F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte så bara om man får 1,5 års fängelse för det.

Nu är det ju just det där med om TS får avverka eller inte som är den springande punkten. Då är det ju dumt att hoppa till konsekvensbeskrivningar av ett tämligen ickerelaterat fall om man vill diskutera det.

Så nej tack, jag tänker inte spekulera kring ditt stickspår.
Vad fick du avverka ifrån? TS skriver gallra, om det nu var ditt syfte stt hålla dig till saken så gör det.

Det är fö fortfarande bara en rubricering, öven om det blev ett orimligt långt fängelsestraff i andra instans. Det är öven lite av ett justitiemord, även om det handlar om en härdad och svårrehabiliterad återfallsförbrytare just när det kommer till att såga ner träd.
 
F fsn skrev:
Det är fö fortfarande bara en rubricering, öven om det blev ett orimligt långt fängelsestraff i andra instans. Det är öven lite av ett justitiemord, även om det handlar om en härdad och svårrehabiliterad återfallsförbrytare just när det kommer till att såga ner träd.
Jo nu är det nog hög tid att "vingklippa" ett antal miljöinspektörer i Sverige som förlorat sin verklighetsuppfattning och har en rigid tolkning av hela miljöbalken inkl "gallring". Tragiskt egentligen.
 
P paralun skrev:
Jo nu är det nog hög tid att "vingklippa" ett antal miljöinspektörer i Sverige som förlorat sin verklighetsuppfattning och har en rigid tolkning av hela miljöbalken inkl "gallring". Tragiskt egentligen.
Tänker du ofta såhär när någon har en annan uppfattning än du själv har?
 
  • Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo nu är det nog hög tid att "vingklippa" ett antal miljöinspektörer i Sverige som förlorat sin verklighetsuppfattning och har en rigid tolkning av hela miljöbalken inkl "gallring". Tragiskt egentligen.
Det var väl precis noll miljöinspektörer som fällde i hovrätten?
 
TRJBerg
A ArneTW skrev:
Jag tyckte svaret från kommunen var supertydligt.

Bara för att ni som har problem inte kan värdera träd och se vad som är värdefullt och inte eller vilka buskar små träd som ska tas bort eller sparas... Det är svårt att utbilda i sunt förnuft.

Till TS enklast är det att låta det ta tid... Fäll ett träd och ta bort några buskar och utvärdera efter nåt år, repetera.

Det är oftast när någon gör för mycket på en gång det blir problem...

/ATW
Det kanske var supertydligt men har inget juridiskt värde.
 
TRJBerg
F Fixaren06 skrev:
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.

Om kommunens inspektörer kommer på besök vill jag kunna hänvisa till juridiska aspekter och prejudikat för att bli betrodd.

Jag har inte som avsikt att skövla allt och bygga en tennisbana med attefallshus för enskild biograf. Skogen är en stor del till att jag bor här.
Inget svar från kommunen på dina frågor har något juridiskt värde.
 
F fsn skrev:
Det var väl precis noll miljöinspektörer som fällde i hovrätten?
Jo det här är alltså strandskyddslagen och man gjorde då ett tillägg för strandnära biotoper.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/skyddad-natur/olika-former-av-naturskydd/strandskydd/

Nästa steg är kanske att en mijöinspektör ska granska området så att ingen biotop ryker när man tar fram röjsågen??

Kollade bland gamla foton och så här kan det se ut och det växer något förbenat inkl sly.
Sen ser man då att jag klippt så andra människor som gillar naturen kan passera.
 
  • En gångväg klippt genom högt gräs och sly nära en strand vid en sjö eller ett hav, med vatten synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Abies koreana skrev:
Tänker du ofta såhär när någon har en annan uppfattning än du själv har?
Nej men det börjar ju bli totala "miljöknaseriet" med precis allt utan verklighetsförankring.
I inlägget före så förklarar jag varför.
 
F Fixaren06 skrev:
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.

Om kommunens inspektörer kommer på besök vill jag kunna hänvisa till juridiska aspekter och prejudikat för att bli betrodd.

Jag har inte som avsikt att skövla allt och bygga en tennisbana med attefallshus för enskild biograf. Skogen är en stor del till att jag bor här.
Varför ta ner träd för att plantera nya? Är det t.ex. granar som ska bort och ersättas med lövträd?

Eller handlar det om att ersätta sälg och al med prydnadsträd?

Förklara snälla!
 
P paralun skrev:
Jag skulle väl försöka prata ihop mig med någon av kommunens fastighetsförvaltare
Varför då? Det är ju TS mark.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad fick du avverka ifrån? TS skriver gallra, om det nu var ditt syfte stt hålla dig till saken så gör det.
Ja, vem vet. Kanske från det faktum att gallring är en typ av avverkning?

Är vi nere på den nivån kommer vi nog inte längre.
 
  • Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
F Falckman skrev:
jag lutar nog åt att miljöinspektören kan ha rätt och att det här en åtgärd som strider mot strandskyddet om inte en dispens först beviljats.
Var läser du in det uttalandet i det TS skrivit? Jag läste just om första inlägget för att se om jag missat något men kan inte se något i TS referat av samtalet som faktiskt talar om krav på dispensansökan. Det nämns i sista stycket ja, men det framstår i mina ögon mer som TS ord.

Miljöinspektören verkar mer vara inne på att det är ok med gallring (på eget bevåg?) så länge som man lämnar strandremsan och eventuella ädellövträd och/eller stora träd.
 
P paralun skrev:
strandskyddslagen gäller iaf.
Jag vet. Det är det (eller ja, strandskyddet i miljöbalken om vi ska vara petiga) som diskuterats i närmare 100 inlägg nu. Texten du länkar till verkar dock vara skriven av en kommunikatör, då den förvränger lagtexten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Miljöinspektören verkar mer vara inne på att det är ok med gallring (på eget bevåg?) så länge som man lämnar strandremsan och eventuella ädellövträd och/eller stora träd.
Jo nu häller jag absolut inte med för lämnas strandremsan åt sitt öde då ser det ut som en igenväxt slydjungel efter något år eller två. Postade fotot tidigare och det är då åratal med småröjningar med röjsåg, när man känner att man har tid. Jag blir förbannad när jag ser miljöinspektörens skrivning, verklighetsfrämmande!.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.