M Magnus Wassborg skrev:
Varför skulle forskare riskera sitt jobb och sitt anseende
Det svarade länken ovanför på. Tystnadskultur. Vill inte stöta sig med polisen och politiker.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pin skrev:
Det svarade länken ovanför på. Tystnadskultur. Vill inte stöta sig med polisen och politiker.
Det är möjligen en fråga om forskningsområde. Min erfarenhet, som har mycket lite med trådens ämne att göra, är att akademiker gärna stöter sig med politiker.
 
P
D Danne213 skrev:
Vi ligger i topp gällande våldtäkter, skjutningar samt sprängningar, per capita. I HELA VÄRLDEN
Gör vi? Var finns statistik om det att läsa?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är möjligen en fråga om forskningsområde. Min erfarenhet, som har mycket lite med trådens ämne att göra, är att akademiker gärna stöter sig med politiker.
Jag är av motsatt åsikt. Eller det beror vilka politiker vi menar. Vissa partier och viss politik gillar akademiker att dissa, andra inte lika mycket. Akademiker färgas troligen av sin egen politiska åskådning vilken säkert skiftar mellan olika fakulteter. Sedan är ju viss forskning tämligen opolitisk som naturvetenskap medan annan är politisk av sin natur. Kriminologi är nog mer det senare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Otrolig tråd! Rädsla, okunskap, konspirationsteorier, höger- och vänsteridioti och WT-visdom i en salig röra. Underhållande!
Verkligen! Komplett med dryg och onödig metakommentar om tråden, plus nu även kommentar om metakommentaren.
 
Düsseldorff
P Pin skrev:
Jag är av motsatt åsikt. Eller det beror vilka politiker vi menar. Vissa partier och viss politik gillar akademiker att dissa, andra inte lika mycket. Akademiker färgas troligen av sin egen politiska åskådning vilken säkert skiftar mellan olika fakulteter. Sedan är ju viss forskning tämligen opolitisk som naturvetenskap medan annan är politisk av sin natur. Kriminologi är nog mer det senare.
Det är möjligt att du har rätt. Jag har bara erfarenhet av juridik (ja, jag vet att det är tveksamt att kalla det för "forskning", men det finns verksamma akademiker i alla fall).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Henningelvis Henningelvis skrev:
Verkligen! Komplett med dryg och onödig metakommentar om tråden, plus nu även kommentar om metakommentaren.
Ja, visst är det underbart?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är möjligt att du har rätt. Jag har bara erfarenhet av juridik (ja, jag vet att det är tveksamt att kalla det för "forskning", men det finns verksamma akademiker i alla fall).
Juridiken spänner väl över allting från företagsjuridik till straffrätt. Opolitiskt till politiskt.
 
Düsseldorff
P Pin skrev:
Juridiken spänner väl över allting från företagsjuridik till straffrätt. Opolitiskt till politiskt.
Absolut! Men jag har inte upplevt att de som pysslar med straffrätt på universiteten skulle vara särskilt politiskt påverkade. Till saken hör möjligen att det var många år sedan jag lämnade studiemiljön.
 
P
N NCT skrev:
Denna artikel ger en liten aning:
[länk]
Det är helt vansinnigt att sätta in militär för brottsbekämpning. Militärer utbildas för att nedkämpa en fiende och då är en viss mängd överskottsförluster acceptabla.
Vi vill inte starta ett krig i Sverige.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Absolut! Men jag har inte upplevt att de som pysslar med straffrätt på universiteten skulle vara särskilt politiskt påverkade. Till saken hör möjligen att det var många år sedan jag lämnade studiemiljön.
Men BRÅ som diskuterades här får uppgift från regeringen vad de ska undersöka, så redan där beror det ju på vilken regering vi har. Sedan är GD utnämnd av någon regering vid något tillfälle. Därefter är personalen på flera myndigheter till del aktivister. Lägg till infiltration av kriminella och extremister. (Det senare inte ett gigantiskt problem ännu men förstör förtroendet).

De forskare som varnade för dagens situation för +10 år sedan hamnade i kylan. Fruktansvärd kultur med utfrysning i den akademiska världen. Och även utanför.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Danne213 skrev:
Vi ligger i topp gällande våldtäkter, skjutningar samt sprängningar, per capita. I HELA VÄRLDEN
Givetvis gör vi inte det. Det finns helt klart problem men det finns ju inget skäl att ljuga sådär? För du tror väl inte att det stämmer?

Tror du att det är fler skjutningen och sprängning i Sverige än i Ukraina till exempel, per capita?

Våldtäkter, du har väl inte gått på det, på riktigt? Det finns en rapport som visar hur många anmälda våldtäkter olika länder har och enligt den ligger Sverige i topp, men det är väl ingen som tror att det ens är meningslöst att jämföra antal anmälda våldtäkter mellan två länder med helt olika definition av våldtäkt? Om man tror på rapporten och att Sverige har flest våldtäkter i världen så är man säkert öppen att lära från de länder med minst antal våldtäkter? Länder som Saudiarabien, Dubai mfl. Det är nog bara en slump att det är länder där en kvinna som anmäler att hon blivit våldtagen riskerar fängelse ligger så bra till i statistiken...

Ska man kunna göra något åt de problem som finns i Sverige kan man inte sopa de under mattan, men att komma med så här groteska påståenden gör ju bara att man framstår som okunnig.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Det är helt vansinnigt att sätta in militär för brottsbekämpning. Militärer utbildas för att nedkämpa en fiende och då är en viss mängd överskottsförluster acceptabla.
Vi vill inte starta ett krig i Sverige.
Det har inte talats om att militärer ska bekämpa brottsligheten…
Utan att militären kan vara behjälplig med tex. Bevakning, sprängämneskunskap mm. För att möjliggöra att fler poliser kan lägga fokus på avskummen…
Men det skulle någ avskräcka en hel del ungdomar med patrullerande stridsvagnskompani I deras hem miljö eller tro ni inte det?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Det har inte talats om att militärer ska bekämpa brottsligheten…
Utan att militären kan vara behjälplig med tex. Bevakning, sprängämneskunskap mm. För att möjliggöra att fler poliser kan lägga fokus på avskummen…
Obeväpnad militär med sakkunskap som polisen saknar kan kanske vara behjälplig.
Men det skulle någ avskräcka en hel del ungdomar med patrullerande stridsvagnskompani I deras hem miljö eller tro ni inte det?
Kanske det, men det är ju sånt vi inte vill se på våra gator och torg.

Militären i Sverige har fullt upp med att bygga upp en försvarsmakt som kan avskräcka Ryssland från att anfalla oss, och i värsta fall sänka en rysk landstigningsflotta full med ryska våldtäktsmän innan den når den svenska kusten. Vi har inte råd att minska det arbetet för att polisen inte klarar av att haffa snorungar med automatvapen. Vad vi behöver är en bättre och starkare poliskår. Inte militärer som utreder brott.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Det har inte talats om att militärer ska bekämpa brottsligheten…
Utan att militären kan vara behjälplig med tex. Bevakning, sprängämneskunskap mm. För att möjliggöra att fler poliser kan lägga fokus på avskummen…
Men det skulle någ avskräcka en hel del ungdomar med patrullerande stridsvagnskompani I deras hem miljö eller tro ni inte det?
Det skulle nog avskräcka en del hembrännare, tjuvjägare och hustrumisshandlare med stridsvagnskompanier i deras hemmiljö också.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.