt att det är en ersättningsbar skada, enligt detta moment."

Här behöver du noll och ingenting. Bara skadan är ersättningsbar.

Bolag 3:
"Försäkringen gäller för ytskikt och tätskikt vid en ersättningsbar läckageskada
enligt avsnittet F.2.2 Läckage. En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts av behörig entreprenör som lämnat kvalitetsdokument, utan avvikelse, från tiden för utförandet."

Här behöver utföraren vara behörig, lämna våtrumsintyg och det ska även vara utan avvikelser.

Material- och arbetskostnaden för yt- och tätskikt är en ganska betydande del av den totala summan för säg ett 8 kvadratmeter helkaklat badrum kan vi väl vara överens om va? Det är absolut en kostnad som är relevant att tas upp när man pratar ersättning. "Försäkringen gäller". Absolut, men den ersätter fan inte mycket om du hamnat på fel bolag "för det var billigast" och enkom förlitar dig på sunt förnuft eller lyssnar på vad oliven på Byggahus säger.
Varför köper man en försäkring som inte gäller trots att man gjort allt rätt bara för att nåt papper saknas?

Att det på riktigt finns bolag som kan neka ersättning, trots att allt är byggt som det ska vara, för man gjort det själv..... ? Vad händer?🤔
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, DET ÄR ETT KRAV I BBV FÖR ATT KUNNA GÖRA GODKÄNDA INFÄSTNINGAR !!! 🙈😴
nej det är det inte alls.

BBV säger ingenstans att man måste ha K-plyfa för godkända infästningar.
hade de stått det hade du visat det för länge sedan, står ingenstans.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
O oliven1 skrev:
nej det är det inte alls.

BBV säger ingenstans att man måste ha K-plyfa för godkända infästningar.
hade de stått det hade du visat det för länge sedan, står ingenstans.
Är det omöjligt att svara på min fråga om hur du har tänkt dig att den boende om några år ska kunna byta ut spegeln eller kommoden när det inte finns k-plyfa bakom gipsen och de nya delarna förstås ska fästas på andra ställen än de gamla?
I så fall har du ju själv bevisat hur dumt det är att inte ha k-plyfa bakom gipsen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Varför vill man inte ha en vägg byggd som är godkänd enligt säker vatten ?
Bara för att man har folksam nu som inte kräver det, betyder det inte att man har samma bolag när/om olyckan är framme.

Hur många kronor dyrare är K-Plywood kontra spån eller OSB som bilder visar i samanhanget.

Nej dra en lans för något annat imo
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till 🙏🏼
Bara ett exempel Helge. Du är så självgod och övertygad om din förträfflighet, förvisso bra och en sådan jag skulle vilja anlita, men klister duger bra att sätta upp en handdukskrok med.
 
  • Haha
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det omöjligt att svara på min fråga om hur du har tänkt dig att den boende om några år ska kunna byta ut spegeln eller kommoden när det inte finns k-plyfa bakom gipsen och de nya delarna förstås ska fästas på andra ställen än de gamla?
I så fall har du ju själv bevisat hur dumt det är att inte ha k-plyfa bakom gipsen.
du har vanlig plyfa eller osb, fungerar alldeles utmärkt.

vad är problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.