382 läst · 13 svar
382 läst
13 svar
Går det att montera ett fast fönster horizontalt istället för vertikalt
Har ett fast elitefönster 10/16 som tidigare varit monterat vertikalt och jag skulle vilja ha det i sommarstugan monterat horizontellt istället för att få en bredare vinkel vy. Fönstret är alltså fast som inte går att öppna ..
Väggen som det är tänkt att monteras på är skyddat med ca 60 cm lågt tak.
Går det att borra nya karmhål stänga dem gamla och bara montera det ? eller finns det komplikationer som kan uppstå?
Tar tacksamt emot all tips , även om vad som kan göras för att detta ska bli effektivt och skydda mot framtida komplikationer.
Väggen som det är tänkt att monteras på är skyddat med ca 60 cm lågt tak.
Går det att borra nya karmhål stänga dem gamla och bara montera det ? eller finns det komplikationer som kan uppstå?
Tar tacksamt emot all tips , även om vad som kan göras för att detta ska bli effektivt och skydda mot framtida komplikationer.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
Jag är rädd att glaset står på klossar, som på detta vis hamnar på sidan av fönstret. Inget problem att det finns klossar i sidan, men desto större om det inte finns i botten.
Alltså internt, inne i fönstret. Jag menar inte mellan fönster och vägg.
Alltså internt, inne i fönstret. Jag menar inte mellan fönster och vägg.
Har inte tänkt på det , vet inte hur elitfönster gjort byggt dem ... Borde man kunna se eller höra när man vänder det på sidan och skakar om ?Stefan Bengtsson skrev:
Aj då ... Vattnet är jag dok inte orolig för då det är ganska ordentligt skyddat så regn inte kan nå. Men för bärklossar är det en fara att den ligger ? vad kan gå snett?Violina skrev:
Kan man se vattenkanelerna föresten ? och finns det möjilighet att detta fönster är byggt att kunna ligga åt båda hållen då den ser väldig lik up på alla sidor.
NEJ det går inte.Z Ze11 skrev:
Glaset står på klossar, sen sitter det "klämmor" som håller fast det på sidorna (inget uppepå), det är inte konstruerat för att vara vändbart.
Sen sitter aluminiumbeklädnaden så att om du har ett fönster liggande på sidan kommer vattnet kunna rinna in bakom den.
Främst riskerar glaset att spricka, särskilt vid tempersturförändringar.Z Ze11 skrev:Aj då ... Vattnet är jag dok inte orolig för då det är ganska ordentligt skyddat så regn inte kan nå. Men för bärklossar är det en fara att den ligger ? vad kan gå snett?
Kan man se vattenkanelerna föresten ? och finns det möjilighet att detta fönster är byggt att kunna ligga åt båda hållen då den ser väldig lik up på alla sidor.
Karmen som glaset sitter i är inte heller anpassad för att ligga på sidan, bottenstycket är gjort med svag lutning utåt, sidostyckena är raka med spår som låsklossarna hakar i (kommer samlas kondens i detta och göra att karmen ruttnar)
Tackar för svar . Tur att jag frågade . Får hitta ett annat fönster som är lämpat för detta istället.Violina skrev:Främst riskerar glaset att spricka, särskilt vid tempersturförändringar.
Karmen som glaset sitter i är inte heller anpassad för att ligga på sidan, bottenstycket är gjort med svag lutning utåt, sidostyckena är raka med spår som låsklossarna hakar i (kommer samlas kondens i detta och göra att karmen ruttnar)
Liknande trådar
-
Roster? Går det att köpa och kapa till själv?
Ved, Pellets, Flis -
Går detta fönster att reparera?
Fönster & Dörrar -
Går det att påverka så att luften sugs in i avloppet?
Vatten & Avlopp -
Går det att minska antalet trådar i koppling?
El -
Går det använda Relining på gammalt inkommande vattenrör?
Vatten & Avlopp