A
Hej! Jag har köpt en tvättställsblandare som har sån är PEX med: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsslang-Pex/p/40-9592
Dvs en sida som man skruvar fast i blandaren och sedan en rak - som man gör vad då med? Den gamla blandaren har en mutter över en sån här https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/6-kantsnippel-2000035090 och sedan lika med ledningen.

Vad behöver jag köpa för att den ska passa? Eller ska ja köpa en ny PEX som ser mer ut så här: https://www.bauhaus.se/anslutningsslang-pex-m10x1r15

10mm klämringskopplingar eller 12/10 eller 15/10 klämringsadapter, beroende på storleken på befintliga klämringskopplingar.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Dannnnnnne
Dela en bild på detta istället så blir det enklare

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Dela en bild på detta istället så blir det enklare
Så här ser kopplingen ut. Och så här ser slangen som följde med blandaren ut alltså: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsslang-Pex/p/40-9592
Kan även fota den om exakt är viktigt. :)

Kopplingen av två metallvattenrör med rörkopplingar mot en kakelvägg och en PEX-anslutningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dannnnnnne
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
Om du inte tänkt spara den gamla blandaren, kan du kapa rören och återanvända muttrarna, och då räcker det att skaffa nya klämringar. Se bara till att de är från samma tillverkare.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Johhhan Johhhan skrev:
Se bara till att de är från samma tillverkare.
Men de gamla rören verkar vara 12'or, och den på anslutningsslangen är kanske 10.
TS får väl kolla om de befintliga till blandaren är grövre än de som sitter på nya blandaren.

Och i såfall är nog Dannnnnnne's råd bra.
Jag tycker också att det ser ut som en vattette-koppling den befintliga. Så köper man vatette nu också så passar klämringen som redan sitter på rören som går ner mot golvet.

• Gilla
1
  • Laddar…
Johhhan
Om det är 12mm Vatette-klämringskoppling där nu, räcker det att skaffa ett par 12x10-förminskningar.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
STORT tack för era svar! :)

Så här ser dom som följde med ut. Hur vet jag om det är 10 eller 12? :) Är det 10mm och 12mm? Bara mäta? :) Ser inte att de står på dom nämligen..

MEN dom är ca 45cm långa och befintliga ca 33cm. Då blir dom för långa va? Åker jag på att köpa nya? :) Eller kan det vara så att jag kan skruva loss befintliga på själva blandaren och skruva på nya?

Två nya flexibla rörledningar på trägolv, troligen för VVS-installation.
Skapa konto
Två nya förpackade flexibla metallslangar för vattenanslutning ligger på en träyta.
Skapa konto

Johhhan
Ja, det är rörändarnas ytterdiameter i millimeter som avses, och där är 10mm det vanliga för såna här anslutningar. Det gör inget att de är lite längre, eftersom de är böjliga slangar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Dannnnnnne
Jajamän, fast 2st inte bara 1

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jajamän, fast 2st inte bara 1
Stor tack för det, höll på att lägga beställning på EN igår, tur jag väntade hehe. TACK! :)

A
Jag kan ha varit för snabbt och beställa märkte jag nu.. Trodde det var enklare på kökskranen men så här ser det ut där:

Installation under kökskran med pex-slangar och anslutningar, bl.a. diskmaskinsventil.
Skapa konto
Närbild av pex-slangar och en diskmaskinsanslutning mot en träbakgrund, eventuell behov av adapter ifrågasätts.
Skapa konto

1. Diskmaskins-skruven är mindre på nya än den här nu? - antar att man måste köpa någon adapter? Hur vet man vilken man ska ha? :) Är en diskmaskin från IKEA.

2. Sen till de andra två, går det att återanvända det som sitter där redan tro? Har för mig att pex-slangarna såg lika ut på IKEA blandaren som redan sitter där (som börjat läcka efter bara något år) Eller måste jag köpa något mer som till blandaren i badrummet ovan? :) EDIT: ser nu att muttrarna förmodligen sitter på blandaren?

Mkt tacksam för hjälp. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.