Fairlane Fairlane skrev:
Tveksamt. Känslomässigt kanske, men man lär vakna lika mycket av en sprängning någon km bort oavsett om man bor innanför grinden eller utanför.
Säkerhetsmässigt så är det nog mer en känsla av säkerhet än någon faktisk säkerhet. Den som vill spränga något eller skjuta någon kommer in, utan problem. Ingen vakt lär stoppa dem.
Ett exempel på gated community är den gröna zonen i Bagdad. Den har fungerat väl med få skjutna boende genom åren. Man har regelbundet beskjutits med granatkastare utifrån men det är svårt att träffa någon när man skjuter i blindo. Bomber utplacerade för hand är mycket farligare ur det perspektivet.

Man får säga att sådana områden ger en väsentligt förbättrad faktisk säkerhet, inte bara en känsla. En av de stora fördelarna är att det inte går att rekognoscera områdena på samma sätt som ett öppet område.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ICA nära gick ju inte ens att driva på Sveavägen, la ned härom året. För få kunder mitt i Stockholms innerstad.
Fast det kan ju ev. även vara en funktion av lokalkostnaden på Sveavägen. Du behöver nog rätt mycket högre omsättning i det läget för lönsamhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ett exempel på gated community är den gröna zonen i Bagdad. Den har fungerat väl med få skjutna boende genom åren. Man har regelbundet beskjutits med granatkastare utifrån men det är svårt att träffa någon när man skjuter i blindo. Bomber utplacerade för hand är mycket farligare ur det perspektivet.

Man får säga att sådana områden ger en väsentligt förbättrad faktisk säkerhet, inte bara en känsla. En av de stora fördelarna är att det inte går att rekognoscera områdena på samma sätt som ett öppet område.
Hehe.. har du inte följt med i Ukraina kriget? Drönare funkar fint att reka med. Snart kommer gängen leverera sina port-bomber så i stället.
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
K Kvackatore skrev:
Mja, beror på vad du menar med liten butik. Konceptet Tempo eller Ica Nära bär ju sig, har ju fullsortiment bara färre märken. Men de där små städskrubbarna som inte säljer mer än mjölk och cigg förstår man ju att det krävs nått mer som håller igång dom.
Vill de som bor i en gated community ens ha en butik på området?
Det innebär ju flera lastbilstransporter om dagen, dvs. nya okända människor varje dag.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Hehe.. har du inte följt med i Ukraina kriget? Drönare funkar fint att reka med. Snart kommer gängen leverera sina port-bomber så i stället.
Inte i närheten av lika bra som att ha folk på marken. Länder har resurser som vanliga dussinkriminella saknar.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast det kan ju ev. även vara en funktion av lokalkostnaden på Sveavägen. Du behöver nog rätt mycket högre omsättning i det läget för lönsamhet.
Men lokalkostnaden på denna del av Sveavägen är generellt sett låg, t o m mattaffärer, vitvaruaffärer och indiska restauranger klarar sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ICA nära gick ju inte ens att driva på Sveavägen, la ned härom året. För få kunder mitt i Stockholms innerstad.
Bor man i Stockholms innerstad är man nog för överklass för att vilja bli sedd på Ica eller Coop, det är Östermalmshallen eller möjligen Hötorgshallen som gäller för det klientelet…
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Bor man i Stockholms innerstad är man nog för överklass för att vilja bli sedd på Ica eller Coop, det är Östermalmshallen eller möjligen Hötorgshallen som gäller för det klientelet…
Ni har interagerat för mycket med en viss innerstadsstockholmare på detta forum tror jag...
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det gick jättefort att bygga Gulag. Skicka buset att bygga arbetsläger åt sig själva i lappland. Överlever mer än hälften tre månader så är villkoren inte tillräckligt hårda.

I Sovjet skickade man folk till Gulag för att de misstänktes ha stulit en påse potatis. Vi kan vara generösa och vänta tills de faktiskt dömts innan vi skickar dem.
Den som stal den potatissäcken hade redan svält och sett barnen svälta ihjäl - om det nu inte var så att man var revolutionsveteran men inte med i Stalins grupp.
 
Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Ett exempel på gated community är den gröna zonen i Bagdad. Den har fungerat väl med få skjutna boende genom åren. Man har regelbundet beskjutits med granatkastare utifrån men det är svårt att träffa någon när man skjuter i blindo. Bomber utplacerade för hand är mycket farligare ur det perspektivet.

Man får säga att sådana områden ger en väsentligt förbättrad faktisk säkerhet, inte bara en känsla. En av de stora fördelarna är att det inte går att rekognoscera områdena på samma sätt som ett öppet område.
Ja visst kan det fungera om man har den typen av bevakning. Jag inbillar mig dock att det inte är så det är tänkt.

Efter många års erfarenhet med säkerhetsfrågor så vet jag att många saker fungerar, men väldigt mycket är bara för syns skull, för känslan.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är sannolikt att de intressenterna på ett gated community inte främst är personer med en lång familjehistorik i Sverige utan personer som löper störst risk att drabbas av brott. De allra flesta som kommit till Sverige är hederliga och hårt arbetande men är mer brottsutsatta än de vars släkt bott länge här.

Arbetsläger i norrland skulle fungera på alla, oavsett etnicitet, religion eller sexuell läggning. Alla blöder i rött.
Men varför skulle just invandrare vara mer utsatta för brott?

Den som skriket rasist högst är oftast den som säger att de är antirasistister
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför skulle just invandrare vara mer utsatta för brott?

Den som skriket rasist högst är oftast den som säger att de är antirasistister
De är i högre grad bosatta i utsatta områden.
 
  • Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Vill de som bor i en gated community ens ha en butik på området?
Det innebär ju flera lastbilstransporter om dagen, dvs. nya okända människor varje dag.
En annan sida av samma fråga. Om man ökar storleken på sitt gated community så att en affär bär sig, kanske till 2000 invånare. Ja då faller väl hela idén, man kan inte ha koll på så många människor, det blir som vilken ort som helst fast med en bom vid infarten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det läskiga är inte att det byggs gated communitys. Det läskiga ar de länder som det behövs. Jag har fått för mig att Syd Afrika är ett sådant land. Än så länge är vi inte ens i närheten av ett behov av gated community i Sverige. Det är en rädsla som media byggt upp
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Men jösses vad folk ska låta sig styras av irrationell rädsla. Jag har aldrig känt mig rädd ”på stan” eller i kvarteren där jag bor, och då har jag bott både i småstad, ”Orten” och villaområden kring Stockholm. Eller jo, en gång när jag var typ tretton blev jag rädd för några killar i svarta bombarjackor, men det visade sig vara NFG (Non Fighting Generation, nattvandrande ungdomar som var så poppis då på 90-talet) och sedan dess har jag struntat i mina fördomar om folk på stan.

Om man sköter sitt och struntar i andra när man är ute slipper man vara rädd. Det finns KBT mot oro och ångest, billigare och sundare än att börja dela upp samhället och låsa in sina bostadsområden.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.