Ulltand Ulltand skrev:
Läser att Ryssland i ett brev till Sverige hävdar att ledningen sprängts utifrån. Det säger dom sig kunna se beroende på tryckfallet vid explosionen. Bara en sådan sak får en ju att undra om Ryssland vet att den sprängts inifrån?

Det borde väl knappast vara så svårt att utifrån skadorna se från vilket håll explosionen kommit?
Hade Ryssland inte sprängt ledningarna så hade vi fått se helt andra tongångar från Ryssland, se bara vilket liv det blev när bron över till Krim delvis sprängdes.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
När strömmen i Bornholm försvann för två dagar sedan var det många förståsigpåare på nätet som genast konstaterade kabelsabotage från Rysslands sida. Det visade bara deras okunskap om tre saker:
1. det var inte konstaterat alls att sjökabeln var av
2. de visste inte att denna kabeln har varit skadad flera gånger innan genom åren.
3. det behövs ingen större organisation (som ryska hemliga tjänster) för att sabotera en sådan kabel.
4 timmar senare var elen tillbaka på ön och kabeln var aldrig skadad.

Man bör vara lite mer evidensbaserad innan man pekar ut någon. Vad gäller Nord Stream har vi ingen känd evidens än så länge. Däremot mycket märkligt agerande från svenska myndigheter.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När strömmen i Bornholm försvann för två dagar sedan var det många förståsigpåare på nätet som genast konstaterade kabelsabotage från Rysslands sida. Det visade bara deras okunskap om tre saker:
1. det var inte konstaterat alls att sjökabeln var av
2. de visste inte att denna kabeln har varit skadad flera gånger innan genom åren.
3. det behövs ingen större organisation (som ryska hemliga tjänster) för att sabotera en sådan kabel.
4 timmar senare var elen tillbaka på ön och kabeln var aldrig skadad.

Man bör vara lite mer evidensbaserad innan man pekar ut någon. Vad gäller Nord Stream har vi ingen känd evidens än så länge. Däremot mycket märkligt agerande från svenska myndigheter.
Jag såg ingen som "konstaterade" sabotage, vem gjorde det? Vad är det som är märkligt från Svenska myndigheter?
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Tycker det är lite anmärkningsvärt att Ryssland väldigt gärna vill få insyn i den svenska utredningen, men visat ganska ljummet intresse för att göra ega undersökningar.

Ville man verkligen veta hade man knappast litat på en undersökning gjord av 'fienden'...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I kommentarerna i DN insinuerades Ryssland som skyldig till sabotage på Bornholm-kabeln, likväl i en del tyska medier.
En svensk åklagare spärrade av områdenena kring NS1/2-läckorna vilket bryter mot havsrättskonventionen UNCLOS från 1982. Svenska kustbevakningen skickade dit fartyg för att verkställa detta beslut, även det i strid mot internationell lag.
Ryssland hindrades på detta sätt att utföra egna undersökningar på sin egendom.
Bara några dagarna senare hävdes avspärrningarna från svensk sida, kanske för att man insåg att de dom var olagliga. En sådan allvarlig skada undersöker man inte färdig på 3-4 dagar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
I kommentarerna i DN insinuerades Ryssland som skyldig till sabotage på Bornholm-kabeln, likväl i en del tyska medier.
Att insinuera något är inte samma som att konstatera något. Känns som att du gjort en egen tolkning.

T Thomas_Blekinge skrev:
En svensk åklagare spärrade av områdenena kring NS1/2-läckorna vilket bryter mot havsrättskonventionen UNCLOS från 1982. Svenska kustbevakningen skickade dit fartyg för att verkställa detta beslut, även det i strid mot internationell lag.
Ryssland hindrades på detta sätt att utföra egna undersökningar på sin egendom.
Bara några dagarna senare hävdes avspärrningarna från svensk sida, kanske för att man insåg att de dom var olagliga. En sådan allvarlig skada undersöker man inte färdig på 3-4 dagar.
Det är självklart att man inte tillåter Ryssland att bedriva undersökning på ledningarna, de har ju alla incitament att manipulera och de har ju inte direkt, för att uttrycka det milt, visat att de bryr sig som internationell rätt och folkrätt. Hur vida det räcker för undersökning med 3-4 dagar vet varken du eller jag, så det känns väl ganska onödigt att spekulera i det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att insinuera något är inte samma som att konstatera något. Känns som att du gjort en egen tolkning.



