R
P pmd skrev:
Va?!? Menar du att hembrännare inte är samhällshotande?
Är du anarkist? :)
Är det jag som är anarkist när jag ville att militären skulle samarbeta med polisen..
Du ska någ läsa lite innan du slänger ur dig vad som helst…
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Hur stor skillnad tror du att det skulle göra om vi har ca 30 000 aktiva militärer om Ryssland anfaller? Om man avsätter några hundra av dessa tex, militärpoliser till att bevaka polisiära bevakningar samt använder militärens kunskap om sprängningar så kommer det inte att göra någon som helst skillnad i att försvara landet…
Att vi behöver en större och även hårdare poliskår är vi eniga om…
Den svenska militären lider av personalbrist.

Polisiära bevakningar ska skötas av polis.
Militär bevakning: "Halt, eller jag skjuter skarpt." (enligt FFS 2010:7, Försvarsmaktens föreskrifter om användande av skjutvapen vid vakttjänst m.m. inom Försvarsmakten, https://lagen.nu/ffs/2010:7)

Vi behöver fler poliser. Att blanda in militärer i polisiära uppgifter är en mycket dålig idé. Sist det gjordes i Sverige blev det ett jävla liv, och några håller fortfarande minnet av det vid liv av politiska skäl.

Ursäkta sidospåret, men dumheter som att militären ska sköta delar av rättsväsendet kan inte få stå oemotsagda.
 
R
P pmd skrev:
Med "vi" menar jag mig och alla andra vettiga människor i det här landet. Sådana som inte tänker med enbart förlängda ryggmärgen och som förstår hur illa det skulle bli att använda militär i brottsbekämpande syfte.
Då tycker du att statsministern inte tillhör din skara vi då det var hans idé att militären skulle bistå polisen…
 
P
Ja, givetvis.
 
R
P pmd skrev:
Den svenska militären lider av personalbrist.

Polisiära bevakningar ska skötas av polis.
Militär bevakning: "Halt, eller jag skjuter skarpt." (enligt FFS 2010:7, Försvarsmaktens föreskrifter om användande av skjutvapen vid vakttjänst m.m. inom Försvarsmakten, [länk])

Vi behöver fler poliser. Att blanda in militärer i polisiära uppgifter är en mycket dålig idé. Sist det gjordes i Sverige blev det ett jävla liv, och några håller fortfarande minnet av det vid liv av politiska skäl.

Ursäkta sidospåret, men dumheter som att militären ska sköta delar av rättsväsendet kan inte få stå oemotsagda.
Dumheter? Detta är våran statsminister som har tagit fram..
 
P
Ja, det var dumt av honom.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Va?!? Menar du att hembrännare inte är samhällshotande?
Ja det menar jag , för att köpa o dricka hembränt är ett aktivt val var och en gör…
Skjutning och sprängning av oskyldiga i deras hem går inte att skydda sig emot utan att tex. Bosätta sig i gated communities eller ha fler poliser, militärer mm. som ser till att ingen utför dessa samhällshotande dåd…
 
R Rejäl skrev:
Ja det menar jag , för att köpa o dricka hembränt är ett aktivt val var och en gör…
Skjutning och sprängning av oskyldiga i deras hem går inte att skydda sig emot utan att tex. Bosätta sig i gated communities eller ha fler poliser, militärer mm. som ser till att ingen utför dessa samhällshotande dåd…
Förutom att de i USA har GC finns det torrlagda counties där det inte säljs alkohol. Ökar nog på fyllekörningen istället.
 
Claes Sörmland
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är möjligt att du har rätt. Jag har bara erfarenhet av juridik (ja, jag vet att det är tveksamt att kalla det för "forskning", men det finns verksamma akademiker i alla fall).
Akademiska forskare är som fågelungar i boet när masken dinglar framför dem. Och de som inte håller sig framme och tar masken saknar snart finansiering och dör undervisningsdöden eller lämnar akademin. Selektionen för konformitet och att följa den politiska finansiären är naturligtvis extremt stark i detta system. Vill politiken ha viss typ av forskning som diskuterar vissa problem så kan det lätt styras politiskt på finansieringssidan. Detta har t ex spelats på miljösidan, det är s a s inte en slump att vi har så mycket miljöforskning, det är p g a politiska beslut. Eller kriminologi för den delen - ett rent politiskt skapat ämne om man går igenom historien.
 
  • Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
P
Politiken har inte fullständig makt över forskningens inriktning (det finns andra finansiärer än staten och sakkunniga finns i statliga forskningsfinansierande organisationer), men antagligen mer makt över de vetenskaper som brukar innehålla ordet "science" på engelska, dvs de s.k. mjuka vetenskaperna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Politiken har inte fullständig makt över forskningens inriktning (det finns andra finansiärer än staten och sakkunniga finns i statliga forskningsfinansierande organisationer), men antagligen mer makt över de vetenskaper som brukar innehålla ordet "science" på engelska, dvs de s.k. mjuka vetenskaperna.
Framförallt så bryr sig politiker sällan om forskning som inte direkt påverkar den politiska diskursen. Det är t o m så illa att när man pratar med samhällsvetenskapliga forskare så tycks många inte ens förstå vad grundforskning är för något. De är så dopade med politiska pengar att de tror att all forskning måste utmynna i policyförslag och progressiv förbättring av samhället. Det var så institutionerna en gång skapades av den politiska makten och det är i den andan forskarna har fostrats.

Nåja, nu är vi långt ifrån Staffanstorp - kanske ända uppe i Lund.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 5 till
  • Laddar…
Det var väl för väl att vi äntligen lämnade Staffanstorp
 
Forskning styrs till största del av pengar. Titta bara under vår pandemi. Då kunde man få pengar bara man "forskade" inom det. Och inga krav ställdes. Det var avancerad forskning. Man gick igenom ett gäng rapporter och gjorde en egen slutsats. Den som betalar för en viss typ av forskning förväntar sig ett visst typ av resultat. Och tack olika sätt att räkna så får man samma resultat men ändå något helt annat.

Som vi alla vet det finns tre typer av lögner.
-lögn, förbannad lögn och Statistik.
Om jag säger en kvarts miljon så låter det mycket mer än 250000.
Eller Säger man 2 av 10 dör av flugsmällor. Eller 8 av 10 överlever flugsmällan. Samma siffror. Men utelämnar jag att 8 av 10 Så kommer läsa dör och sen sluta de tänka.
Samma siffror. Folk är så korkade.
Kolla i en butik. 3 för 99:- är mycket billigare än 3 för 100:- visst det skiljer 1:- men det ingen som tänker på det.
 
P
Riktigt så enkelt är det inte. mRNA-vaccinet är resultatet av flera decenniers grundforskning.
Två av de forskare som envisades med sin forskning och kämpade med att få finansiering när nästan ingen trodde att det skulle bli något av den får i år Nobelpriset i medicin.
Katalin Karikó och Drew Weissman. Fantastiskt duktiga forskare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om du syftar på mitt inlägg om forskningen under pandemin så fanns det självklart bra forskning.
Poängen var att kraven var låga för att få pengar.
Forskningen med att få fram ett vaccin var väldigt viktigt. Det fanns även en väldig prestige i forskningen. Läkemedelsbolagen pumpade in hur mycket pengar som helst. Men där tjänade alla på att läkemedelsbolagen pumpade in pengar. De fick fram vaccin väldigt fort. Men både eu och usa hade öppnat en snabbväg genom byråkratin.
Ett vanligt läkemedel hade aldrig fått samma resurser från läkemedelsbolagen. Det är ett bra exempel på att vi ska inte klaga alltför mycket på läkemedelsbolagen.
Så även om läkemedelsbolagen tjänar pengar på läkemedel. Så tjänar min hälsa på läkemedel. Så man ska inte klaga på all forskning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.