34 159 läst · 102 svar
34k läst
102 svar
Gick inte som väntat
Man kan ju undvika att mäta när det åskar om man inte har rätt klassning.Mikael_L skrev:EN 61010 cat I, är egentligen inte bra för att mäta på nätspänning. För personskydds skull ska det vara minst catII för att mäta i uttag.
Gärna catIII för att mäta i säkringscentral, minst catIII gärna catIV för att mäta i mätarskåp.
Som yrkesman som mäter väldigt ofta, bör man följa detta.
Så vi ska inte hetsa upp oss i onödan över detta nu, men samtidigt får man ju ett bättre mätinstrument på flera vis om man kastar 1-200 kr till på det.
Kan väl rent spontant säga att, finns det inte i din kuskapsdatabas att verifiera skillnaden mellan 1 fas och 2 fas matning, så skall du inte röra de kablarna över huvudtaget.Danin skrev:Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.
Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Ta dit en elektriker..
Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?M Manpower skrev:
Göra en fördelning i en dosa så att man låter två faser och jorden gå vidare till nästa 400 V 2-fas element (ja, kanske flera rent utav).
Sen dra in en nolla och tjuva 230 Volt till 1-fas element, någonstans på vägen till kablarnas ände.
Nu är man nog ute på fulkoppling typ värre. Inte ens överkurs!
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Det är ju inte så det brukar göras. Men vore det ett grovt fel?H Hybro skrev:Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?
Göra en fördelning i en dosa så att man låter två faser och jorden gå vidare till nästa 400 V 2-fas element (ja, kanske flera rent utav).
Sen dra in en nolla och tjuva 230 Volt till 1-fas element, någonstans på vägen till kablarnas ände.
Så Hempularen menar att det händer?
Tror inte försäkringsbolag eller andra skiljer på grovt eller klenare fel vid olycka eller skada.
Då gäller det nog att allt är kopplat enligt starkströmsföreskrifterna om det ska bli ersättning.
Så varför pula med detta utan egen kunskap och behörighet?
TS får ju inte ens pilla i detta, som räknas som fast installation.
Snart kommer nån att förklara närmare som jobbar med detta.
Själv pysslade jag med elektronik.
Tror inte försäkringsbolag eller andra skiljer på grovt eller klenare fel vid olycka eller skada.
Då gäller det nog att allt är kopplat enligt starkströmsföreskrifterna om det ska bli ersättning.
Så varför pula med detta utan egen kunskap och behörighet?
TS får ju inte ens pilla i detta, som räknas som fast installation.
Snart kommer nån att förklara närmare som jobbar med detta.
Själv pysslade jag med elektronik.
M Manpower skrev:
"Fulkoppling typ värre" ...?H Hybro skrev:Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?
Nja, det tror jag inte.
Jag skulle nog t.o.m drista mig att säga att det är regelmässigt OK, om det är fast inkoppling, dvs inte är några stickproppar inblandade.
Med uttag för stickpropp blir det snabbt betydligt mörkare grått i gråzonen, kan hjälpas upp lite ifall det är flerpolig dvärgbrytare som matar gruppen.
Men OK, det är inte vanligt, det är inte snyggt, och bör väl typ undvikas om det går, just för att det ovanliga blir också otydligt för nästa elektriker. Om inte är väl risken överhängande att när någon kommer med ett gäng nya radiatorer för att byta alla, så kommer åtminstone någon ha fel märkspänning.
Nu är jag lite ute i tassemarkerna och slirar, jag är inte idiotsäker, för då var jag nog bara en idiot, typ ...
Så jag hoppas att någon ordentligt kunnig rättar mig nu, om jag har fel.
Känner sig @Bo.Siltberg @GK100 @elmont eller någon annan sig manad?
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Och på vilket sätt strider den föreslagna lösningen mot "starkströmsföreskrifterna"? Jag vet inte, möjligt att det gör det. Men det är som sagt inte så man brukar göra, men det behöver inte vara formellt fel för det.H Hybro skrev:
Plocka ut 230 V där det passar från nån 400 V fas, samtidigt som denna är inkopplad till annan belastning?
Vet inte detta, men bör det inte då finnas typ undercentral?
Kanske inte är så noga, detta med starkström, bara det funkar.
Vet inte detta, men bör det inte då finnas typ undercentral?
Kanske inte är så noga, detta med starkström, bara det funkar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 309 inlägg
Jag hade tänkt slippa ge mig in i denna tråd? Vad handlar frågan (just nu) om? Det Hybro skriver om att blanda 230 V och 400 V-förbrukare? Det är inte förbjudet, dock inte optimalt och påkallar en kontroll av ledningsdimensioneringen pga fyra belastade ledare.Mikael_L skrev: