Man ska ju använda (test)lampa 🤪.
 
Danin Danin skrev:
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
Be elektrikern försöka dra i en extra (blå) tråd i röret tillbaka till elcentralen så kan du ta ut 230v där och ändå få ut 400v på nästa.
 
  • Gilla
Pettet och 1 till
  • Laddar…
Det är en fast installation. Får inte en amatör röra
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
S Sveper59 skrev:
Det är en fast installation. Får inte en amatör röra
Vilken fråga svarade du på?
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Bra att du förstått att du inte har tillräcklig kunskap själv. 400V kräver inte ”tre trådar plus jord”. Spänningen mellan två faser är 400V.

Börja inte pilla med 230V-element i en slinga som är gjord för 400V. Dessutom så bör du kolla effekten på det gamla elementet. Normalt så är hela slingan dimensionerad så att totaleffekten i den dels inte blåser en säkring, men också så att lastfördelningen över faserna blir jämn.

Skaffa ett 400V-element med samma effekt som tidigare element.
 
  • Gilla
Anders Broman och 1 till
  • Laddar…
@Danin, jag blir nyfiken - hur bröt du strömmen? Slog du av/skruvade ur en säkring, eller två eller bröt du hela centralen eller...?

För om du bröt två så har du svaret där: två faser = 400 V mellan. Bröt du bara en så kanske du den där "herregud" var med dig den här gången... 🙂
 
Danin Danin skrev:
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
mellan 2 faser är det 400 volt, då de är fasförskjutna, (och om man inte har koll på det, så har man nog ingen elutbildning, och då finns det mycket som kan bli tokigt)
 
Redigerat:
Mikael_L
L LantbrukarN skrev:
Kaklade väggar, är det element i ett badrum tro?
Kika så du får rätt IP klassning på elementet i så fall
Hej.
Du har fått tag i helt felaktiga bilder över reglerna för el i badrum.
Moderator borde radera bilderna.

Kolla här för att få rätt:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Här ser man varför el är omgärdat med enhel del regler....

//
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Det var nog ingen riktig elektriker va?

//
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
Di borde syssla med nåt annat. Men innan dess se till att du har drulle på försäkringen. Och en 400 volts defibrilator hemma.
 
Danin Danin skrev:
Det är nog som ni säger ! Men om jag köper ett 400v element så är det bara och koppla in det på den lediga kontakten på varje wago kontakt? Det är ändå bara tre sladdar som ska in väl ?
Tur jag inte sabbade elementet också då, hade ju varit typiskt.
Plus jord 4 kablar
 
johnsilver johnsilver skrev:
Plus jord 4 kablar
Hur får du två faser och jord till 4 kablar?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.

Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Fluke är din vän
 
Danin Danin skrev:
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
Enligt ohms lag lyser lampan inte 30% mer om du ökar spänningen från 230 till 400. För det första är ökningen 73%, mer exakt ska det vara roten ur tre. Eftersom vid samma motstånd i lampan även strömmen ökar lika mycket blir effekten tre gånger större. Exakt vad som händer med en ledlampa då vet jag inte, men en gammaldags lampa brinner vackert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.