Hej! Har precis fått bort ett flertal lager av tapet i hallen i vår lägenhet i hus från 1929 och funderar nu på elskåpet/proppskåpet (se bild). Är det som finns bakom det ’nya’ skåpet ett gammalt, och kan man i så fall bli av med det gamla underst? Det understa skåpet är rätt stort och skrymmande, övermålat i kanterna och gör det svårt att nå hörnet då hallen ska målas om. Någon som kan förklara för en oerfaren vad jag har att göra med, finns det en orsak till att vi har två skåp som ser ut att sitta på varandra? Tack!

• Elskåp ovanpå gammalt proppskåp i en lägenhets hall, båda skåpen är öppna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt elskåp monterat över ett äldre, övermålat träskåp på en rosa vägg med avskalad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en gammal mätartavla. Där har det sannolikt suttit en elmätare någon gång intiden. Så det är en rest från en gammal installation.

• Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en gammal mätartavla. Där har det sannolikt suttit en elmätare någon gång intiden. Så det är en rest från en gammal installation.
Tack för ditt svar! Är det något man kan ta bort (med hjälp av elektriker?) utan desto större ingrepp tror du? Har du tankar om varför den lämnats kvar - ren lättja?

Visst går den att ta bort. Frågan är dels hur mycket jobb det är och vad som finns under (t.ex i form av stora fula hål i väggen). Jobbet innebär en hel del skruvande då båda centralerna måste kopplas loss helt, plus eventuellt arbete på väggen innan de kan sättas tillbaka. I princip en nyinstallation. Det kan ju finnas en anledning till att man lät den vara kvar när elmätaren och gamla centralen revs ut och de nya centralerna installerades.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst går den att ta bort. Frågan är dels hur mycket jobb det är och vad som finns under (t.ex i form av stora fula hål i väggen). Jobbet innebär en hel del skruvande då båda centralerna måste kopplas loss helt, plus eventuellt arbete på väggen innan de kan sättas tillbaka. I princip en nyinstallation.
Okej - då förstår man varför tidigare ägare valt att lämna kvar den... Har du någon som helst gissning på vad elektrikerkostnaden kunde tänkas gå på, i stora drag, för det projektet? Vi ska ändå ha en målare som bredspacklar väggarna i några av rummen inklusive hallen, så just hålen borde inte vara ett problem. Funderar på processen: om man vill ta ner den gamla mätartavlan, och sedan ha upp proppskåpet igen, men samtidigt helst bredspackla och måla under, hur går detta ihop rent praktiskt? Kan proppskåpet vara borta under spacklingen eller måste det upp direkt igen? Och hur gör man då om det finns hål i väggen bakom tavla där proppskåpet ska upp igen? Säkert dumma frågor men är helt ny inom detta område

Det är en väldigt liten elcentral, men jag skulle ändå räkna med att en elfirma tar betalt för en halv arbetsdag, eventuellt med två besök med snickare/målare emellan. Vad tar en elektriker?, kanske 550 :- / timmen inkl moms, plus framkörning och lite småmateriel.

• Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en väldigt liten elcentral, men jag skulle ändå räkna med att en elfirma tar betalt för en halv arbetsdag, eventuellt med två besök med snickare/målare emellan. Vad tar en elektriker?, kanske 550 :- / timmen inkl moms, plus framkörning och lite småmateriel.
Jag förstår, tack! Så då tolkar jag det som att man kan nedmontera elskåpet (vi bor i en bostadsrätt) och sedan montera upp det efter att ytorna har gjorts i ordning?

Ja, och under tiden är ni givetvis helt utan ström.

• Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.