Det är självklart att man inte tillåter Ryssland att bedriva undersökning på ledningarna, de har ju alla incitament att manipulera och de har ju inte direkt, för att uttrycka det milt, visat att de bryr sig som internationell rätt och folkrätt. Hur vida det räcker för undersökning med 3-4 dagar vet varken du eller jag, så det känns väl ganska onödigt att spekulera i det.
Att Ryssland skiter i folkrätt ger inte Sverige rätten att skita i folkrätt också. I så fall kan alla skita i FN och internationella lagar. Och vem säger att Sverige inte manipulerar undersökningarna i sitt eget syfte?
Sen tror jag att jag vet mer än de flesta i detta forum om undervattenundersökningar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att Ryssland skiter i folkrätt ger inte Sverige rätten att skita i folkrätt också. I så fall kan alla skita i FN och internationella lagar. Och vem säger att Sverige inte manipulerar undersökningarna i sitt eget syfte?
Sen tror jag att jag vet mer än de flesta i detta forum om undervattenundersökningar.
Silar mygg och sväljer kameler, löjlig diskussion kring hur Ryssland ska få "rätt" till saker när de inte ger andra den möjligheten. Och dina tveksamheter till att Sverige skulle manipulera undersökningen och därför ska Ryssland få göra den är löjlig och inget annat än propaganda för att sprida osäkerhet.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Detta blir bara märkligare och märkligare.


”Ryssland är redo att leverera gas genom Nord stream 2, det säger president Vladimir Putin i ett tal i Moskva rapporterar Reuters.
Putin menar att gasen kan levereras via en del av ledningar som fortfarande fungerar.”

[länk]
ena pipan av ns2 ska ju vara intakt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
"Putin menar att gasen kan levereras via en del av ledningar som fortfarande fungerar.”
Ja det borde väl inte vara några problem att bara pumpa på. Sen är det väl upp till köparen att samla in gasen när den bubblar upp genom hålet. :rolleyes:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt att försöka visa vem som har kontrollen för Putin. Spräng de som fungerar, erbjud sedan att öppna en av de som har stoppats utifrån Rysslands anekterande av Krim. Öppnar inte väst n2 så kan han i Ryssland visa på sin goda vilja när enligt honom "Ukraina har saboterat gasledningarna" och väst inte tar emot en utsträckt hand. Skulle kunna vara en hypotes.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kan aldrig tänka mig att väst kan acceptera en sådan kohandel med ett krigsförande Ryssland om man vill påstå att man gör allt för att få ett krigsslut i Ukraina.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan aldrig tänka mig att väst kan acceptera en sådan kohandel med ett krigsförande Ryssland om man vill påstå att man gör allt för att få ett krigsslut i Ukraina.
Inte jag heller. Tolkar all dessa uträckta händer som utslag av desperation. Gasvapnet fungerade inte och då är det ju bättre för Ryssland att leverera gas än inte. Eller iaf låtsas som att man kan gör det. Även om det skulle kunna tråckla ihop ledningarna på botten så har man ju visat att leveranssäkerheten varit katastrofal de senaste året. Konstiga fel och underhållsåtgärder stup i kvarten.

I går var Lavrov ute och talade om att han kunde se ett toppmöte mellan Putin och Biden som en möjlighet för fred.

Dom förlorar kriget som det ser ut nu och det finns ingen quick fix.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
ena pipan av ns2 ska ju vara intakt.
Säkert är det två rör där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.